حمایت صهیونیست‏ها از کاهش بهای نفت برای تحت فشار گذاشتن ایران

هاآرتص در حمایت از کاهش بهای نفت نوشت کاهش بهای نفت قدرت غرب را برای اعمال نفوذ در تحولات منطقه و تحت فشار قرار دادن ایران و روسیه افزایش داده است.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران، پایگاه اینترنتی این روزنامه صهیونیستی در تحلیلی به قلم "انشل پفیفر" نوشت: در حال حاضر بهای نفت در حول 65 دلار در هر بشکه در حال نوسان است که کمترین میزان در چهار سال گذشته است.

یک سال گذشته دیدگاه غالب این بود که جنگ قریب الوقوعی در منطقه رخ خواهد داد و در نتیجه بهای نفت خام سر به فلک می کشد و باعث شد بحران اقتصاد جهانی رخ دهد. هر بشکه نفت 120دلار فروخته شد و تحلیلگران حتی احتمال می دادند بهای هر بشکه نفت به 200 دلار برسد. اقتصاد روسیه پس از چند سال رکود روند افزایشی به خود گرفت و باعث شد ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه برای انجام تحولات اقتصادی در کشور دست بازی داشته باشد. اقتصاد دیگر کشورهای که اقتصاد انها بر پایه فروش نفت استوار است مثل ونزوئلا نیز روند صعودی به خود گرفت. اما اکنون چهار ماه بعد نفت هر بشکه زیر هفتاد دلار مبادله می شود.

هاآرتص افزود: عوامل بسیاری در این تحول دخالت داشتند. کاهش رشد اقتصادی چین، یکی از دو کشور بزرگ مصرف کننده نفت خام، همزمان با کاهش وابستگی آمریکا به منابع انرژی خارجی، تا حتی به خاطر استفاده از منابع انرژی جایگزین و بیشتر به خاطر افزایش تولید نفت از عوامل مهم کاهش بهای جهانی نفت است. همسایگان آمریکا نیز تولید نفت خود را افزایش دادند. علاوه بر این عوامل تغییر رویکرد کشورها برای استفاده از گاز مایع به جای نفت خام نیز بر این موضوع تاثیری بسیاری داشت.

مذاکرات کشورهای تولید کننده نفت خام اوپک نیز نتوانستند درباره کاهش تولیدات خود به توافق برسند. در این نشست برخی وزرا خواستار کاهش تولید به منظور کاهش عرضه و در نتیجه افزایش بهای نفت بودند اما اعضایی از جمله عربستان سعودی و کشورهای حوزه خلیج فارس با این پیشنهاد مخالفت کردند. کاهش نقش کشورهای صادرکننده نفت نخستین تغییر ژئوپولتیک در سالهای اخیر است که دست کشورهای غربی را برای ایفای نقش بیشتر در تنش های منطقه ای باز می گذارد.

کاهش بهای نفت همزمان با تحریم های اقتصادی که غربی ها در نتیجه تنش ها درباره اوکراین باعث شده است اقتصاد روسیه وارد رکود شود. بر خلاف پیش بینی ها برای رشدیک و دو دهم درصدی تولید ناخالص ملی انتظار می رود امسال به سختی رشد اقتصاد روسیه به یک درصد برسد.

این روزنامه در ادامه می نویسد، در بخش دیگر خلیج فارس عربستان سعودی که دیگر جایگاه خود را به عنوان کشور نخست صادرکننده نفت به روسیه داده است و روابطش با آمریکا نیز تا حدودی تیره شده است، بودجه اش را بر اساس نفت هر بشکه 106 دلار بسته است. 

به نوشته این روزنامه، تحلیلگران نمی توانند پیش بینی کنند روند کاهش بهای جهانی نفت تا زمانی ادامه خواهد یافت و این کاهش تا چه اندازه ای خواهد بود. 




انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار