حاشیه های سینمایی در آذرماه ۹۲؛

دلجویی "مشایخی" از "مسی"/ ديدار غيرمنتظره ايوبي با حوزه هنري

دلجویی "جمشید مشایخی" از "مسی" و ديدار غيرمنتظره ايوبي با حوزه هنري از جمله اتفاقات آذرماه بود.

به گزارش خبرنگار حوزه سينما باشگاه خبرنگاران، در آذر ماه فیلم‌های «تنهای تنهای تنها»، «ترنج»، «استرداد»، «عملیات مهدکودکـ»، «نازنین»، «آسمان زرد کم عمق» فیلم‌هایی بودند که در دوره جدید اکران، رنگ پرده را ديدند و طبق اعلام سخنگوی شورای صنفی نمایش، فیلم‌های جدید سینماها از 26 آبان‌ماه به روی پرده رفت. 

اخباري نيز از سوي دو جشنواره سينما حقيقت و فيلم فجر منتشر شد كه به شرح زير است: هیات انتخاب بخش مسابقه بین الملل جشنواره سینماحقیقت متشکل از محمدعلی فارسی (مستندساز)، شهاب الدین عادل (مدرس دانشگاه) و شیرین نادری (مدیر فرهنگی) پس از بازبینی بیش از 670 فیلم مستند ارسالی به دبیرخانه جشنواره، 45 فیلم مستند خارجی را برای رقابت در بخش مسابقه بین‌الملل برگزیدند.

متقاضیان شرکت در بخش "سينماي ايران" سي و دومين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر این جشنواره تا 30 آبان ماه سال جاری فرصت داشتند فرم شرکت در جشنواره را تحويل دهند. بازبيني فيلم‌هاي بخش فيلم اول و سوداي سيمرغ سينماي ايران از اول آذر شروع و تا پايان اين ماه ادامه داشت. 

علاوه بر اين نيز دبير جشنواره اسامی هيئت انتخاب بخش بين‌الملل را رسانه‌اي كرد و علي مصفا، ناصر عنصري، حسين معزي نيا، احمد اميني و منصور ضابطيان اعضاي هيئت انتخاب بخش بين‌الملل جشنواره فيلم فجر امسال را تشکيل دادند. اين افراد کار ارزيابي و انتخاب آثار رسيده در اين بخش را آغاز کردند. 

موسسه سینمایی مقاومت و انقلاب از «علی جنتی« و ‌«حجت‌الله ایوبی» پس از شکایت به دیوان عدالت اداری و کمیسیون اصل نود به سازمان بازرسی کل کشور هم شکایت کرد.

با حکمی که  حسین مسافرآستانه به عنوان مدیرعامل این موسسه از سوی حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی گرفت محمدرضا شرف‌الدین، بیژن نوباوه وطن، ابراهیم داروغه‌زاده و محمد حیدری به عنوان اعضای جدید هیأت امنای موسسه رسانه های تصویری منصوب شدند.

اما در این ماه حجت‌الاسلام شهاب مرادی، رییس جدید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، دست به بیان اظهارات جدید در مورد سینما و فرهنگ زده و این در حالی است که پیش از این درزمینه‌های فرهنگی و هنری اظهارات بحث‌برانگیزی داشته است؛ از جمله اظهارنظر او درباره اسکار گرفتن فیلم «جدایی نادر از سیمین»، انتقاد از سرودها، آهنگ‌ها و برنامه‌های تلویزیون و رادیو، تاثیر فیلم‌ها و سریال‌ها بر آمار طلاق و انتقاد از کتاب نخواندن مردم و غلط‌های املایی. 

رئیس سازمان سینمایی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی از هماروستا، ولی‌الله شیراندامی و عزت‌الله انتظامی عیادت کرد. 

از دیگر اتفاقات این ماه به انتصاب و استعفای دو تن از سینماگران همراه بود که حبیب ایل‌بیگی مدیرعامل انجمن سینمای جوان شد و مهدی فخیم‌زاده ازشورای مرکزی کانون کارگردانان استعفا داد. 

اما از اخبار مربوط به این ماه، خاکسپاری دو جوان فعال در گروه موسیقی سگ های زرد توسط سازمان سینمایی و خانه سینما بود که سازمان سينمايي وزارت ارشاد ضمن عرض تسليت به خانواده داغدار و مصيبت زده فرازمند و ابراز تاسف از رفتار آزاردهنده برخی رسانه‌ها، خبر كمک 100 ميليون تومانی اين سازمان برای انتقال پيكر دو جوان ايرانی فعال در عرصه موسيقی به تهران را  قويأ تكذيب می‌كند. 

آرش و سروش فرازمند از اعضای گروه موسیقی "سگ‌های زرد" مدتی پیش در درگیری و تیراندازی میان اعضای این گروه در نیویورک به دست عضو اخراجی "سگ‌های زرد" به قتل رسیدند. 

محسن علی اکبری تهیه کننده یکی از فیلم های روی پرده در مورد فروش فیلمش این چنین ادعا کرد که فیلم سینمایی "استرداد" در ماه محرم اکران شد، نمایش این فیلم سینمایی همزمان با وقایع مهمی از جمله نشست گروه 1+ 5، مسابقات تیم والیبال ایران و تیم فوتبال ساحلی ایران همراه شد که هر کدام از این وقایع به تنهایی در کاهش مخاطب "استرداد" تاثیرگذار بود. 

یکی از اتفاقت این ماه بستری شدن عزت‌الله انتظامی بازیگر توانمند سینمای ایران بود که متاسفانه حال مساعدی نداشت اما اکنون رو به بهبود است در بین برخی مدیران و مسئولان شهری و اهالی هنر که در بیمارستان فرمانیه از وی عیادت کردند ضمن اظهار امیدواری از اینکه رؤسای سه قوه فکری برای آلودگی صوتی و هوای تهران کنند، تصریح کرد: ارائه خدماتی چون بیمه هنرمندان به اهالی هنر خیر دیر هنگام انجام می‌شود. 

اما در مصاحبه ای که با ایرج راد انجام گرفت بر این اذعان داشت که بیماری این بازیگر تنفسی نبوده بلکه عارضه‌ قلبی‌اش تشدید شده است.

سينما در اين ماه اخبار خود را به درگذشت خواهر داريوش مهرجويي و ديدار ايوبي با مديران حوزه هنري و تعليق فيلم "لاله" اختصاص داد. 

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی گفت: هنوز هیج نامه‌ای مبنی بر سلب ادعای مالکیت شرکت «درایو» بر فیلمنامه «لاله» نرسیده است. 

براین اساس ادامه ساخت فیلم «لاله» تا مشخص شدن وضعیت به حالت تعلیق درآمد و قرار شده جلسه بعدی با کارگردان فیلم در حضور کارشناسان حقوقی و منوط به رسیدن نامه‌ای از طرف شرکت «درایو» درباره ادعای مالکیت «لاله» باشد. 

پیکر ژیلا مهرجویی طراح صحنه و لباس در قبرستان شهرستان «طالقان» آرام گرفت اما اعتراض داريوش مهرجويي به بيماري خواهرش ادامه يافت و اعلام كرد كه نسبت به دكتر و بيمارستان خواهرش شكيات خواهد كرد. 

رئيس سازمان سينمايي در اين ماه ديداري را با عوامل حوزه هنري داشت ايوبي در مقابل ارائه‌ی گزارشی از عملکرد حوزه‌ی هنری بخش‌های مختلف به ویژه در حوزه‌ی سینما، توسط محسن مومني شريف بر عزم جدی سازمان سینمایی برای تعامل بیشتر با حوزه‌ی هنری در عرصه‌های تولید، عرضه، پخش و اکران تأکید و اظهار امیدواری کرد که به‌زودی دغدغه‌های مشترک میان حوزه‌ی هنری و سازمان سینمایی در قالب برگزاری کارگروه‌ها و عقد تفاهم‌نامه‌های مشترک حل شود.  

به حکم دکتر حجت‌الله ایوبی - معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس سازمان سینمایی - اعضای شورای پروانه‌ی ساخت و بازبینی مواد سمعی و بصری منصوب شدند و علیرضا شجاع‌نوری، سهیل جهان‌بیگلری، ایرج محمدی، محمد صدری، حمید بهمنی، مریم پوریامین، منوچهر اکبرلو، اسدالله اعلایی و عبدالله اسفندیاری به عنوان اين اعضا كار خود را آغاز كردند.  

در اين ماه مراسم تودیع هاشم میرزاخانی مدیرعامل سابق انجمن سینمای جوان و معارفه حبیب ایل بیگی مدیرعامل جدید این انجمن با حضور علیرضا رضاداد مشاور عالی رئیس سازمان سینمایی، مهدی طباطبایی نژاد مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، سهیل جهان‌بیگلری مدیر سینمای حوزی هنری و جمعی از فیلمسازان فیلم کوتاه روز یکشنبه 10 آذرماه در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 

در ادامه مراسم تودیع و معارفه مدیرعامل انجمن سینمای جوان در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مراسم معارفه حسین مسافر آستانه به عنوان مدیرعامل جدید رسانه های تصویری نیز انجام شد.البته نكته جالب اين مراسم حضور نداشتن مدير سابق موسسه رسانه هاي تصوير در اين مراسم بود.

به تازگی پخش‌کننده فیلم استرداد نسبت به پایین کشیده شدن بیلبوردهای این فیلم توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران اعتراض کرد و سازمان زیباسازی شهر تهران در مقابل اعلام کرد که نقشی در ماجرای برداشتن بیلبوردهای فیلم «استرداد» در سطح شهر نداشته است. 

اما در این ماه تعدادی از بازیگران مطرح و نمایندگان خانه سینما با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، دیدار کردند و نمایندگان خانه سینما ضمن بیان مسایل و مشکلات صنفی موجود در حوزه سینما و طرح برخی از موضوعات و مطالبات سینماگران از قبیل نظام تامین اجتماعی، صندوق بیمه بیکاری و ارزیابی مفاهیم شغلی در سینما، اصلاح و ارتقای سطح بیمه‌های تامین اجتماعی برای سینماگران را خواستار شدند. 

و از دیگر دیدارهای سینمایی این ماه"طاهر ناصر المحمود" وکیل وزیر فرهنگ جمهوری عراق با "حجت الله ایوبی" معاون وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی رئیس‌ سازمان سینمایی دیدار و گفت‌وگو کرد. تفاهم در خصوص همکاری های سینمایی بین دو کشور دوست و همسایه ایران وعراق در زمینه‌های تولید،توسعه و آموزش سینمایی از اهم گفتگوهای این جلسه بود. 

بنا بر این گزارش، در این ماه  "حجت‌الله ایوبی"  دو دیدار سینمایی داشت یکی دیدار با "عباس کیارستمی"، "ناصر تقوایی"، "رخشان بنی‌اعتماد"، "بهمن فرمان‌آرا" و "خسرو سینایی" که طرح‌های آن‌ها را برای ساخت فیلم جدیدشان بررسی و  به آنان قول مساعد داد تا بزودی شرایط فیلمسازی برای این پنج کارگردان را فراهم کند و دیدار دوم  با دکتر"محسن رضایی" دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام بود که گزارشی از وضعیت حال حاضر سینما ارائه داد. 

دبیر سی‌ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر طی نشستی که در رونمایی پوستر و سایت جشنواره حضور داشت با اعلام اینکه هیأت انتخاب این رویداد هنری تاکنون 20 فیلم را بازبینی کرده است، گفت: درباره هیچ فیلمی قبل از جمع‌بندی هیأت انتخاب تصمیم گرفته نخواهد شد. 

از اخبار داغ و حاشیه سینمایی این ماه به نشست جشنواره فیلم فجر اختصاص دارد که توجه همه رسانه‌های را به خود جلب کرد و  رونمایی یکی از این پوسترها توسط انسیه شاه حسینی و پوران درخشنده انجام شد و پوسترهای دیگر، هر کدام توسط دو نفر از مسئولین سابق و یا فعالان سینمایی حال حاضر در ایران صورت گرفت اما نکته جالب این مراسم گلچین کردن مهمانان بود که از برخی از رسانه های دعوت نشد. 

فاطمه معتمد آریا، تهمینه میلانی و مهتاب کرامتی برای پیدا کردن پسر بچه 5 ساله‌ای به نام محمد امین که در مردادماه گرفتار آدم ربایی شده، اعلام آمادگی کردند و در این راستا از پلیس خواستند که از هیچ کمکی دریغ نکنند.

فیلم‌های "قصه‌ها" به تهیه‌کنندگی و کارگردانی "رخشان بنی اعتماد" ، "پریناز" به تهیه‌کنندگی "عبدالمحمد نجیبی" و کارگردانی "بهرام بهرامیان" و "آتیش بازی" به تهیه‌کنندگی "مرتضی شایسته" و کارگردانی "بهمن گودرزی" از شورای پروانه نمایش، مجوز اکران دریافت کردند اما اهالی سینما و سازندگان فیلم‌های "خانه پدری"، "خرس"، "خیابان‌های آرام"، "پاداش"، "ماهی و گربه"  و "گزارش یک جشن" نیز در این انتظار مجوز به سر می‌برند. 

همچنین، خبرهایی از سفر "جمشید مشایخی" هنرمند بزرگ تئاتر، سینما و تلویزیون به عنوان سفیر صلح و دوستی ایران از سوی باشگاه استقلال به اسپانیا به دلیل وقوع اتفاقات این چند روزه در صفحه اجتماعی "لیونل مسی" به گوش رسید که در همین راستا با هماهنگی "علی فتح‌الله‌زاده"، مدیرعامل باشگاه استقلال، "جمشید مشایخی" برای دلجویی از "لیونل مسی" به اسپانیا می‌رود تا به عنوان سفیر فرهنگی ایران از سوی باشگاه استقلال این مهم را به انجام برساند، شاید این خبر در ظاهر مثبت به نظر برسد اما از درون روی خوشی ندارد. 

در پی درخواست سینماگران از رئیس سازمان سینمایی برای بررسی و پیگیری وضعیت امور مالیاتی سینماگران، کارگروهی با دبیری "رمضانعلی حیدری‌خلیلی" در سازمان سینمایی تشکیل شد. 

همچنین،‌"ناصر تقوایی" یکی از فیلم‌سازان دوران گذشته سینما که چند سالی را از سینما دور بود با حضور در جشنواره سینما حقیقت از تجربیات خود بیان کرد که به نوعی از بازگشت دوباره خود به سینما خبر می‌دهد.

وی در این باره این چنین گفت: من همیشه به وزارت ارشاد اشکال اساسی داشتم و فکر نمی‌کنم هیچ مدیری در دنیا پیدا شود تا بتواند این چنین وزارتخانه‌ای را از بالا به پایین اداره بکند. 

گفتنی است، سرانجام هفتمین جشنواره بین‌المللی "سینما حقیقت" با حضور "حجت‌الله ایوبی" و بزرگداشت "ناصر تقوایی" به پایان رسید و رئیس سازمان سینمایی از بازگشت "ناصر تقوایی" خبر داد.



انتهای پیام/اق
برچسب ها: سینما ، حاشیه ، اذر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار