هاآرتص:

کاخ سفيد "بیانیۀ نادری" درمورد ايران منتشر کرد

روزنامه هاآرتص در گزارشی به بیانیه دیشب کاخ سفید پرداخته و نوشت آمريکا معتقد است مذاکرات بين ايران و شش قدرت جهاني جدي و اساسي است و احتمال دستيابي به يک توافق سياسي قابل اثبات وجود دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه صهيونيستي هاآرتص در پايگاه اينترنتي خود و در تحليلي به قلم "باراک راويد" نوشت: کاخ سفيد چهارشنبه شب بيانيه‌اي نادر منتشر و در آن اعلام کرد که به دنبال دستيابي به يک ديدگاه مرحله‌اي درمورد مسئله هسته اي ايران است. ديدگاهي که بر اساس آن به ايران پيشنهاد مي‌شود در ازاي متوقف کردن توسعه بيشتر برنامه هسته‌اي خود تحريم‌هايش به طور محدود و با قابليت برگشت لغو شوند. 

در سه هفته اخير کارشناسان ايراني در وين با همتايان خود از شش کشور غربي ديدار و در مورد جنبه‌هاي فني گام نخست ايران ازجمله چگونگي تعليق برنامه هسته‌اي اين کشور و اين که چه تحريم‌هايي کاهش خواهند يافت، گفتگو کرده‌اند.

در همين زمان "وندي شرمن"، معاون وزير امور خارجه آمريکا و مسئول گروه مذاکره کننده اين کشور به طور شخصي و يا تلفني با مقامات اسرائيل و کشورهاي خليج‌فارس گفتگو کرده است. 

يک مقام ارشد آمريکايي روز چهارشنبه در ژنو گفت: به عنوان بخشي از گام نخست شش قدرت جهاني از ايران مي خواهند تا فعاليت‌هاي هسته اي خود را به گونه‌اي به حال تعليق درآورد تا زمان مناسب براي مذاکره بر سر يک توافق جامع ايجاد شود. در مقابل قدرت هاي غربي هم کاهش بسيار محدود، موقتي و قابل برگشت تحريم‌هاي ايران را انجام خواهند داد.    

مقام آمريکايي گفت: باراک اوباما تمام گزينه ها را روي ميز قرار داده است تا از امنيت ملي آمريکا محافظت کند اما همه مي دانند که گزينه نظامي آخرين انتخاب خواهد بود. حمله نظامي به برنامه هسته‌اي ايران پايان نخواهد داد و پيامدهايي به دنبال دارد که پيش‌بيني آنها دشوار است.  

وي افزود: اختلاف چشمگيري بين آمريکا و اسرائيل بر سر موضوع ايران وجود ندارد و هرچه هست صرفا تاکتيکي است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار