معاون درمان وزارت بهداشت خبر داد

ایجاد سیستم کدینگ ملی برای خدمات و مراقبت‌های سلامت

آقاجانی با بیان اینکه در کتاب ارزشهای نسبی برای شناسایی کلیه خدمات از نظام کدینگ شش رقمی ملی و واحد استفاده شده است، عنوان کرد: این سیستم زمینه جمع‌آوری شفاف اطلاعات در سطح نظام سلامت را فراهم می‌کند

دکتر محمد آقاجانی معاون درمان وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در نسخه جدید کتاب ارزش نسبی خدمات سلامت، بالغ بر ۱۰۰۰۰ خدمت و فناوری با توجه به ماهیت و کابرد آنان، در راﺳﺘﺎی دستیابی به اﻫﺪاﻓﻲ همچون ﺗﺴﻬﻴﻞ رﺳﻴﺪﮔﻲ ﺑﻪ اﺳﻨﺎد، ﺳﺎدهﺳﺎزی کاربرد و رفع معایب نظام پرداخت و در جهت حرکت به سوی نظام پرداخت مبتنی بر تشخیص در ۴۸۰۰ گروه خدمتی تجمیع شده‌اند. 

وی ادامه داد: در این کتاب برای شناسایی کلیه خدمات از نظام کدینگ شش رقمی ملی و واحد استفاده شده است که زمینه جمع‌آوری شفاف اطلاعات در سطح نظام سلامت را فراهم می‌کند. این درحالی است که در نظام فعلی درمان از نظام کدینگ متنوع، فاقد استاندارد و از بخشنامه و دستورالعمل‌های متفاوت و متناقض استفاده می‌گردد که با اجرای این کتاب نظام کدگذاری و نام‌گذاری خدمات در بخش دولتی و خصوصی کشور ساماندهی خواهد شد. بر این اساس امکان 
گزارش کدهای متنوع و متعدد برای یک اقدام خاص توسط ارائه‌کنندگان از بین می‌رود و اختلاف در تفسیر کد‌ها به حداقل ممکن می‌رسد. 

آقاجانی عنوان کرد: بر اساس این کتاب و تعیین بسته خدمات براساس شفاف شدن تعرفه و نوع خدمات قابل ارائه در نظام سلامت، بسته خدمات بیمه پایه و تکمیلی سلامت شفاف می‌گردد. کلیه خدماتی که در حال حاضر، شرایط پوشش توسط بیمه پایه را ندارند، مشخص شده‌اند که این دسته از خدمات براساس تبصره  (۵) ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه مشمول پوشش توسط بیمه تکمیلی سلامت خواهند بود. 

وی خاطر نشان کرد: از دیگر نکات مثبت در تدوین کتاب جدید ارزش نسبی، می‌توان به تفکیک اجزای فنی و حرفه‌ای در خدمات مبتنی بر فناوری اشاره کرد. شفافیت این اجزاء سبب می‌گردد که موسسات در هنگام بازتوزیع درآمدهای حاصل از این خدمات، سهم پزشکان و بیمارستان را تعیین و محاسبات سلیقگی برای تعیین سهم پزشک و بیمارستان حذف می‌گردد.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار