در نشست خبری سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مطرح شد

واکنش آمریکا به مقاله اخیر ظریف/ تعهد ایران و 1+5 در مذاکرات هسته‌ای

"ماری هارف"سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت ایران و قدرت‌های بزرگ برای رسیدن به یک توافق نهایی در مزاکرات هسته‌ای متعهد هستند و در عین حال به مقاله "محمد جواد ظریف" وزیر امور خارجه ایران در سایت وزارت خارجه واکنش نشان داد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه،  سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری درباره احتمال موفقیت مذاکرات هسته‌ای ایران و1+5 ابراز تردید کرد اما گفت طرفین متعهد هستند این گفت‌وگوها را با جدیت پیش ببرند.

هارف تأکید کرد ایران و کشورهای طرف مذاکره در گفت‌وگوهای هسته‌ای به رسیدن به یک توافق نهایی متعهد هستند، اما این بدان معنای این نیست که بتوان دستیابی به این توافق را تضمین کرد.

وی درباره مذاکرات گفت: "این بهترین فرصتی است که تا کنون برای حل و فصل این موضوع از طریق دیپلماتیک داشته‌ایم. 
وی همچنین تأکید کرد هیچ کس نمی‌تواند با قاطعیت بگوید که این مذاکرات به نتیجه می‌رسند. 

هارف در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید: چگونه می توانید به انتقادات از سیاسی خارجی دولت آمریکا که گفته می شود در همه جا از خاورمیانه،در اوکراین،سوریه و مذاکرات سازش دچار شکست شده است پاسخ دهید، گفت:اینکه ما با چالش های زیادی در جهان روبرو هستیم خبری جدید نیست اما باید به چندین نکته اشاره کنم.اول اینکه من بایستی به این نکته اشاره کنم که یکی از چالش برانگیزترین موضوعات سیاست خارجی ما جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای(!) است که ما حقیقتا در مذاکرات رو به جلو حرکت می کنیم.زمانی که اوضاع خوب پیش می رود افراد به نظر نمی رسد که تمرکز خوبی بر روی موضوعات کنند.نوشتن یک موضوع منفی کار‌ آسانی است.ما در این باره در حال پیشرفت هستیم.در هفته های آتی برای حضور در دور چهارم مذاکرات ایران و گروه پنج به علاوه یک و برای دستیابی به توافقی جامع باز خواهیم گشت.  

هارف گفت:درباره مذاکرات صلح خاورمیانه به یک دهه اخیر نگاه کنید.هر زمانی که سیاست خارجی هر دولتی درباره صلح خاورمیانه  دچار شکست بوده است آنگاه باید به موضوع دهها سال  مذاکره فکر کنیم.اینکه وزیر خارجه خود وارد این موضوع شده  به این دلیل بوده  که او این نیاز را مشاهده کرده است که باید این کار انجام شود و این کار مهمی است.

وی افزود:درباره مسائل دیگر از جمله سوریه پاسخ آسان است. ما برای راه حلی دیپلماتیک تلاش  و از مخالفان حمایت می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره انتشار مقاله ای از محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران  در سایت وزارت خارجه ایران و امیدواری وی به مذاکرات اتمی با پنج به علاوه یک گفت:به نظرم ما شاهد نوعی حس مشترک واقعیت گرایی هستیم اما آنچه ما گفته ایم این است که  در حال مذاکره هستیم و با حسن نیست صحبت می کنیم و همه متعهد به سرانجام رساندن آن هستیم. آیا این به آن  معناست که ما خواهان رسیدن به این نتیجه و سرانجام هستیم؟ما نظری نداریم. اما آیا ما می توانیم که تصمیمات دشواری بگیریم و مجبور باشیم که بگیریم؟من نمی دانم.فکر نکنم که هیچکدام از ما بتوانیم پاسخ آن را همین حالا بدهیم.اما حقیقت این است که ما درباره هر موضوع دارای شکل عملی و با راه اساسی و با جزئیاتی که تاکنون هرگز در این سطح وجود نداشته است، گفتگو می کنیم.این بهترین شانسی است که ما برای انجام دادن دیپلماتیک کار پیش رو داریم.ما درباره شانس واقعیت گرا بوده ایم و خواهان آن هستیم.شما از رئیس جمهور شنیدید که شانس پنجاه پنجاه است.ما همچنین به خوبی می دانیم که این بهترین فرصت و موثرترین روش برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی(!) است و ما در صورت به سرانجام رساندن آن به آن متعهد خواهیم بود. 

همچنین از سوی دیگر آمریکا روز جمعه خشونت‌های شهر اودسا در شرق اوکراین را محکوم کرد و آن را غیرقابل‌پذیرش خواند.

"ماری هارف"، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بعد از کشته‌شدن 31 نفر در آتش‌سوزی عمدی در شهر اودسا گفت: "خشونت و اغتشاشی که موجب این همه مرگ و جراحت بیخودی شده است غیر قابل پذیرش است."

هارف همچنین از اوکراین و روسیه خواست نظم را به این منطقه باز گردانند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره وضع تحریم های بیشتر درباره روسیه گفت:در مرحله نخست ما به نحوه تاثیر تحریم ها بر رفتار کشورها نگاه می کنیم. به نظرم ایران در این باره مثال خوبی است.ما شاهدیم که اقتصاد روسیه از وضع تحریم ها آسیب دیده است.بورس و پول ملی آنها یعنی روبل دچار آسیب شده و به اعتماد سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این کشور آسیب وارد شده است.بنابراین تاثیر تحریم ها را شاهد هستیم و رئیس جمهور پوتین باید تصمیم خود را بگیرد.او می تواند تنش زدایی کند یا به راه خود ادامه دهد که در آن صورت هزینه های بیشتری را تحمیل خواهیم کرد.تحریم ها یک شبه وضع نمی شوند بلکه بر اساس دوره زمانی وضع شده و با گذشت زمان فشار آنها را بیشتر خواهیم کرد.

وی درباره کره شمالی گفت:ما از نزدیک اوضاع را زیر نظر داریم.قصد ندارم وارد جزئیات شوم  اما باید به طور شفاف بگویم که ما توانایی مقابله  و پاسخگویی به تهدیدات کره شمالی را داریم.ما گفته ایم که آنها باید از اقدامات تحریک آمیز دست بردارند و باید یادآوری کنم که ما نیاز به خلع سلاح اتمی شبه جزیره داریم.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بیدگلی
۱۴:۰۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
مرگ بر آمریکای جنایتکار
Iran (Islamic Republic of)
سونیک
۱۳:۱۸ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
مرگگگگگگگگگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۳:۰۲ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
لعنت برتمامی سران نکبت آمریکاوصهیونیسم وانگلیس واستکبار جهانی
Iran (Islamic Republic of)
گلستان
۱۲:۴۵ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
مرگ بر آمریکا که هرچه جنگ و خونریزی در جهان از سیاستهای تفرقه انگیز آمریکاست
Iran (Islamic Republic of)
بهروز
۱۱:۱۷ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
مرگ بر امريكا.
Iran (Islamic Republic of)
بیدگلی
۱۴:۰۶ ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۳
مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار