صدرحسینی تاکید کرد

تلاش دستگاه قضا در راستای کاهش جرائم

قائم مقام معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه گفت: سیستم، ساختار و فرآیند فعالیت دستگاه قضا با هدف کاهش جرائم دنبال می‌شود.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران؛ "سیدعلیرضا صدرحسینی" قائم مقام معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم در مراسم معارفه امیری اصفهانی قائم مقام معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه که صبح امروز در کاخ دادگستری برگزار شد، اظهار داشت: جامعه‌ای که در آن گناه و جرم اتفاق نیفتد، جامعه‌ای پاک محسوب می‌شود که این یکی از اهداف دین و حاکمیت دینی ماست و این همان هدفی است که دستگاه قضا به دنبال آن است.
 
وی با اشاره به مسائل مربوط به جامعه و نظام اجتماعی، گفت: در قانون اساسی مسئله پیشگیری از وقوع جرم به عنوان وظیفه اساسی قوه قضائیه به شمار می‌رود.

قائم مقام معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم تصریح کرد: پیشگیری از وقوع جرم چند دهه‌ای است که وارد ادبیات معاصر شده که این امر متاثر از همین ادبیات جهانی است.
 
وی ادامه داد: دین اسلام تاکید دارد که از عقل بشری در نظام اجتماعی بهره ببرد و مسئله قانون اساسی، پارلمان و ... محصول تجربه بصری است که این امر با عقل و وحی محقق می‌شود.
 
صدرحسینی ادامه داد: اگر ما براساس تجربه و عقل بشری به ساختارهای متین و مستحکم برسیم، باید این امر را دینی تلقی کنیم.
 
وی اظهار داشت: پیشگیری از وقوع جرم در قانون اساسی محصول یک کار قوی ده‌ها ساله متفکرین بشری است که این امر می‌تواند عینی باشد.
 
قائم مقام معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم با اشاره به نقش دادستان در پیشگیری گفت: مجموعه قوانین به نحوی است که وظایف دادستان را مشخص می‌کند و این وظایف طی مجموعه‌ای به کلیه دادستان‌ها ابلاغ می‌شود.
 
وی ادامه داد: در همه دادسراهای کشور و از سوی همه دادستان‌ها معاونینی انتخاب می‌شوند که در سال 91 رئیس قوه قضائیه طی دستورالعملی دادستان‌های انقلاب مسئولیت ورود به پیشگیری از وقوع جرم را با همکاری معاونت پیشگیری از وقوع جرم به عهده دارند.
 
صدرحسینی اظهار داشت: در همه دادسراها از سوی دادستانی درخواست شده که برای پیشگیری از وقوع جرم معاونی برای هدایت از سوی معاونت وظیفه پیشگیری از وقوع جرم را برعهده گیرد که این تجربه در برخی استان‌ها همچون خراسان رضوی در حال حاضر شکل گرفتن است.
 
صدرحسینی تصریح کرد : مسئله هدایت و مدیریت آسیب‌های اجتماعی امری است که قوه قضائیه نقش بسزایی در این امر ایفا می‌کند و در این زمینه از موضع قانون اساسی در بحث پیشگیری از وقوع جرم، ورود اجرایی ندارد بلکه ورود وی هدایتی است.
 
قائم مقام معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم ادامه داد: اگر اقدامی که قوه قضائیه در پیشگیری از وقوع جرم انجام می‌دهد بهینه نباشد، جامعه دچار آسیب شده و این امر موجب افزایش جرم می‌شود، پس می‌توان نتیجه گرفت که سیستم، ساختار و فرآیند باید به گونه‌ای باشد که ما در جامعه افزایش جرم نداشته باشیم.
 
وی ادامه داد: در قوه قضائیه جرائمی وجود دارد که این جرائم در ابتدا باید شناخته و با مجرم برخورد شود و همچنین باید زمینه‌های وقوع جرم را نیز بررسی کرد.
 
قائم مقام معاون اجتماعی پیشگیری از وقوع جرم در پایان خاطرنشان کرد: من ضمن عرض خوش‌آمد و همچنین تبریک از این انتصاب صحیح و بجا، وجود امیری اصفهانی را یک نقطه عطفی در امر معاونت پیشگیری از وقوع جرم می‌دانم.

انتهای پیام/
برچسب ها: صدرحسینی ، موضع ، قانون
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار