فرانس‌پرس گزارش داد:

سوریه، ایران و جاسوسی‌های آمریکا محور کنفرانس امنیتی مونیخ

تهدیدهایی که مناقشه سوریه، برنامه هسته‌ای ایران و جاسوسی‌های ان اس ای (آژانس امنیت ملی آمریکا) برای صلح جهانی در بر دارند، دستور کار پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ را تشکیل می دهد که روز جمعه در جنوب آلمان با حضور شخصیتهای بخش دفاعی و دیپلماسی گشایش می‌یابد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری فرانسه در گزارشی از برلین درباره دستور کار کنفرانس امنیتی مونیخ به قلم فرانک زِلِر نوشت: حدود 20رئیس جمهور یا نخست وزیر، 50 وزیر دفاع یا وزیر خارجه، 10 مسئول سازمان‌های بین المللی و تنی چند از افسران بلندپایه کشورها برای شرکت در این کنفرانس که از جمعه تا یکشنبه در مرکز ایالت باواریا آلمان برگزار می شود، دعوت شده‌اند.

در صدر فهرست مدعوین، "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل، "جان کری" و "چاک هیگل" وزیران امور خارجه و دفاع آمریکا،  "سرگئی لاوروف" و "محمد جواد ظریف" وزیران امور خارجه روسیه و ایران قرار دارند.

کنفرانس امنیتی مونیخ که در بحبوحه جنگ سرد تشکیل شد، طی دهه‌ها عمدتا مکانی برای گفتگو درباره سازمان پیمان آتلانتیک شمالی(ناتو) و روابط غرب اروپا و آمریکا بود.

روابط آمریکا-اروپا، پس از تنش‌های ناشی از افشاگری‌ها در مورد برنامه جاسوسی آژانس ان اس ای آمریکا که حتی گوشی همراه آنگلا مرکل صدراعظم آلمان را شنود کرده است، امسال نیز از موضوعات مورد بحث در کنفرانس امسال امنیتی مونیخ خواهد بود.

"ولفگانگ ایشینگر" دیپلمات سابق آلمانی و مسئول برگزاری کنفرانس امنیتی مونیخ، با اشاره به مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا که اسناد محرمانه مربوط به جاسوسی‌های این آژانس را افشا کرد، گفت: بسیاری از شرکت‌کنندگان (ادوارد) اسنودن را در گوشه ذهن خود خواهند داشت. 

وی افزود پیام هیگل احتمالا این خواهد بود: واشنگتن متوجه شد که برای جبران خسارت‌هایی که به این رابطه وارد شده است، کاری جدی برای انجام دادن وجود دارد.

"جان امرسون" سفیر آمریکا در برلین به تازگی در میزگردی پیش از کنفرانس امنیتی مونیخ اشاره‌ای به پیام هیگل کرد.

وی گفت: برای برقراری دوباره اعتماد کامل بین دو سوی اقیانوس اطلس، زمان و تلاش‌های دو طرف لازم است.

وی تصریح کرد: دوستان ممکن است اختلافاتی داشته باشند اما اختلافاتشان را برطرف می کنند. ما این کار را خواهیم کرد زیرا باید انجام شود.

پنجاهمین کنفرانس امنیتی مونیخ در سالی که مصادف است با صدمین سالگرد آغاز جنگ جهانی اول، هفتاد و پنجمین سالگرد آغاز جنگ جهانی دوم و بیست و پنجمین سالگرد فروپاشی دیوار برلین برگزار می‌شود.

نگاه‌ها به آلمان معطوف شده است به ویژه از این جهت که میزبان کنفرانس امنیتی مونیخ به علت تردید نشان دادن در برعهده گرفتن نقشی نظامی در عرصه بین المللی مورد انتقاد قرار دارد. هر چند اورسولا فان دِر لین وزیر دفاع جدید آلمان به تازگی تمایل خود را به کمک به فرانسه، متحد اصلی اروپایی‌ آلمان، در عملیات نظامی در مالی و جمهوری آفریقای مرکزی نشان داد.

به اعتقاد برخی مفسران، بحث‌های دفاعی در کنفرانس امنیتی مونیخ در حالی مطرح خواهد شد  که همه جای نظم کهنه جهانی ترک خورده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار