در گفتگو با نشریه نیویورکر؛

ظریف: ما تسلیحات هسته‌ای نمی‌خواهیم/ حل بحران سوریه به نفع همه است

وزیر خارجه ایران در اظهاراتی گفتتوافق هسته‌ای، بر تمام زوایای رفتار سیاست خارجی ایران تأثیر خواهد گذاشت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران؛ "محمد جواد ظریف"، وزیر  خارجه ایران، در مصاحبه‌‌ای با نشریه آمریکایی  نیویورکر گفت: "اگر ما به مردم خودمان نشان دهیم و آنها را مطمئن سازیم که غرب آماده توافق با ایران بر پایه احترام دو جانبه و منافع مشترک است، این امر بر تقریبا تمام زوایای رفتار سیاست خارجی ایران – و برخی جنبه‌های عرصه سیاسی داخلی ایران – تأثیر خواهد گذاشت."

ظریف در پاسخ به سؤالی درباره سختی مذاکرات هسته‌ای و دستیای به توافق گفت: "این امر هم سخت و هم آسان خواهد بود. آسان زیرا ما درباره اهداف دارای دیدگاه‌های نزدیکی هستیم. ما تسلیحات هسته‌ای نمی‌خواهیم و آنها می‌گویند که هدف اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است. بنابراین، اگر هدف همین است، به نظر من از قبل به آن دست یافته‌ایم. فقط باید مکانیسم‌هایی برای توافق درباره فرآیند آن دست یابیم. اما جزئیات "ممکن است طاقت‌فرسا باشد. زیرا آنهایی که نمی‌خواهند شاهد توافق باشند، آنهایی که منافع خود را در بی‌اعتمادی و مناقشه بیشتر می‌بینند، به سختی در تلاش هستند و تمام تلاش خود را برای ممانعت [از دستیابی به توافق] به کار گرفته‌اند."

وی افزود: "اکنون آنها فرصت داشته‌اند تا خود را جمع و جور کرده و احتمالا با تاکتیک‌هایی جدید وارد عمل شوند. من هنوز هم بر این باورم که آنها شکست خواهند خورد. اما آنها زندگی را برای آنهایی که می‌خواهند کار مثبتی انجام دهند، سخت‌تر خواهند کرد."

وزیر خارجه کشورمان  ادامه داد: "گفتگوهای هسته‌ای درباره توانمندی هسته‌ای نیستند. این مذاکرات درباره کمال و عزت ایرانی‌ها ست. اگر طرف مقابل اهمیت کمال و عزت برای مردم ایران را بداند و این واقعیت را بفهمد که ایرانی‌ها – که شاید هیچگاه نطنز، اراک یا فردو را ندیده‌اند – معتقدند عزت فروختنی نیست، تکنولوژی و پیشرفت‌شان فروختنی نیست، در این حالتمی توانند بود به تفاهمی با ما دست یابند."

 ظریف" در بخشی دیگر از سخنانش گفت که گفت به نفع همه است که بحران سوریه حل شود



انتهای پیام./
برچسب ها: ظریف ، بحران ، سوریه ، حل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار