آمريکا: همه پرسی استقلال اوکراین تلاشی " غیرقانونی " برای ایجاد تفرقه و آشوب است

"جین پساکی"سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد واشنگتن نتیجه همه پرسی استقلال شرق اوکراین را به رسمیت نخواهد شناخت و آن را تلاشی " غیرقانونی " برای ایجاد تفرقه و آشوب نامید.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  به نقل از  خبرگزاری فرانسه؛سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد واشنگتن نتیجه همه پرسی استقلال شرق اوکراین را به رسمیت نخواهد شناخت و آن را تلاشی " غیرقانونی " برای ایجاد تفرقه و آشوب نامید.

"جین پساکی "سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در بیانیه ای اعلام کرد برگزاری دو همه پرسی استان های دونتسک و لوگانسک اوکراین بر اساس قوانین این کشور غیرقانونی است و تلاشی برای ایجاد آشوب و ناآرامی بیشتر است.

در این بیانیه آمده است اگر این همه پرسی برگزار شود ، به منزله نقض قوانین بین المللی و حق حاکمیت کشور اوکراین خواهد بود و امریکا نتایج این همه پرسی غیرقانونی را به رسمیت نخواهد شناخت.

پساکی همچنین در این بیانیه تاکید کرد واشنگتن از ناتوانی دولت روسیه در اعمال نفوذ خود برای ممانعت از برگزاری این همه پرسی از زمانی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه  هفتم مه پیشنهاد کرد برگزاری این همه پرسی به تعویق افتد ، "ناامید" شده است.

وی گفت پوتین در آن روز همچنین ادعا کرد که نیروهای روسیه از مرز اوکراین عقب نشینی خواهند کرد اما متاسفانه تاکنون شاهد تحقق چنین ادعایی و عقب نشینی نیروهای روسیه از مرز نبودیم.

پساکی افزود شبکه های خبری و رسانه های اجتماعی مورد حمایت کرملین ، ساکنان مناطق شرقی اوکراین را به شرکت در این همه پرسی ترغیب می‌کنند و رسانه های دولتی روسیه به شدت از برگزاری این همه پرسی بدون هیچ اشاره به درخواست پوتین برای تعویق این همه پرسی ، حمایت می کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا همچنین گفت جامعه بین الملل باید بر حمایت از انتخابات ریاست جمهوری 25 مه اوکراین متمرکز شوند ؛ انتخاباتی که برگزاری آن مطابق با استانداردهای بین المللی است.

پساکی گفت مقامات روسیه باید بدانند اگر این کشور به بی ثبات سازی شرق اوکراین ادامه دهد و روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور را مختل کند ، هزینه های سنگینی را باید بپردازد.

وی تاکید کرد:« مسکو هنوز هم می‌تواند راه اجرای تعهدات ژنو خود و نیز اجرای اظهارات هفتم مه پوتین را پیش گیرد و ما می خواهیم وارد چنین مسیری شود.»

شورشیان هوادار روسیه برگزاری همه پرسی استقلال را برای روز یکشنبه در شرق اوکراین سازماندهی کردند ؛ اقدامی که قطعا موجب تشدید بحران سیاسی این کشور خواهد شد.

این همه پرسی در استان های دونتسک و لوگانسک که شورشیان شمار زیادی از شهرهای کوچک و بزرگ را در اختیار دارند ، برگزار می شود.

اگرچه رای مثبت در این همه پرسی از سوی روسیه به رسمیت شناخته خواهد شد اما به انتخابات ریاست جمهوری اوکراین را که قرار است طی دو هفته آینده برگزار شود و امریکا و اتحادیه اروپا آن را برای برقراری مجدد ثبات در این کشور حیاتی می دانند ، لطمه وارد خواهد کرد.

در همین حال فرانسه و آلمان روز شنبه به روسیه درباره عواقب اختلال در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اوکراین هشدار دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار