هانی‌زاده درگفتگو با باشگاه خبرنگاران:

هدف ترکیه نفوذ در شرق مدیترانه است/طمع‌ورزی ترکیه به خاک سوریه

کار‌شناس ارشد جهان عرب گفت: ترکیه به دنبال گسترش حوزه جغرافیایی خود چشم طمع به استان ادلب دارد و هدف ترکیه از اشغال خاک سوریه افزایش نفوذ خود در شرق دریای مدیترانه است.

حسن هانی‌زاده کار‌شناس ارشد جهان عرب در پاسخ به سوال خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، درباره آرایش تانک‌های ارتش ترکیه درمرز با سوریه و تقابل ترکیه و سوریه در مرز اظهار داشت: کوبانی  یک منطقه کردنشین در فاصله ۱۵۰ کیلومتری شمال شرق حلب، در امتداد مرز مشترک ترکیه و پاشنه آشیل دولت اردوغان است.
 
وی افزود: ترکیه با کمک عربستان و قطر یک مثلث تخریبی در بحران سوریه ایجاد کردند و در طول ۴۰ ماه گذشته ارتباط تنگاتنگی که براساس اهداف دراز مدت داوود اغلو و اردوغان ایجاد شده است، حال با فراز و نشیب مواجه شده است.
 
کار‌شناس ارشد جهان عرب با اشاره به نگاه نو‌عثمانی ترکیه و دیدگاه استعماری این کشور به سوریه و وجود ریشه تاریخی در این موضوع گفت: ترکیه به دنبال گسترش حوزه جغرافیایی چشم طمع به استان ادلب دارد و هدف ترکیه از اشغال خاک سوریه افزایش نفوذ خود در شرق دریای مدیترانه است.
 
هانی‌زاده با اشاره به نقش ترکیه در بحران سوریه از مارس ۲۰۱۱ تاکنون تصریح کرد: در این مدت اردوغان به تقویت ارتش آزاد سوریه اقدام کرد و قطر و عربستان ۳۶ میلیارد دلار کمک مالی در اختیار داعش و جبهه النصره قرار دادند.
 
وی اضافه کرد: دولت سوریه قصد داشت کردهای سوریه را از جریان‌های داخلی جدا کند و لذا نوعی خودمختاری به کردهای کوبانی اعطا کرد و از آنجایی که کردهای سوریه و ترکیه رگه‌های مشترک قومی با یکدیگر دارند قطعا باعث تأثیر فزاینده در این منطقه می‌شود.
 
کار‌شناس ارشد جهان عرب با اشاره به شرایط دشوار تصمیم‌گیری در برهه حساس کنونی خاطر‌نشان کرد: با آغاز ائتلاف جهانی علیه داعش ترکیه در یک بن بست قرار گرفت که اگر به کردهای کوبانی کمک نکند در داخل با انتقاد مواجه می‌شود و اگر نیروی زمینی به کوبانی اعزام کند این واهمه را دارد که داعش اسناد سری همکاری ترکیه و این گروه را فاش و مشروعیت دولت اردوغان را زیر سوال ببرد.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار