آقایان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

بسترهای صادرات سوخت مایع در کشور فراهم شد/ توزیع روزانه 69.6 میلیون لیتر بنزین طی 5 ماهه گذشته

مدير تامين و توزيع شركت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به اینکه از ابتدای سال تاکنون روزانه 17.5 میلیون لیتر نفتگاز و 22.6 میلیون لیتر نفت کوره در نیروگاه‌ها به مصرف رسیده، گفت: امسال به لحاظ افزایش تولید گاز طبیعی و تحویل بیشتر آن به نیروگاه‌ها مصرف سوخت مایع به شدت کاهش یافته که همین امر بستر لازم جهت صادرات سوخت مایع را فراهم نموده است.

حسین آقایان در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، به مناسبت گرامیداشت هفته دولت در خصوص عملکرد این شرکت در سال گذشته اظهار داشت: شرکت تامین و توزیع پخش فرآورده هاي نفتي ایران با توجه به ماموریت اصلی خود در عرضه 5 فرآورده مورد نیاز(گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفتگاز و نفت کوره) برای مدیریت تعریف شده عملکرد مثبتی را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.

وی با اشاره به اینکه در طول سال روزانه 10.3 میلیون لیتر گاز مایع تحویل داده است گفت: این فرآورده حدود 5 هزار و 700 تن در روز معادل 3.8 میلیارد لیتر بوده است. همچنین بنزین موتور روزانه 68.4 میلیون لیتر بوده که مجموع آن در طول سال 25 میلیارد لیتر می باشد.

مدير تامين و توزيع شركت ملی پخش فرآورده های نفتي افزود: نفت سفید 12 میلیون لیتر در روز عرضه شده که مجموع آن 4.4 میلیارد لیتر است. همچنین نفتگاز 106 میلیون لیتر در روز بوده به طوری که در طول سال 38.6 میلیارد لیتر را شامل می شود.

آقایان تصریح کرد: نفت کوره 51 میلیون لیتر در روز توزیع شده که در طول سال معادل 18.5 میلیارد لیتر بوده است.

وی مجموع 5 فراورده اصلی این شرکت را 247 میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: مجموع آن در طول سال 90.2 میلیارد لیتر عرضه شده است.

مدير تامين و توزيع شركت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه 68.4 میلیون لیتر بنزین در روز توزیع شده است، اظهار داشت: از این میزان، روزانه 3.3 میلیون لیتر بنزین سوپر بوده است.

آقایان با اشاره به اینکه این شرکت از نظر کیفیت در سال گذشته موفق شده بنزین پاک و نفتگاز یورو را در کلانشهرهای تهران، کرج، اراک، و در بخشی از مشهد عرضه کند، گفت: بنزین وارداتی نیز از استانداردهای یورو برخودار است.

وی با اشاره به اینکه در بخش کمیت نیز از 106 میلیون لیتر نفتگاز عرضه شده در روز، 33 میلیون لیتر آن معادل 12 میلیارد لیتر در سال در نیروگاهها به مصرف رسیده است، اظهار داشت: از مصرف روزانه 51 میلیون لیتر نفت کوره 41 میلیون لیتر آن معادل 15 میلیارد لیتر در نیروگاه استفاده شده است.

به عبارتی دیگر 31 درصد نفتگاز و 80 درصد نفت کوره عرضه شده در نیروگاهها به مصرف رسیده است.  

وی یادآور شد: مجموع سوخت مایع تحویلی به نیروگاهها اعم از نفتگاز و نفت کوره روزانه حدود 74 میلیون لیتر بوده که سالانه معادل 27 میلیارد لیتر است.

آقایان، با تاکید بر اینکه هم‌اکنون توزیع فرآورده با استفاده از 9 هزار دستگاه نفتکش جاده پیمای فعال صورت می گیرد در حالیکه 12 هزار نفتکش در کشور داریم که تنها 9 هزار فعال است، افزود: توزیع سوخت با استفاده از 2 هزار دستگاه واگن مخزن دار راه آهن، 6 فروند کشتی جمعا با 200 هزار تن ظرفیت و نیز حدود 10 هزار کیلومتر خط لوله فرآورده جهت جابجایی فرآورده استفاده می شود.

مدير تامين و توزيع شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ، در زمینه نفتکش گفت: در طول سال 69 میلیارد لیتر فرآورده را با طی کردن 9.3 میلیارد تن- کیلومتر توزیع می شود. همچنین 3 میلیارد لیتر توسط دستگاه‌های واگن مخزن دار راه آهن حمل شده است که کارکردشان حدود 2.6 میلیارد کیلومتر بوده است.

وی تاکید کرد: حجم حمل سوخت با کشتی حدود 7.8 میلیارد لیتر که با طی مسافتی حدود 3.6 میلیارد کلیومتر بوده همچنین خط لوله نیز با طی مسافت 24.5 میلیارد تن- کیلومتر انجام شده است. در مجموع حجم فرآورده حمل شده با چهار وسیله ذکر شده 116.5 میلیارد لیتر بوده که جمعا 40 میلیارد تن کیلومتر جابجا شده است.

آقایان همچنین به عملکرد 5 ماهه این شرکت در سالجاری اشاره کرد و گفت: از اوایل سالجاری تا 4 شهریور ماه روزانه 69.6 میلیون لیتر بنزین عرضه شده است که حدود 3 درصد رشد را نشان می دهد که این امر حاکی از آن است که رشد مصرف بنزین در سال 93 مقدار زیادی کاسته شده است.

وی تصریح کرد: گاز مایع روزانه 5 هزار و 477 تن بوده که نسبت به سال گذشته یک درصد بیشتر رشد نداشته و نفت سفید 4.5 میلیون لیتر در روز که نسبت به مدت مشابه  سال گذشته 13.5 درصد کاهش را نشان می دهد.

آقایان افزود: مصرف روزانه نفتگاز 97.2 میلیون لیتر بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 2.5 میلیون لیتر کاهش داشته است؛ همچنین عرضه نفت کوره 32 میلیون لیتر در روز بوده که نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل 35 درصد کاهش رشد مصرف داشته است. علت کاهش رشد مصرف در نفتگاز و نفت کوره مربوط به تحویل گاز طبیعی بیشتر به نیروگاهها بوده که در نتیجه آن مصرف سوخت مایع کمتر در این بخش بوده است.  

وی یادآور شد: در سال 93 به لحاظ افزایش تولید گاز طبیعی و تحویل بیشتر آن به نیروگاه‌ها مصرف سوخت مایع به شدت کاهش یافته که همین امر بستر لازم جهت صادرات سوخت مایع را فراهم نموده است.

مدير تامين و توزيع شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي افزود: از ابتدای سال تاکنون روزانه 17.5 میلیون لیتر نفتگاز در نیروگاهها به مصرف رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 22 درصد کمتر بوده است همچنین میزان مصرف نفت کوره در مدت زمان یاد شده 22.6 میلیون لیتر در روز بوده که نسبت به مدت زمان سال گذشته 44 درصد کمتر در نیروگاهها به مصرف رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: افزایش تولید گاز در کشور سبب تحویل گاز بیشتر به نیروگاهها و صرفه جویی در سوخت مایع و نیز کاهش آلودگی محیط زیست در کشور را به دنبال دارد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار