بازتاب سخنان دکتر روحانی در رسانه‌های خارجی

خبرگزاری فرانسه: اظهارات روحانی نشان می‌دهد مذاکرات برای دستیابی به توافق هسته‌ای، ادامه خواهد یافت/ رویترز: روحانی به مردم ایران اطمینان خاطر داد

پنجمين گفتگوی مستقيم تلویزیونی حجت الاسلام والمسلمين دکتر حسن روحانی، در رسانه‌های خارجی بازتاب داشت.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد: حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، امیدوار است که تهران و قدرت های جهانی بتوانند تا پیش از ضرب الاجل تعیین شده،‌ یعنی 24 نوامبر، به توافقی درباره برنامه هسته ای جنجال برانگیز جمهوری اسلامی دست یابند. 

رئیس جمهور ایران تصریح کرد تهران اراده سیاسی را برای حل دستیابی به توافق با قدرت های عضو گروه پنج به علاوه یک دارد، هر چند اختلافات جدی که بین دو طرف وجود دارد همچنان نیازمند مذاکره است. 

اسوشیتدپرس گزارش داد: پیشتر ایران و گروه پنج به علاوه یک گفتگوهای خود بر سر مسئله هسته ای جمهوری اسلامی را تا 24 نوامبر تمدید کرده بودند.  اختلاف عمده ای که بین ایران و شش قدرت جهانی وجود دارد حول محور برنامه غنی سازی اورانیوم ایران متمرکز است. 

خبرگزاری فرانسه نیز گزارش داد، حسن روحانی رئیس جمهور ایران دوشنبه گفت حتی در صورتی که تهران با غرب تا ضرب الاجل ماه آینده به توافق جامع در زمینه برنامه هسته ای دست پیدا نکند، هیچ کدام از طرفین، میز مذاکره را رها نخواهند کرد.

این خبرگزاری نوشت: اظهارات روحانی قوی ترین نشانه و حاکی از این است که این مذاکرات طولانی برای دستیابی به توافق، ادامه خواهد یافت.


روحانی همچنین خاطرنشان کرد "هیچ نقطه بازگشتی" در ضرورت دستیابی به توافق وجود ندارد اما با توجه به ضرب الاجل 24 نوامبر یعنی درست تا 40 روز آینده ، واقعیت این است که ممکن است مذاکرات بیشتری نیاز باشد.

رئیس جمهور ایران اعلام کرد: خواست ما این است که ظرف 40 روز آینده این موضوع حل فصل شود اما اگر قضایای دیگری اتفاق افتاد و ما نتوانستیم همه مسائل را حل کنیم، طرفین راه حلی را خواهند یافت.

روحانی افزود : ما در زمینه توافق موقت، موفق شدیم و اکنون وظیفه سنگین ما آن است که به توافق نهایی دست پیدا کنیم. این مشکل 12 سال به درازا کشیده شده است و نمی توان آن را ظرف چند روز حل و فصل کرد هرچند ما گام های مثبتی برداشته ایم.

ایران و پنج به علاوه یک ماه ژانویه قرارداد موقت را امضا کردند. اما مسیر دستیابی به توافق نهایی از آن زمان تاکنون به علت اختلافات بر سر حد غنی سازی اورانیوم خواهد بود و همچنین جدول زمانی لغو تحریم های جمهوری اسلامی، مسدود شده است. 
حسن روحانی در بخشی از سخنان خود گفت : جهان برنامه هسته ای ما را پذیرفته است و درباره این موضوع توافق کرده است که مسئله هسته ای ایران باید از راه مذاکره و گفتگو و مبتنی بر راه حل برد - برد حل شود.

رئیس جمهور ایران با اشاره به منافع اقتصادی این توافق گفت :  صدها شرکت بزرگ منتظرند به ایران یورش بیاورند تا در زمینه هر آن چه که ایران قادر به ارائه به آنهاست، وارد عمل شوند.
 
روحانی در مصاحبه دوشنبه خود گفت « فرانسوا اولاند رئیس جمهور فرانسه گفت در صورتی که توافق هسته ای حاصل شود، دو کشور می توانند در زمینه موضوعات هسته ای با هم تعامل داشته باشند و فرانسه در این میان «فناوری نوین» را تأمین می کند.   

به گزارش خبرگزاری رویترز، حسن روحانی رئیس جمهور ایران روز دوشنبه اعلام کرد یک توافق هسته ای با غرب باید حاصل شود و او بر این اعتقاد است که امکان حصول به این توافق تا ضرب الاجل 24 نوامبر وجود دارد. رئیس جمهور ایران اواخر وقت دوشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت : ما در کلیات به اتفاق نظر رسیده ایم و جزئیات کوچکی وجود دارد که باید مشخص شود: آیا ما در طول 40 روز آینده به توافق خواهیم رسید ، آیا این زمان تمدید خواهد شد و غیره.


روحانی افزود : البته جزئیات هم مهم هستند اما آنچه مهم است این است که مسئله هسته ای غیرقابل برگشت است. فکر می کنم امکان حصول به یک توافق نهایی در این چهل روز باقی مانده وجود دارد. ما به شرایط یک سال قبل برنخواهیم گشت . جهان خسته شده است و می خواهد این مسئله خاتمه یابد و از راه گفتگو حل شود.

رویترز ادامه داد: روحانی گفت : (حصول به) یک توافق هسته ای قطعی است  و وعده داد که  تمام تلاشها در این جهت انجام شود.

دیپلماتهای ارشد امریکا ، ایران و اتحادیه اروپا اواخر این هفته در وین دور دیگری از مذاکرات را برای حصول به توافقی پیش از ضرب الاجل 24 نوامبر شروع خواهند کرد.

غرب امیدوار است که حل این بن بست هسته ای به کاهش تنش کمک کند.

بی‌بی‌سی هم گزارش داد حسن روحانی رئیس جمهور ایران در یک گفتگوی زنده با تلویزیون سراسری ایران گفت: "در مساله هسته ای، دو طرف حتما به تفاهم می رسند و این تفاهم بر مبنای قاعده برد - برد خواهد بود."


روحانی گفت که "هنوز به طور دقیق نمی توان گفت چه زمانی توافق نهایی در بحث هسته ای حاصل خواهد شد" با این حال اضافه کرد که ایران "مایل است و فکر می کند که بتوان ظرف ۴۰ روز آینده اختلافات را حل کرد."

رییس جمهور ایران تاکید کرد که "توافق نهایی کار بزرگی است" و ادامه داد: " اکنون در کلیات موضوع با ۱+۵ اتفاق نظر وجود دارد."

حسن روحانی در عین حال گفت که اگرچه در جریان مذاکرات، "حق غنی سازی ایران" به رسمیت شناخته شده، اما "در جزئیات هنوز اختلاف نظرهایی هست".

او گفت:‌ "امروز در اینکه در نطنز باید غنی سازی انجام بگیرد، در اینکه فردو یک مرکز برای ایران در مساله هسته ای است هیچ بحثی وجود ندارد و در اینکه در اراک ما به نیروگاه نیاز داریم، ولی در باره اینکه ویژگی آن نیروگاه چگونه باشد، داریم بحث می کنیم."

روحانی همچنین در پاسخ به این سوال که چگونه نرخ رشد اقتصادی از منهای ۲.۲ درصد در سال گذشته به ۴.۶ درصدی که اخیرا اعلام شد گفت: "این رشد بر مبنای محاسبات سه ماهه امسال در مقایسه با سه ماهه اول پارسال است. به طور قطع، تا پایان سال نیز روند رشد ادامه خواهد داشت؛ منتهی باید جلوتر برویم تا بتوانیم آن را اعلام کنیم."

او همچنین گفت: "بدانید اگر در اقتصاد پیشرفت کرده ایم، ریشه آن سرمایه اجتماعی است، یعنی دولت و ملت به هم نزدیک تر شده اند. از طرف دیگر، مردم احساس کرده اند این دولت در زمینه سیاست خارجی با منطق و کارشناسی لازم دارد حرکت می کند."

جروزالم پست نیز نوشت: رییس جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه زنده با تلویزیون ایران گفته که موضوع هسته‌ای برگشت ناپذیر است و فکر می‌کنیم که اختلافات میان تهران و گروه 1+5 در همین ۴۰ روز باقیمانده قابل حل و فصل نهایی است.



وی گفت که در کلیات مسئله هسته‌ای ایران با گروه 1+5 اتفاق نظر داریم و امروز این گروه قبول کرده که موضوع هسته‌ای و حق ایران را به رسمیت بشناسد.

وی اختلاف میان طرفین را در جزئیات برنامه هسته‌ای تهران دانست و گفت: حالا اینکه برای چند سال ایران چه مسائلی را بپذیرد و آن هم به صورت محدود، مورد بحث است اما در اینکه باید تحریم برداشته شود جای اختلاف نظر نیست، اما اینکه این کار از کی باید آغاز شود و اولش چگونه باشد، دومش چه باشد مسائل مهمی است که باید حل شود اما در کلیات مساله امروز توافق داریم.

روحانی تاکید کرد که موضوع هسته‌ای بازگشت ناپذیر است و هیچ وقت به شرایط یکسال قبل بر نمی‌گردیم. اراده ما بر این است و فکر می‌کنیم که در همین 40 روز باقیمانده مسائل قابل حل و فصل نهایی است. اما اگر مسائلی پیش بیاید به هر حال دو طرف درباره یک راه حلی به تفاهم می‌رسند. 

خبرگزاری ترند آذربایجان نیز با بازتاب سخنان دکتر روحانی نوشت: رییس جمهوری ایران رشد تورم را مهار شده خواند و گفت: رشد تورم تا پیش از این دولت ماهانه سه درصد و گاهی هم پنج درصد بوده است. در این دولت، حداکثر یک درصد است و گاهی ماه‌ها هفت دهم درصد بوده است. با رشد فقط یک درصد یعنی اینکه به مردم ۲۰ درصد قدرت خرید داده‌ایم. تورم، مهار شده و جلوی رشد آن گرفته شده است.


به گفته روحانی، در تیرماه پارسال تورم نقطه به نقطه ۴۴ درصد بود ولی الان ۱۴ درصد شده است که نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه را ۳۱ درصد کاهش داده‌ایم. الان هم اجناس گران می‌شود ولی با یک شیب ملایم.

وی افزود: هدف ما تا پایان سال این است که تورم به زیر ۲۰ درصد برسد. قبلا قول داده بودیم که زیر ۲۵ درصد باشد. پیش بینی ما این است که رشد اقتصادی نیز به مثبت حدود سه درصد تا پایان سال برسد.

خبرگزاری آناتولی هم گزارش داد حسن روحانی رییس جمهور ایران در اظهاراتی که دوشنبه شب به طور زنده از تلویزیون این کشور پخش شد گفت احتمال توافق با غرب درباره برنامه هسته ای ایران ظرف یک ماه آتی وجود دارد. 

روحانی در آستانه دیدار کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، جان کری وزیر خارجه آمریکا و محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران که اواخر این هفته در وین برگزار می شود، این اظهارات را گفت.

روحانی در اشاره به ضرب الاجل بیست و چهارم ماه نوامبر برای دستیابی به توافق دراز مدت گفت: من بر این باورم که توافق نهایی ضرب چهل روز باقیمانده قابل دستیابی است. 

رییس جمهور ایران همچنین خاطر نشان کرد که دو طرف درباره مسایل کلی به توافق رسیده اند با این حال باید جزییات نیز حل وفصل شود. وی اضافه کرد 12 سال اختلاف نمی تواند یک شبه حل و فصل شود.



انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار