گاردین گزارش داد

نگاهی به وعده‌های اوباما در "وست پوینت"

وعده اوباما در خصوص تعدیل سیاست خارجی تهاجمی آمریکا در حالی مطرح می‌شود که ترور افراد توسط پهپادهای آمریکا بیش از پیش افزایش پیدا کرده و دولت آمریکا برای تعطیلی زندان گوانتانامو هنوز تصمیمی نگرفته است. اما منتقدان محافظه کار می گویند سیاست بازدارندگی آمریکا اعتبار خود را از دست داده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه انگلیسی "گاردین" در مقاله ای به قلم "دن رابرتز" می‌نویسد: باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که آمریکا باید در آینده با توسل کمتر به قدرت نظامی، رهبری جهان را ادامه دهد. وی در عوض از یک دکترین جدید سیاست خارجی که بر دیپلماسی قدرت نرم و ارائه کمک‌های مالی برای مبارزه با تروریسم از طریق همکاری‌های بین المللی تمرکز دارد، خبر داد.
 
روز چهارشنبه، دانشکده افسری «وست پوینت» مراسم سالانه فارغ التحصیلی خود را برگزار کرد. اوباما در این مراسم حضور داشت و در سخنرانی خود، گرایش آینده سیاست خارجه آمریکا را تشریح کرد .
  
 
 *** اعلام تغییر سیاست خارجی در بحبوحه انتقادات روزافزون جمهوریخواهان 
رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود برای دانشجویان دانشکده افسری «وست پوینت»، سعی داشت که بین مداخله بی‌امان آمریکا در دهه‌های اخیر و تمایل روزافزون به انزواطلبی، مسیر میانه‌ای را ترسیم کند.
 
سخنان قابل پیش‌بینی اوباما در مورد سیاست خارجی آمریکا، پس از ارائه برنامه زمانی به تاخیرافتاده خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان و در بحبوحه انتقادات روزافزون جمهوریخواهان از «ضعف» سیاست خارجی پس از عقب‌نشینی در سوریه و اوکراین، صورت گرفت.
 
وی خطاب به دانشجویان گفت: «در آینده اقدام نظامی نمی‌تواند تنها بخش  ـــیا حتی بخش عمده‌ای از ـــ رهبری ما در مواجهه با هر موقعیت باشد. ما نمی‌توانیم تنها به این دلیل که بهترین اهرم قدرت را در اختیار داریم، همه مسائل را حل و فصل کنیم.»
 
وعده اوباما در خصوص تعدیل سیاست خارجی تهاجمی آمریکا در حالی مطرح می‌شود که ترور افراد توسط هواپیماهای بدون سرنشین آمریکا بیش از پیش افزایش پیدا کرده و دولت آمریکا برای تعطیلی زندان گوانتانامو هنوز تصمیمی نگرفته است.
 
 
 *** پایان جنگ‌های افغانستان و عراق، شانس یک رویکرد جدید برای آمریکا
 رؤسای جمهور آمریکا در حدفاصل بین پایان جنگ سرد و حادثه 11 سپتامبر، به طور متوسط در هر 17 ماه در کشورهایی چون پاناما، کویت، سومالی، هائیتی، بوسنی و کوزوو دست به مداخله نظامی زده‌اند اما اوباما گفت که پایان جنگ‌های افغانستان و عراق، شانس یک رویکرد جدید را در اختیار آمریکا قرار می‌دهد. وی گفت: «حرف آخر من این است: آمریکا باید همیشه در صحنه جهانی رهبری کند. اگر ما این کار را انجام ندهیم، هیچ کس دیگر نیز این کار را نمی‌کند.»
 
وی در ادامه گفت: «در حال حاضر، سوالی که ما با آن روبه رو هستیم، این نیست که آیا آمریکا در آینده جهان را رهبری می‌کند یا خیر، بلکه این است که ما چگونه جهان را رهبری خواهیم کرد.»
 
وی گفت: «ما باید استراتژی ضدتروریسم خود را ــ با استفاده از موفقیت‌ها و نقاط ضعف تجربه خود در افغانستان و عراق ـــ  تغییر دهیم تا با کشورهایی که شبکه‌های تروریستی به دنبال جای پایی محکم در آنجا می‌گردند، همکاری موثرتری داشته باشیم.»
 
  
*** وعده رئیس جمهور آمریکا به همسایگان سوریه 
وی همچنین در واکنش به جنگ داخلی سوریه، از اقدامات محدود جدیدی خبر داد و به کشورهای همسایه سوریه، یعنی اردن، لبنان، ترکیه و عراق وعده داد که به آن‌ها در «میزبانی از پناهندگان» و مقابله با تهدیدات تروریستی، کمک‌های بیشتری ارائه دهد.
 
اما اوباما در بخش عمده‌ای از سخنرانی خود به نیاز برای استفاده از نهادهای بین المللی برای مقابله با مشکلات گسترده تر جهانی از قبیل تغییرات آب و هوا و اختلافات مرزی پرداخت. وی گفت: «ما نمی‌توانیم خود را از قوانینی که بر دیگران به کار برده می‌شود، مستثنی بدانیم. آنچه که ما را استثنایی می‌کند، توانایی ما برای زیر پاگذاشتن هنجارهای بین المللی و حکومت قانون نیست؛ بلکه تمایل ما برای تایید آن‌ها از طریق اقداماتی است که انجام می‌دهیم.»
 
اوباما در اشاره‌ای به مداخله گرایان لیبرال در تیم خود، بار دیگر بر اعتقاد خود مبنی بر اینکه برای مداخله در شرایط بحرانی، باید انگیزه‌های اخلاقی و امنیت ملی وجود داشته باشد، تاکید نمود.
  
 
*** لحن کلی سخنرانی اوباما حاکی از کاهش درگیری‌ مسلحانه آمریکا نسبت به سال‌های اخیر بود
 وی گفت: «وظیفه خطیر ما این است که  مطمئن شویم فرزندان ما در دنیایی پرورش پیدا می‌کنند که دختربچه‌ها ربوده نمی‌شوند؛ دنیایی که افراد به خاطر قوم و نژاد و یا عقاید مذهبی و یا سیاسی خود قتل عام نمی‌شوند. وقتی مردم فیلیپین دچار توفان می‌شوند، یا دخترانی در نیجریه ربوده می‌شوند، یا مردان نقابدار، ساختمانی را در اوکراین اشغال می‌کنند،  ــــ این آمریکا است که مردم جهان از آن انتظار کمک دارند. آمریکا یک کشور ضروری است.»
 
اما با وجود این، لحن کلی سخنرانی اوباما حاکی از کاهش درگیری‌ مسلحانه آمریکا نسبت به سال‌های اخیر بود.
 
اوباما در ادامه سخنرانی خود گفت: «اما گفتن این که ما به تعقیب صلح و آزادی در آن سوی مرزهای خود علاقه داریم، بدان معنا نیست که هر مسئله‌ای یک راه حل نظامی دارد.»
  
 
*** منتقدان محافظه کار می گویند سیاست بازدارندگی آمریکا اعتبار خود را از دست داده است 
نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که وعده مبارزات انتخاباتی اوباما برای پایان دادن به جنگ‌های عراق و افغانستان، در میان مردم آمریکا پرطرفدار است اما منتقدان محافظه کاری که می گویند سیاست بازدارندگی آمریکا اعتبار خود را از دست داده است و از عصر جدیدی از بی‌ثباتی در جهان خبر می‌دهند، تصمیمی را که وی در لحظات پایانی برای اجتناب از مداخله نظامی در سوریه گرفت و همچنین ناتوانی آشکار وی در مواجهه با بحران کریمه را دست آویزی برای انتقادات خود قرار داده‌‌اند.
 
«رابرت کیگان»، تحلیلگر و مورخ آمریکایی در آستانه سخنرانی اوباما در گفتمان سیاسی موسسه «بروکینز» گفت: «ما با دل‌زدگی مردم از جنگ رو به رو نیستیم بلکه آن‌ها از کل زندگی بیزار شده‌اند و جانشان به لب رسیده است. من از اینکه ما به سمت دوره‌ای پیش می‌رویم که فقط به سنگرسازی سطحی و موقتی دوران جنگ سرد [بلافاصله بعد از ویتنام و کره] محدود نمی‌شود، بلکه در واقع این سنگرسازی بسیار عمیق‌تر و پایدارتر، و همانند دوره پس از جنگ جهانی اول است، در شگفتم.»
 
  
*** انتقاد سناتورهای آمریکایی از ضعف آمریکا 
برخی از جمهوریخواهان سرشناس مانند سناتور لیبرال «راند پل» از این تحولات استقبال کرده‌اند اما اخیرا بسیاری از رهبران میانه‌رو از جمله «باب کراکر»، اعضای بلندپایه کمیته امور خارجی سنای آمریکا از «ضعف» آمریکا انتقاد کرده‌اند و دموکرات‌ها از این می‌ترسند که این موضوع، در انتخابات میان دوره‌ای علیه آن‌ها استفاده شود.
 
«کراکر» در واکنش به اعلام خروج نیروهای نظامی آمریکا از افغانستان، بیانیه محتاطانه‌ای را منتشر کرد و در آن خواستار تجدیدنظر پیش از خروج کامل نیروهای نظامی آمریکا از خاک افغانستان شد.
 
سایرین نیز همانند سناتور «جان مک کین» و «لیندزی گراهام»، هنوز هم جنگ‌طلب هستند اما تا حد زیادی به خاطر تمایل شدید آن‌ها برای مداخله نیرومندانه در سوریه و واکنش تهاجمی علیه ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، با حزب خود دچار مشکل شده‌اند.«گراهام»، روز سه شنبه گفت: «اوباما به این جنگ‌ها پایان نمی‌دهد بلکه در آن‌ها شکست می‌خورد.»

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار