مدير کل نظارت و ارزيابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو:

33 درصد ارزش ریالی بازار دارویی کشور مختص داروهای وارداتی است

پیر صالحی گفت: تنها 4 درصد داروهای مصرفی از محل واردات تامین شده است که این میزان معادل 33 درصد ارزش ریالی بازار دارویی کشور است.

دکتر پیر صالحی مدير کل نظارت و ارزيابی دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در حال حاضر حدود 96 درصد تعداد داروهای مصرفی کشور تولید داخل بوده و تنها 4 درصد داروهای مصرفی از محل واردات تامین شده است که این میزان معادل 33 درصد ارزش ریالی بازار دارویی کشور است. 

وی در ادامه به سیاست‌های کلی دولت در مورد دارو اشاره و افزود: سیاست سازمان غذا و دارو در این زمینه، مدیریت واردات دارو بخصوص داروهای مشابه تولید داخل است. بجز برخی از داروهای بیماران خاص که بدلیل شرایط ویژه این بیماران امکان کاهش و یا قطع واردات داروها وجود ندارد، در حال حاضر در مورد داروهای وارداتی مشابه تولید داخل با تعیین سقف واردات برای داروهای برند اصلی به میزان حداکثر 5 تا 10 درصد سهم بازار و ممانعت از ورود داروهای برند- ژنریک و یا ژنریک مشابه تولید داخل نسبت به کنترل واردات اقدام می‌شود. 

پیرصالحی ادامه داد: البته این تا زمانی است که بازار داروی تولید داخل دچار کمبود یا مشکل پیش بینی نشده‌ای نشود و در این موارد ناچار به تامین دارو از طریق واردات هستیم. لذا احتمال دارد در مواردی بدلیل اتخاذ این سیاست به طور ظاهری در مورد برخی از اقلام دارویی وارداتی مشابه تولید داخل دچار کمبود شویم که انتظار می‌رود با همکاری کادر درمانگر و تجویز داروهای تولید داخل موجود به حمایت از داروهای تولید داخل و رفع نیاز جامعه کمک کنند. 



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار