معاون بهداشتی وزیربهداشت:

بهورز برند سلامت ایران است / بعد از ۴۰ سال اپیدمی وبا را درکشور حذف کردیم

دکتر سیاری با بیان اینکه بهورز درجبهۀ سلامت کشور نقش‌آفرین است، گفت: دستاوردهای ارزشمند بهورز درکشور باعث شده که بهورز را امروز برند سلامت ایران بشناسیم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر علی اکبر سیاری، معاون بهداشت وزارت بهداشت امروز ۱۹ مهرماه در مراسم روز بهورز گفت: بهورز فردی روستایی است که به خدمت دولت درآمده که به مناسبت آموزشی که دیده است در جبهه سلامت کشور نقش‌آفرینی می‌کند و دستاوردهای ارزشمندی را برای کشور به ارمغان آورد است.

وی با بیان اینکه بهورز برند سلامت ایران است، افزود: بهورز در سطح جهانی برای کشورهای ما ارمغان است به طوری سیستم بهداشتی کشورمان و خدماتی که بهورز به افراد روستا می‌دهد در بسیاری از کشور‌های جهان الگو برداری شده و در حال اجرا است.

سیاری ادامه داد: کاهش مرگ و میر کودکان و مادران، افزایش امید به زندگی، ‌ کنترل بیماری‌های واگیر بخشی از این موفقیت‌ها به همت بهورزان کشور بوده است.
اگر ما امروز شاهد حتی یک مورد از فلج اطفال بیش از یک دهه در کشور نیستیم به دلیل تلاشهای بهورزان است.

سیاری در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: چند سال پیش ما در کشور ۲۵۷ مورد ابتلا به وبا داشتیم که امسال بعد از ۴۰سال برای اولین بار ما اپیدمی وبا در کشور نداشتیم که شکی نیست که بخشی از این موفقیت مربوط به تلاش بهورزان است.

وی گفت: ما سال گذشته ۷۶ مورد ابتلای بومی به مالاریا و ۷۰۰مورد مالاریای وارداتی داشتیم که بخشی از موفقیت ما برای کاهش موارد ابتلای بومی به مالاریا بوده است.

سیاری به وضعیت بیماری سل در کشور اشاره و اظهار داشت: یکی از مشکلات نظام مراقبتی کشورمان مربوط به سل مقاوم به درمان است. باید توجه داشت که اگر نظام مراقبتی نبود ما باید سالانه هزینه زیادی را صرف درمان بیماری سل مقاوم به درمان می‌کردیم.

وی ادامه داد: بیماری سل زمانی که تشخیص داده می‌شود به راحتی با یک مراقبت شش ماهه تحت درمان قرار می‌گیرد اما اگر مقاوم به درمان شود فرد باید بیش از یکسال تحت درمان قرار گیرد و هزینه زیادی به نظام سلامت تحمیل کند.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه در حوزه شهری ما نیاز به تحول در زمینه بهداشت داریم، تصریح کرد: بنا به دستور وزیر بهداشت در این راستا شبکه‌های بهداشتی را توسعه می‌دهیم، ساختارهای آن‌ها را درست می‌کنیم و برای هر سه تا چهار هزار نفر یک کار‌شناس مراقبت سلامت در نظر گرفته می‌شود.
باید توجه داشت که بحث بیماریهای غیر واگیر، آسیبهای اجتماعی از طریق این سیستم می‌تواند کاهش پیدا کند.
 
وی در پایان خاطر نشان کرد: ارتقا آموزش بهورزان به کاردانی، ارتقا مربی کاردان به کار‌شناسی ارشد از برنامه‌های وزارت بهداشت برای بهورزان کشور است.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار