نشریه دیپلمات:

کهنه‌سربازان آمریکایی را گروگان مسئله تحریم‌های ایران نگیرید!

نشریه اینترنتی آمریکایی "دیپلمات" نوشت: جمهوریخواهان سنا می‌خواهند تصویب طرح مربوط به افزایش مزایای کهنه سربازان مصدوم آمریکایی را به لایحه تحریم‌های جدید ایران مشروط کنند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی نشریه "دیپلمات" آمریکا در مقاله‌ای تحت عنوان "کهنه‌سربازان آمریکایی را گروگان مسئله تحریم‌های ایران نگیرید" به قلم "زاکاری کِک" نوشت: اگر تبصره سناتورهای جمهوریخواه در سنا به تصویب برسد، آنگاه دمکرات‌های سنا برای حفظ حقوق کهنه‌سربازان آمریکایی وادار خواهند شد به تحریم‌های ایران نیز رأی مثبت دهند. 

"برنی ساندرز"، سناتور دمکرات از ایالت ورمونت، اخیراً لایحه‌ای را به سنای آمریکا پیشنهاد کرده است که بیش از 30 میلیارد دلار بودجه برای گسترش دسترسی کهنه‌سربازان آمریکایی به خدمات درمانی و آموزشی و سایر مزایای این گروه از سربازان سابق آمریکایی در نظر گرفته است.

نویسنده این مقاله افزود: سناتور سندرز که خودش از سیاست‌بازی‌های سناتورهای جمهوریخواه انتقاد می‌کند، دست به سیاست‌بازی علیه جمهوریخواهان زده و در متن لایحه‌ پیشنهادی خودش آورده است، اکثر بودجه برنامه یاد شده برای کهنه‌سربازان آمریکایی باید از منابع مالی مربوط به بودجه برنامه‌های آتی ضدتروریسم (که جمهوریخواهان حامی آن هستند) تأمین شود. احتمال کاهش بودجه این برنامه‌های ضدتروریستی، باعث ابراز مخالفت شدید جمهوریخواهان با لایحه پیشنهادی سناتور ساندرز شده است. جمهوریخواهان می‌گویند: پیشنهاد سناتور ساندرز اصولاً عملی نیست زیرا وی گسترش مزایای مزبور برای کهنه‌سربازان آمریکایی را منوط به بودجه برنامه‌های ضدتروریستی در آینده کرده است و این در حالی است که این برنامه‌ها هنوز تصویب نشده است. از همین‌رو، جمهوریخواهان اکنون بر سر یک دو راهی قرار گرفته‌اند که اگر به این لایحه رأی منفی بدهند، آنگاه دمکرات‌ها مدعی خواهند شد که جمهوریخواهان، اصولاً به رنج‌ها و مشکلات کهنه‌سربازان آمریکایی مجروح هیچ اهمیت نمی‌دهند. از سوی دیگر، اگر سناتورهای جمهوریخواه به این لایحه رأی مثبت دهند، آنگاه آن دسته از اعضای حزب جمهوریخواه که خواهان کاهش بودجه‌های برنامه‌های مختلف دولتی و کوچک‌تر شدن دولت فدرال آمریکا هستند، خود را از سناتورهای جمهوریخواه که به این لایحه رأی داده‌اند، بیش از پیش دور و بیگانه احساس خواهند کرد. 

از اینرو، سناتورهای جمهوریخواه نیز به همقطاران دمکرات خود پاتک زدند و به همین منظور، سناتور جمهوریخواه "ریچارد بور" (Richard Burr) از ایالت کارولینای شمالی، الحاق تبصره‌ای را به لایحه سناتور برنی ساندرز پیشنهاد کرده است که براساس این تبصره، رای دادن به لایحه گسترش مزایای کهنه‌سربازان آمریکایی را با لایحه فزایش تحریم‌های ایران، به رغم امضای توافقنامه هسته‌ای موقتی ژنو و ادامه‌ جریان مذاکرات میان ایران و گروه پنج بعلاوه یک، گره زده است.

نویسنده افزود اکثر خوانندگان نشریه دیپلمات می‌دانند از زمانی که توافق هسته‌ای موقتی در ماه نوامبر به امضا رسید، فشارهای زیادی بر سناتورهای آمریکایی برای تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران وارد شده است. از طرف دیگر، دولت باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، تلاش‌های سختی کرده است که مانع تصویب این لایحه شود. به‌علاوه، تصویب تحریم‌های جدید علیه ایران، به رغم ادامه مذاکرات و همچنین وعده‌هایی که آمریکا به ایران مبنی بر عدم تصویب تحریم‌های جدید علیه این کشور در خلال مذاکرات در شش ماه آتی داده بود، باعث کاهش حمایت‌ها از سامانه تحریم‌های ایران خواهد شد. دمکرات‌های سنا نیز هم‌اکنون بر سر یک دو راهی مانده‌اند زیرا از طرفی نمی‌خواهند با رای دادن به لایحه تحریم‌های جدید ایران، با رییس جمهور دمکرات این کشور در رابطه با این موضوع بسیار مهم به مخالفت صریح و علنی بپردازند و از سوی دیگر، نمی‌خواهند چنین به نظر آیند که از تلاش‌های گروه‌های لابی طرفدار اسرائیل برای تصویب تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران، حمایت نمی‌کنند. از همین‌رو، بهترین راهی که به ذهن سناتورهای دمکرات برای خروج از این معضل رسیده است این بوده که با استفاده از قدرت اکثریت خود در سنای آمریکا، اصولاً از مطرح شدن لایحه تحریم‌های جدید علیه ایران در صحن سنا برای رأی‌گیری خودداری کنند تا مخالفت علنی برخی از سناتورهای دمکرات با لایحه تحریم‌های ایران که لابی هوادار اسرائیل به دنبال آن بوده است، آشکار نشود. با این حال، سناتورهای جمهوریخواه با پیشنهاد چنین تبصره‌ای نه فقط سناتورهای دمکرات را مجازات خواهند کرد، بلکه کهنه‌سربازان آمریکایی را با مشکلات عدیده مواجه خواهند ساخت و همچنین باعث از بین رفتن هرگونه احتمال دستیابی به راه حلی مسالمت‌آمیز برای پایان دادن به اختلافات درباره برنامه هسته‌ای ایران از طریق مذاکرات، خواهند شد. 

شایان ذکر است این حرکت جمهوریخواهان در حقیقت باعث نقض غرض خواهد شد، زیرا تصویب تحریم‌های جدید توسط کنگره آمریکا علیه ایران، با وجود ادامه مذاکرات میان ایران شش قدرت جهانی، از جمله آمریکا، که قول داده بود ایران را با تحریم‌های جدید مواجه نکند، باعث کاهش حمایت‌ها از سامانه موجود تحریم‌های ایرانی خواهد شد. 

نویسنده این مقاله افزود: البته باید به این مسئله نیز اذعان کرد که فروپاشی مذاکرات هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، لزوماً به این معنا نیست که ایران تصمیم به تولید سلاح‌های هسته‌ای خواهد گرفت. 

نویسنده سپس ضمن هشدار به آمریکا در خصوص جنگ با ایران نوشت: از آنجایی که مساحت ایران برابر با مساحت کل اروپای غربی است، اما جغرافیای آن (برای جنگ) از اروپای غربی به مراتب سخت‌تر و کمتر مساعد است، ورود آمریکا به جنگ با ایران، برشمار کهنه‌سربازان مجروح آمریکایی که دولت آمریکا هم اکنون تحت فشار عدم رسیدگی کافی به آنان قرار دارد، خواهد افزود. از اینرو، گِره زدن لایحه افزایش مزایای کهنه‌سربازان آمریکایی، با لایحه تحریم‌های جدید ایران، ممکن است در نهایت باعث افزایش شمار سربازان مصدوم و همچنین کاهش مزایای آنان شود که مایه نقض غرض و دادنِ نتیجه معکوس خواهد بود. 

"زاکاری کِک" در خاتمه افزود: اغلب مقامات نظامی و دفاعی آمریکایی این مشکلات را درک می‌کنند و از همین‌رو در رابطه با هرگونه سخن یا پیشنهاد برای استفاده از نیروی نظامی علیه ایران، بسیار محتاطانه برخورد می‌کنند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار