طي 7 ماهه سال 92؛

34 ميليون تن كالا از مرزهاي زميني و آبي كشور به ساير كشورها صادر شد

طي 7 ماهه سال 92، در مجموع 4/21 ميليون تن كالاهاي نفتي و غيرنفتي از مرزهاي زميني و آبي وارد و 34 ميليون هزار تن كالا از مرزهاي كشور صادر شده است، كه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ميزان واردات 5/24 درصد كاهش و صادرات كالا 4/15 درصد افزايش داشته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مداح مديركل دفتر فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات سازمان ر راهداري و حمل و نقل جاده اي با اعلام اينكه در پي اقدامات مؤثر وزارت راه و شهرسازي و سازمان راهداري و حمل و نقل جاده‌اي در زمينه بهبود زيرساخت‌هاي حمل‌و‌نقل و تسهيل در امر صادرات و ترانزيت كالا از مرزهاي جاده‌اي كشور با همكاري و توانمندي بخش‌هاي خصوصي و حمايت‌هاي لازم از سوي دولت روند صادرات در سطح خوبي رو به رشد بوده است ، گفت: از مجموع كالاهاي صادر شده، ميزان 3 ميليون و 943 هزار تن كالا از طريق مرزهاي جاده‌اي از كشور خارج شده است.
 
 مداح با اشاره به اين كه از مجموع واردات و صادرات سهم جاده 9 درصد، راه‌آهن يك درصد و سهم دريا 90 درصد مي‌باشد، اظهار داشت: از ميان مرزهاي جاده‌اي كشور، مرز بازرگان با سهم 58 درصدي فعال‌ترين مرز در زمينه واردات كالا به كشور به شمار مي‌رود. پس از آن مرزهاي ميرجاوه آستارا با 15 درصد در رده‌هاي بعدي قرار دارند.
 
وي افزود: عملكرد مرزهاي جاده‌اي در زمينه صادرات كالا از كشور نشان مي‌دهد طي 7 ماهه نخست سال 92، مرز بازرگان با 25 درصد در رده نخست و پس از آن مرزهاي دوغارون با 23 درصد و آستارا با 11 درصد قرار دارند.
 
مديركل دفتر فن‌آوري اطلاعات و ارتباطات با بيان اين كه سهم كاميون‌هاي ايراني در صادرات كالا 61 درصد و در جابه‌جايي واردات كالا 53 درصد بوده است، افزود: از مجموع كالاهاي صادر شده بيشترين ميزان به كشورهاي افغانستان تركيه از مجموع كالاهاي وارد شده بيشترين ميزان از كشورهاي تركيه و آذربايجان بوده است.
 
وي با اشاره به اين كه طي مدت مذكور، 179 هزار نفر مسافر توسط 17 هزار و 500 دستگاه وسيله‌نقليه مسافري وارد كشور شدند، افزود: در جابه‌جايي اين مسافران سهم اتوبوس 38 درصد و سواري 62 درصد است.
 
همچنين تعداد 257 هزار نفر توسط 23 هزار و 800 دستگاه وسيله‌نقليه مسافري از كشور خارج شدند كه سهم اتوبوس 48 درصد و سواري 52 درصد بوده است.
 
 مداح  درخصوص آمار تردد وسايل‌نقليه مسافري در مرزهاي كشور گفت:
 
در مدت مذكور، بيشترين تردد وسايل‌نقليه مسافري در مرزهاي دوغارون با 29 درصد و بيله‌سوار با 25 درصد بوده است.
 
وي خاطرنشان كرد: از مجموع مسافران وارد شده به كشور 115 هزار نفر مسافر خارجي و 64 هزار نفر مسافر ايراني بوده و از مجموع مسافران خارج شده از كشور 135 هزار نفر مسافر خارجي و  122 هزار نفر مسافر ايراني از مرزهاي جاه‌اي كشور خارج شدند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: کالا ، ترانزیت ، صادرات ، زمینی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار