گزارش/

هشدار به جامعه بین‌الملل؛ اقدام آمریکا علیه "ابوطالبی" به بدعتی خطرناک تبدیل نشود

اقدام آمریکا در صادر نکردن روادید برای سفیر منتخب ایران در سازمان ملل، هشداری است به جامعه بین‌المللی تا خود را از خواب غفلت بیدار کند که در صورت عدم توجه ناگزیر این عمل به بدعتی خطرناک تبدیل خواهد شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، آمریکایی‌ها که همواره می‌خواهند خود را همه کاره دنیا بدانند و عقده خود برتربینی در آنها موج می‌زند،  برای این که بتوانند کمی درد‌های شکست‌های اخیر خود را درمان کنند، حتی دست به اقدامات غیرقانونی در سطح بین‌الملل هم می‌زنند.
 
در حالی که سازمان ملل به عنوان یک سازمان بین‌المللی عمل می‌کند و گرچه در خاک آمریکاست، اما ارتباطات سیاسی و بین‌المللی این سازمان بر اساس قوانین موجود بر عهده آن است، اما آمریکایی‌ها همواره با دخالت در امور سازمان ملل اثبات کرده‌اند که آن را گروگان خود به شمار می‌آورند.





این سازمان بخشی از حاکمیت دولت آمریکا نیست و این کشور نمی‌تواند از صدور روادید برای نماینده کشوری در آن ممانعت به عمل آورد.
 
 مطابق قرارداد مقر "headquarters agreement" در اوایل تشکیل سازمان ملل متحد در سال 1947، آمریکا نمی‌تواند در مکاتبات بین کشورها مانعی ایجاد کند.
 
این در حالی است که اخیرا" "حمید ابوطالبی" نماینده جمهوری اسلامی ایران به سازمان ملل معرفی شده، اما آمریکایی‌ها با دلایل واهی و غیر‌قانونی، هم در امور کشور ما دخالت می‌کند و هم در امور سازمانی که قرار است حقوق کشورهای عضو را پیگیری و رعایت کند.


این کشور طبق قرارداد سازمان ملل متحد متعهد شده که مانع مکاتبات نشود، اما این در حالی است که  این کشور برای  نماینده ما در سازمان ملل متحد محدودیت تردد قائل شده است.

مخالفت سنا و مجلس نمایندگان آمریکا با نماینده جدید ایران از همین جنس است، زمان مأموریت نماینده سابق ایران در سازمان ملل به پایان رسیده و اکنون باید یک نماینده تازه برای آن معرفی کرد.



 
دولت آمریکا در تبعیت از کنگره این کشور و ادامه دشمنی‌های خود با مردم ایران، از صدور روادید برای نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد خودداری کرد.
 
 "جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید، در این مورد در کنفرانس خبری ،گفت : به دلیل ارتباط حمید ابوطالبی با حادثه سال 1979 میلادی که منجر به اشغال سفارت آمریکا در ایران شد، واشنگتن از صدور ویزا برای ابوطالبی خودداری کرده است.
 
به گفته کارنی، دولت آمریکا هنوز در حال بررسی مصوبه کنگره مبنی بر ممنوعیت ورود ابوطالبی به امریکا است.
 
کاخ سفید روز سه شنبه هفته گذشته نیز مخالفت خود با گزینه انتخاب شده برای نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد را افزایش داد اما اعلام کرد که این موضوع تاثیری در مسیر مذاکرات هسته‌ای نخواهد داشت.
 
نمایندگی ایران در سازمان ملل تنها هیئت دیپلماتیک جمهوری اسلامی در خاک امریکا است، دیپلمات‌های ایرانی مانند هیئت‌های کره‌شمالی و سوریه، نمی‌توانند از شعاع ۴۰ کیلومتری مرکز منهتن در نیویورک خارج شوند.

فارین پالسی نوشت: حمید ابوطالبی انتخاب ایران برای نمایندگی این کشور در سازمان ملل گفته که به عنوان مترجم برای دانشجویانی که سال 1979 سفارت آمریکا را به تسخیر خود در آوردند، فعالیت کرده است.

در چشمان سناتور "تد کروز" این مسئله ابوطالبی را انتخاب نامناسبی برای ایران کرده است، روز جمعه کاخ سفید گفت که با کروز موافق است و به ابوطالبی ویزا نمی‌دهد، با این اوصاف، ابوطالبی نخستین سفیر یک کشور در سازمان ملل است که آمریکا حاضر به صدور ویزا برای آن نیست.

تصمیم به ممانعت از حضور ابوطالبی در نیویورک در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و 1+5 صورت گرفته است، "جن ساکی" سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که این اقدام بر مذاکرات تاثیر نمی‌گذارد.

این تصمیم در تعارض با قوانین سازمان ملل است، توافق 1947 این سازمان با دولت آمریکا، واشنگتن را از مانع سازی در ورود سفرای کشورها منع می‌کند.

در این توافق آمده است: مسئولان امریکا نباید مانعی در مقابل حضور افراد در سازمان ملل ایجاد کنند، براساس مفاد این توافق، مناقشات بین آمریکا و سازمان ملل باید از طریق حکمیت حل شود، "استفان دوجاریک" سخنگوی "بان کی مون" حاضر به اظهار نظر در مورد تصمیم کاخ سفید نشد.

"جولیان کو" استاد حقوق دانشگاه هوفسترا و کارشناس حقوق بین‌الملل می‌گوید: باوجود آنکه آمریکا پیش از این از ورود گروه خاصی از افراد به سازمان ملل جلوگیری کرده، این نخستین بار است که واشنگتن از حضور یک سفیر ممانعت بعمل می‌آورد.


سیاست پوسیده‌ای که برای یاسرعرفات هم پیاده شد


در سال 1988، آمریکا به "یاسر عرفات" ویزا نداد، در مقابل، سازمان ملل فعالیت‌های خود را به ژنو منتقل کرد، یک سال پیش از آن، کنگره  سعی کرد که سازمان آزادی بخش فلسطین را مجبور به تعطیلی دفترش در سازمان ملل کند اما موفق نشد.

کنگره در هنگام تایید توافقنامه با سازمان ملل تبصره‌ای را اضافه کرد که می‌گوید، هیچ چیز در متن توافق توانایی آمریکا برای حفظ امنیت ملی خود را محدود  نمی‌کند، این تبصره هرگز به صورت رسمی از سوی سازمان ملل مورد پذیرش قرار نگرفته و آمریکا به ندرت به این تبصره استناد کرده است.

با این حال، تاکنون آمریکا حاضر به استفاده از این تبصره نشده، حتی درباره سازمان آزادی بخش فلسطین.

به گفته‌ی "ادوارد لاک " مورخ و مشاور سابق بان کی‌مون، مشخص نیست که آیا  تبصره امنیت ملی به ابوطالبی مربوط می‌شود یا خیر.

وی افزود: باید دلایل و شواهد روشنی از کسی که آمریکا می‌گوید خطری برای امنیت ملی محسوب می‌شود وجود داشته باشد و در این مورد مشخص نیست که چنین شواهدی وجود دارد یا خیر.
 
روزنامه "رای الیوم" با اشاره به اینکه آمریکا با عدم صدور روادید برای نماینده جدید ایران در سازمان ملل، قانون بین‌المللی را زیر پا گذاشته است، از تمامی کشورهای جهان خواست در مقابل چنین رفتار قلدرمابانه آمریکا بایستند.

این روزنامه در چاپ دیروز خود با اشاره به اینکه آمریکا با عدم صدور روادید برای نماینده جدید ایران در سازمان ملل، قانون بین‌المللی و منشور سازمان ملل را نقض کرده است، از تمامی کشورهای جهان خواست، مقابل چنین رفتار قلدر مآبانه آمریکا بایستند تا این اقدام به بدعتی خطرناک که می‌تواند حقوق دیگران را نیز پایمال کند، تبدیل نشود.

این روزنامه می‌نویسد: این حق طبیعی مسئولان ایرانی است که "حمید ابوطالبی" را به عنوان نماینده خود در سازمان ملل تعیین کنند و مخالفت آمریکا با انتخاب وی به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل و خودداری از صدور روادید برای وی، بدترین نوع قلدوربازی سیاسی و دیپلماتیک به شمار می‌رود.

در ادامه این گزارش آمده است: آمریکا صرفا میزبان سازمان ملل متحد است و قوانین این سازمان و اساسنامه نخست آن در "سان فرانسیسکو" این حق را به آمریکا نمی‌دهد که مانع حضور نماینده یا رهبر کشوری شود که قصد دارد در نشست‌های سازمان ملل مشارکت کند.

آمریکا پیشتر نیز با رهبرانی که آنان را دشمن یا تروریست، می‌خواند از تریبون مجمع عمومی سازمان ملل متحد، همین گونه رفتار کرده است، از جمله این رهبران، "فیدل کاسترو" رهبر کوبا، "هوگو چاوز" رهبر فقید ونزوئلا، "احمدی نژاد" رئیس جمهوری سابق ایران و "یاسر عرفات" رییس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین است.


این گزارش می‌افزاید:‫ درست است که اینگونه میهمانان و رهبرانی که مورد خشم آمریکا هستند،حق ترک شهر نیویورک و رفتن به شهرها یا ایالت‌های دیگر آمریکا را ندارند، مانند مسئله اخیری که برای "بشار الجعفری" نماینده سوریه در سازمان ملل پس از صدور حکم منع وی برای خروج از نیویورک روی داد، اما این بدان معنا نیست که دولت کنونی آمریکا می‌تواند قوانین بین‌المللی را زیر پا بگذارد و بر سازمان ملل سلطه یابد و تعیین کند که چه کسی در آن حضور یابد و چه کسی حضور نیابد.

رای الیوم نوشت: دستاویز دولت "باراک اوباما" برای ممانعت از حضور ابوطالبی نماینده ایران در سازمان ملل، دست داشتن وی در جریان اشغال سفارت خانه آمریکا در ایران است.

وی یکی از دانشجویانی بود که همراه سایر دانشجویان ایرانی در سال 1979 به سفارت آمریکا در این کشور حمله کردند و دیپلمات‌های آمریکایی را به گروگان گرفتند، اما این بهانه قابل قبول نیست، زیرا ابوطالبی تنها مترجم گروگان‌ها و ربایندگان بود و نقشی در گروگان‌گیری آنان نداشت، حتی اگر یکی از ربایندگان دیپلمات‌های آمریکایی هم بود، آمریکا صلاحیت رد کردن وی را ندارد، زیرا ایران او را به عنوان نماینده خود در سازمان ملل متحد انتخاب کرده است.

شاید یادآوری این مطلب در اینجا برای دولت آمریکا که مانع حضور نماینده ایران در سازمان ملل شده است، مفید باشد که "جورج بوش" رییس جمهوری سابق این کشور، "جان بولتون" را که یکی از تندرو ترین افراط گرایان نو محافظه‌کار و نیز از حامیان و موافقان جنگ علیه عراق بود و دستش به خون میلیون‌ها عراقی آغشته بود، به عنوان نماینده کشورش در سازمان ملل تعیین کرد اما با نمایندگی ابوطالبی که دستش به خون کسی آلوده نیست در سازمان ملل مخالفت می‌کند!

این روزنامه در پایان می‌نویسد: ما از آقای "حمید ابوطالبی" و دولت ایران حمایت نمی‌کنیم بلکه مدافع منشور سازمان ملل متحد و قانون اساسی آن هستیم و از آمریکا می‌خواهیم که به آن احترام بگذارد، از تمامی کشورهای جهان می‌خواهیم با این گونه اقدامات مقابله کنند تا به یک رفتار خطرناک در سطح بین‌الملل تبدیل نشود.

 به عقیده ما این اقدام آمریکا چه بسا خطرناک‌تر از ربودن گروهی دیپلمات است که البته ما آن را نیز غیر قانونی می‌دانیم ، همچنین ما با هرگونه حمله به سفارت خانه‌ها و گروگان گرفتن دیپلمات‌ها و نقض قوانین و ضوابط بین‌المللی مخالفیم.
 
 حمید ابوطالبی کیست؟

"حمید ابوطالبی" متولد ۲۶ خرداد ۱۳۳۶ در تهران، دیپلمات ایرانی، رئیس گروه مطالعات آسیای مرکز تحقیقات استراتژیک و معاون سیاسی دفتر دکتر"حسن روحانی" رئیس‌جمهور ایران است.

وی پیش از این سفیر جمهوری اسلامی ایران در استرالیا، اتحادیه اروپا، بلژیک، ایتالیا، مدیر کل سیاسی وزارت امور خارجه و معاون سیاسی دفتر رییس‌جمهور بوده‌، بنابر ادعای "بلومبرگ "حمید ابوطالبی عضو گروهی از دانشجویان بود که در آبان سال ۱۳۵۸ در جریان تسخیر لانه جاسوسی شرکت داشت و ضمن اشغال سفارت ۵۲ آمریکایی را برای ۴۴۴ روز به گروگان گرفتند.

این در حالی است که این موضوع توسط وی و دولت ایران به شدت تکذیب شده، وی گفته است که تنها مدتی پس از وقوع گروگان‌گیری همراه با نماینده پاپ به سفارتخانه آمریکا رفته و نقش مترجم را داشته است.

ابوطالبی در ایتالیا


روزنامه بریتانیایی "تلگراف" در 9 آوریل 2014 نوشته است: ابوطالبی در سال ۱۹۹۳، زمانی که به عنوان سفیر ایران در ایتالیا مشغول به فعالیت بوده است.

ممنوع‌الورود شدن به آمریکا
 
در سال ۲۰۱۴، به دنبال معرفی شدن ابوطالبی از سوی دولت ایران به عنوان نمایندهٔ ایران در سازمان ملل، سنا و مجلس نمایندگان آمریکا در فروردین ۹۳(آوریل ۲۰۱۴) طرحی را تصویب کردند که به موجب آن حمید ابوطالبی اجازه ورود به خاک آمریکا را نداشته باشد.

 این طرح برای نهایی و اجرا شدن به امضای باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا نیاز دارد.

"محمدجواد ظريف"، وزير امورخارجه ايران نیز در واکنش به انتقادات و مخالفت‌ها در آمريکا نسبت به انتخاب حميد ابوطالبی به عنوان نماينده جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد، گفت: تهران اجازه نمی‌دهد "تندروها" دستور کار ايران در سازمان ملل را تعيين کنند.

ظريف روز چهارشنبه هفته گذشته از انتخاب حميد ابوطالبی برای تصدی سمت نماينده ايران در سازمان ملل متحد، دفاع کرد و او را "يکی از مجرب‌ترين و منطقی‌ترين ديپلمات‌های ايران" و گزينه‌ای "مناسب" برای اين منصب ناميد.





وی سپس با اشاره به موج مخالفت‌ها در ايالات متحده عليه حميد ابوطالبی و حضور او در اين کشور اظهار داشت: "اجازه نمی‌دهيم گروهی تندررو دستور کار حضور ايران در سازمان ملل را تعيين کنند... و دولت آمريکا هم به خوبی اطلاع دارد اين رفتار از نظر جمهوری اسلامی ايران به هيچ وجه قابل قبول نيست."

همچنین حميد ابوطالبی اتهامات وارد شده را رد کرده و گفته که پس از گروگان‌گيری تنها به عنوان مترجم نماينده پاپ در سفارتخانه آمريکا حضور يافته است، اما سناتورهای ايالات متحده روز ۱۸ فروردين طرحی را تصويب کردند که بر اساس آن وی اجازه ورود به خاک آمريکا را نخواهد داشت.

در اين ميان کاخ سفيد نيز اعلام کرده که سفير پيشنهادی ايران برای سازمان ملل متحد "گزينه مناسبی نيست"، اما وزارت خارجه ايران می‌گويد که "به پی‌گيری‌های خود از مجاری ديپلماتيک ادامه می‌دهد".

وزیر امور خارجه کشورمان نيز با تاکيد بر "مناسب بودن" انتخاب ايران ، گفت: "سازوکارهای بين‌المللی برای پی‌گيری چنين موردی مشخص است و ما حسب مورد تصميم می‌گيريم از چه روشی در اين زمينه استفاده کنيم.

همچنین"سیدعباس عراقچی" در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران در واکنش به اقدام سنا و مجلس نمایندگان آمریکا مبنی بر منع ورود سفیر پیشنهادی ایران در سازمان ملل به خاک این کشور، گفت: هیچ گزینه جایگزینی برای "حمید ابوطالبی" نداریم و موضوع را از طریق مکانیزم‌های حقوقی پیش‌بینی شده سازمان ملل پیگیری می‌کنیم.
 


وی ادامه داد: بر اساس موافقتنامه مقرر میان سازمان ملل و دولت میزبان، این کشور باید به تعهدات بین‌المللی خود عمل کند.
 
بلافاصله بعد از اعلام رسمی کاخ سفید که از خودداری صدور روادید برای حمید ابوطالبی خبر داد، نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد در یادداشتی خبری، تاکید کرد: این تصمیم نابخردانه، نقض آشکار حقوق بین‌الملل و در تعارض با تعهدات کشور میزبان سازمان ملل متحد است.
 
در این یادداشت آمده است: این اقدام همچنین برخلاف حق ذاتی کشورهای مستقل در تعیین نمایندگان دائم خود در سازمان ملل است.
 
نمایندگی کشورمان در سازمان ملل متحد در پایان تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران هرگونه اقدام دیپلماتیک لازم را برای اعتراض به این عمل غیرقانونی انجام خواهد داد.
 
در این راستا  مرضیه افخم سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به سوابق ابوطالبی در دیگر کشورهای اروپایی افزود: ما پیگیری‌های خودمان را از کانال‌های دیپلماتیک ادامه می‌دهیم و ارزیابی و ملاک ما برای این کار موضع گیری‌های رسمی است و هر پاسخ رسمی در قبال موضع گیری رسمی خواهد بود.
 



پرداختن آمریکا به چنین موضوعات کوچک و ساده نشان می‌دهد که آنها با شکست‌هایی که از جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های گوناگون از جمله، موضوع سوریه، مسئله هسته‌ای، روابط ایران و روسیه خورده‌اند خشمگین هستند، به همین خاطر سعی دارند با ساختن اینگونه موضوعات فضای سیاسی و بین‌المللی را علیه ایران منفی کنند.

سازمان ملل هم با پیروی و اتخاذ سکوت در برابر چنین خواسته غیر قانونی و غیر دیپلماتیک با واشنگتن همراهی می‌کند، اکنون تنها راه در مقابل چنین دخالت و خواسته‌ای اصرار و مقاومت ایران بر معرفی نماینده خود در سازمان ملل. کوتاه آمدن در برابر آمریکا در این زمینه،  فضا را برای مداخلات دیگر و تدثیر بیشتر بر ایران باز می‌کند.
 
با این سیاست‌هایی که آمریکایی‌ها علیه ایران در پیش گرفته‌اند، آیا می توان به آینده سیاسی دو کشور امیدوار بود؟ این واکنش و دخالت آشکار هم شکستی سیاسی برای آمریکاست.
 
کارنامه اوباما مملو از شکست‌های دیپلماتیک است، اکنون بر کسی پوشیده نیست که از حوزه نفوذ این کشور در جهان کاسته شده ، نمونه‌های بارز آن در خاورمیانه ، بحران سوریه، اوکراین و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند باشد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار