معاون پژوهشی وزارت علوم تحقیقات و فناوری خبرداد

پیشرفت ۲۵ درصدی طرح کلان ساخت تقویت‌گر لیزری

طرح کلان ملی طراحی و ساخت زنجیره تقویت‌گر لیزری با پالس فوق کوتاه و انر‍ژی بالا حدود ۲۵ درصد پیشرفت کار داشته است که تاکنون مبلغ ۴۳۷ میلیون تومان اعتبار به این طرح اختصاص داده شده است.

وحید احمدی معاون پژوهشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری در حاشیه صد و شانزدهمین جلسه کمیسیون‌های دائمی شورای عتف، در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: برای طرح کلان ملی طراحی و ساخت زنجیره تقویتگر لیرزی با پالس فوق کوتاه و انرژی بالا 4.9 میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است و تاکنون ۱۰ درصد بودجه مصوب این طرح پرداخت شده است اما پیشرفت این طرح قابل قبول است. 

وی افزود: این طرح در حوزه علوم زیستی، تصویر برداری، پردازش مواد و شتاب دهنده‌های لیزر کاربرد دارد. 

احمدی تصریح کرد: همچنین در هفته گذشته که پانزدهمین جلسه شورای عتف برگزار شد آیین نامه کمسیون تخصصی شورای عتف به تصویب کمسیون دائمی رسید و این آیین نامه مصوب شد چنانچه این آیین نامه بدین منطور بوده که یکسری از کمسیون‌ها در خواست تغییر نام داشتند. 

 ۴۶ طرح کلان ملی تاکنون تصویب شده است
وی در ادامه گفت: ۴۶ طرح کلان تاکنون مصوب شده که قرار است این طرح‌ها از طریق کارگروه ارزشیابی و بررسی شوند همچنین این کارگروه‌ها متشکل از نمایندگان دستگاههای سفارش دهنده، معاونت راهبردی ریاست جمهوری و نماینده کمسیون‌های تخصصی مربوطه و نماینده کمیته راهبردی است که سه نفر از صاحبنظران حوزه تخصصی ارزیابی خود را در جلسه آینده عتف ارائه می‌دهند که براساس ارزیابی مشخص می‌شود که این طرح‌ها ادامه یابد یا اصلاح شوند و یا متوقف شوند. 

احمدی تصریح کرد: همچنین در جلسه گذشته عتف مصوب شد که بالا‌ترین مقام دستگاه متقاضی اجرایی طرح‌های کلان ملی و شورای عتف، باید تفاهم نامه‌ای امضا کنند که ۵۰ درصد منابع مالی طرح‌های کلان ملی از طریق دستگاههای اجرایی (شورای عتف) و۵۰ درصد از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی تامین شود البته آن ۵۰ در صد که از طریق شورای عتف تامین می‌شود نیز از طریق هماهنگی شورای نظارت و راهبردی ریاست جمهوری تامین می‌شود. 

واگذاری شرکتهای دانش بنیان به بخش خصوصی در دست بررسی قرار دارد
وی در ادامه گفت: براساس ماده ۴ قانون حمایت از شرکتهای دانش بنیان موسسات و مراکز پژوهشی که قابل واگذاری به بخش‌های خصوصی هستند باید به این بخش‌های خصوصی داده شوند

احمدی خاطر نشان کرد: البته تاکنون این اتفاق محقق نشده است بنابراین قرار است که لیست مراکز و موسسات پژوهشی توسط دبیرخانه شورای عتف تهیه و جلسه آینده به شورای عتف ارائه شود.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار