فايننشال‌تايمز:

آمريکا به دنبال نوعي "توافق هسته‌اي اوليه" با ايران است

روزنامه فايننشال‌تايمز، چاپ انگليس نوشت: آمريکا به دنبال آن است که به نوعي توافق هسته‌اي "گام نخست" (اوليه) با ايران دست يابد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه فايننشال‌تايمز در شماره امروز خود در اينترنت در مقاله اي به قلم "جف داير" در واشنگتن نوشت: يک مقام ارشد آمريکايي روز چهارشنبه در آستانه دور جديد و مهمي از مذاکرات هسته‌اي ميان گروه1+5 و ايران در ژنو گفت: واشنگتن به دنبال مذاکره با تهران بر سر نوعي توافق "گام نخست" است که به توقف بخش‌هايي از برنامه هسته اي ايران در ازاي تعليق نسبي تحريم‌ها بينجامد.

به گفته وی، اين توافق اوليه که ممکن است شش ماه ادامه يابد فرصتي براي مذاکرات مفصل تر درباره برنامه هسته اي ايران فراهم خواهد کرد.

اين مقام دولتي آمريکا که هويت وي فاش نشده است، همچنين هشدار داد که هرگونه تلاشي در کنگره براي وضع کردن تحريم‌هاي جديد عليه ايران ممکن است مذاکرات را به شکست بينجامد.

اين مقام گفت: به نظر مي رسد ايران خود را متعهد مي داند اين روند مذاکرات را با سرعت جلو ببرد. 

مقامات آمريکايي گفته اند بسياري از جزئيات اين توافق مرحله نخست با ايران مورد بحث قرار گرفته است و احتمال دارد نوعي توافق اين هفته به دست آيد.

روزنامه فايننشال‌تايمز نوشت: آمريکا همراه با پنج قدرت جهاني گفتگوها با ايران را در ژنو درباره برنامه هسته‌اي اين کشور از سر خواهد گرفت. با انتخاب حسن روحاني به رياست جمهوري ايران در انتخابات ماه ژوئن جان تازه اي به روند ديپلماتيک با ايران دميده شد. دولت باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا معتقد است انتخاب روحاني بهترين فرصت را در چند سال گذشته براي دستيابي به يک توافق ديپلماتيک با تهران فراهم کرده است. در گفتگوهاي آمريکا با ايران کشورهاي انگليس ، فرانسه ، آلمان ، روسيه و چين نيز مشارکت دارند. 

مقام ارشد دولت آمريکا گفت: به بيان ساده‌تر، چيزي که ما الان به دنبال آن هستيم يک گام نخست، و نوعي تفاهم اوليه است که حرکت رو به جلو برنامه هسته اي ايران را براي نخستين بار در چند دهه گذشته متوقف کند.

وي افزود: ما مي کوشيم پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران را متوقف سازيم تا فرصتي براي مذاکره درباره يک توافق کامل و جامع به وجود بيايد. به نظر من ، ارزشش را دارد که توقف کوتاهي بکنيم و اين کار را امتحان کنيم.

وي همچنين گفت آمريکا اين آمادگي را دارد که تخفيف محدود ، هدفمند و قابل برگشت تحريم ها را عرضه کند ، هرچند هرگونه توافق اوليه به چارچوب کلي برنامه تحريم‌هاي ايران دست نخواهد زد. اين مقام به جزئيات بيشتري درباره اينکه کدام تحريم ها ممکن است به حال تعليق درآيد اشاره اي نکرد. 

ايران نيز خوشبيني خود را به گفتگوهاي اين هفته اعلام کرده است. محمد جواد ظريف ، وزير امور خارجه ايران ، گفته است رسيدن به نوعي توافق چندان دور نيست.

ظريف در مصاحبه روزنامه لوموند با وي گفت:ما مي توانيم اين هفته در ژنو به توافقي برسيم  و اگر اين اتفاق نيفتد مادامي که کارها به جلو مي رود باز هم فاجعه اي رخ نداده است. 

این در حالیست که مجلس نمايندگان آمريکا پيشتر طرحي را به تصويب رسانده است که تحريم هاي بيشتري عليه توانايي ايران براي صادرات نفت به اجرا خواهد گذاشت و مجلس سنا نيز سرگرم تجزيه و تحليل اين است که آيا طرح مشابه خود را در اين زمينه به تصويب برساند يا خير.

مقام ارشد دولت آمريکا گفت کاخ سفيد از کنگره خواست است درباره تصويب تحريم هاي جديد "مکث" کند. 

وي گفت : اگر فقط 10 درصد احتمال وجود داشته باشد که تحريم‌هاي جديد اين مذاکرات را به مخاطره بيندازد  در آن صورت ما همگي موظفيم از اين ريسک پرهيز کنيم. اين ريسک پيامدهاي بالقوه بسيار زيادي دارد و گزينه هاي بديل نيز جذابيتي ندارند و مهم‌تر از همه اينکه ما گزينه هاي موثر بسيار اندکي داريم.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار