قائم مقام سازمان فضایی کشور:

هیچ توقفی در پرتاب دو ماهواره شریف ست و ناهید شکل نمی‌گیرد

فاضلی در نشست خبری هفته جهانی فضایی خبر داد و گفت: دو ماهواره شریف ست و ناهید در سازمان فضایی آماده است و هیچ توقفی در زمان پرتاب این دو ماهواره شکل نمی‌گیرد اما زمان پرتاب هنوز مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، حمید فاضلی قائم مقام سازمان فضایی کشور در نشست خبری که در سالن همایش‌های پژوهشکده قضایی برگزار شد، طی سخنرانی گفت: هفته جهانی فضایی که از هفته دیگر ۱۲ مهرماه ۹۳ آغاز می‌شود فرصتی برای ترویج فرهنگ مبحث فضا است تا کودکان و نوجوانان وارد حوزه شوند. 

وی افزود: همه سال‌ها سازمان ملل برنامه‌های مختلفی را ارائه می‌کند و اهداف کلی هفته جهانی فضا تقویت مهم و بینش بین‌المللی عامه علوم فضایی و اطلاع رسانی به اهمیت فضایی به منظور ارتقاء سطح علمی و پیشرفته و توسعه در زمینه فضا برگزار می‌شود. 

فاضلی تصریح کرد: ایران جزء ۲۴ کشور اولیه موسس استفاده صلح آمیز فضایی و شعار هفته جهانی فضای امسال فضا راهنمای راه یعنی sp ace guiding your way انتخاب شده است. 

وی در ادامه به شعار روزهای هفته جهانی فضا اشاره کرد و گفت: شنبه ۱۲ مهرماه مجوز موضوعی فضایی و شعار این روز مخابرات فضایی ابزاری برای رشد اقتصادی جامعه بستهٔ برای توسعه گفتمان اعتدال در جهان یکشنبه ۱۳ مهرماه فضا در قرآن به عنوان محور موضوعی و شعار این روز فضا جلوه‌گاه تعالی اندیشه انسان، دوشنبه ۱۴ مهر ماه سنجش از دو محور موضوعی و شعار سنجش از دو محور حفظ زمین و انسان، سه شنبه ۱۵ مهر ماه علوم و اکتشافات فضایی و زیست فناور به عنوان محور موضوعی و شعار این روز اکتشافات فضایی و زیست فضا گامی بلند در حرکت به سوی توسعه افق‌های دانایی، چهارشنبه ۱۶ مهرماه محور موضوعی ناو‌بری و تعیین موقعیت فضا پایه و شعار این روز ناو‌بری فضایی ضرورتی در ارتقاء ایمن و رفاه اجتماعی، پنج شنبه ۱۷ مهر ماه محور موضوعی حقوق و دیپلماسی فضایی است و شعار این روز فضا و حرکت قانون مدار و صلح آمیز و جمعه ۱۸ مهرماه ترویج علوم و توسعه کاربرد خدمات فضایی و شعار این روز ترویج دانش فضایی ارتقاء جامعه ایرانی- اسلامی به جامعه دانش محور آگاه از ظرفیت‌های فضایی تعیین شده است. 

وی در ادامه به طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به تحریم‌هایی که کشور ما در تامین ماهواره با آن روبه‌رو است و حتی شاهد دریغ داشتن شبکه‌های صدا و سیما با استفاده از ماهواره با آن روبه‌رو بوده‌ایم هم اکنون در حال طراحی و ساخت ماهواره مخابراتی شده‌ایم و این فعالیت در حال انجام است و از جمله الویت‌های اول سازمان فضایی بحث فضایی کشور است. 

فاضلی‌ به الویت‌ دو سازمان فضایی اشاره کرد و گفت: بحث سنجش از دور یعنی دستیابی و طراحی ماهواره‌های سنجش از دور از جمله الویت دوم سازمان فضایی محسوب می‌شود که در این رابطه با برخی از کشورهایی که قدرت‌های فضایی جهانی هستند در حال گفتگو هستیم تا حدی که با خیلی از کشورهای توافقات دو جانبه شکل گرفته است. 
 
وی به الویت‌ سوم یعنی طراحی ماهواره تلسکوپ مداری اشاره کرد و افزود: الویت‌ سوم طراحی و ساخت ماهواره تلسکوپ مداری است که در این رابطه نیز فعالیتهایی‌ در حال انجام است. 
 
وی تصریح کرد: از جمله دیگر برنامه‌های سازمان فضایی پرتاب زیر مداری است که این یک کپسول ز‌یستی است که در ارتفاعات ۱۲۰ کیلومتر انجام می‌شود و تاکنون ۲ بار موجود زنده را با کاوشگر پیشگام و کاوشگر پژوهشی محقق شده است البته این بار این پرتاب با کپسول‌های پیشرفته مخروطی صورت می‌گیرد. 
 
فاضلی‌ اظهار داشت: دستیابی به مدار ژئو و‌ پرتاب انسان به فضا جزء اهدافی است که در سند جامع هوا و فضا و نقشه جامع علمی کشور مورد تاکید است چنانچه تاکنون در بحث حقوق و دیپلماسی فضایی به خوبی وارد شده‌ایم و در چند سال اخیر از نقش ناظر و حاضر در فعالیت‌ها به عنوان یکی نقش بازیگر وارد شده است. 

فاضلی در ادامه در خصوص سیستم مانیتورینگ ایران اظهار داشت: ما سیستم مانیتورینگ ایران را در ۲۱ مرکز فضای البرز نصب کردیم و هم اکنون می‌توانیم کاملا نظارت داشته باشیم چنانچه تا کنون مدیریت آب حوزه‌های آبریز است و وزارت کشاورزی در خواست‌های جهت عقد قرار داد داشته‌ایم. 
 
وی تصریح کرد: ماهواره‌های شریف ست و ناهید در سازمان فضایی آماده است و هیچ گونه توقفی در برنامه‌های ماهوراه‌ها و پرتاب آن‌ها نیست. 
 
وی در ادامه اظهار داشت: در بحث استفاده از تصاویر ماهواره‌ای برای کشاورزی هزینه‌های اجرایی این پروژه در حال انجام است و هم اکنون در حال عقد قرار داد برای وزارت کشاورزی هستیم چنانچه در خصوص تهیه تصاویر ماهواره‌ای از برنج در سال ۹۱، ۲ میلیارد تومان هزینه شده است. 

فاضلی‌ در خصوص تاخیری که در پرتاب ماهواره‌ها همزمان با معاهدات‌‍ ژنو شکل گرفته اظهار داشت: این تحلیل در تاخیر برداشت ما نیست و ما موافق این امر نیستیم چرا که در نخستین ماه‌های آغاز به کار دولت تدبیر و امید شاهد پرتاب کپسول کاوش بوده‌ایم بنابراین هیچ تاخیری در خصوص پرتاب مشکل نگرفته است. 
 
وی در ادامه گفت: در رابطه با ماهواره امیر کبیر و پرتاب‌گر این ماهواره باید بگویم که در ابتدا مقرر بود که این ماهواره توسط پرتاب‌گر خارجی پرتاب شود اما بعد از گذشت مدت زمانی ما خودمان به فکر ساخت پرتابگر داخلی افتاده‌ایم و هم اکنون ین ماهواره با پرتابگر داخلی پرتاب می‌‌شود. 

وی خاطرنشان کرد: طراحی تلسکوپ فضایی دور از دسترس نیست و ما خودمان نیز می‌توانیم چنین طراحی داشته باشیم. 




 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار