رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی:

اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، با اعتباری که COMSTECH مورد توافق قرار گرفت

هادوی گفت: در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی در پاکستان اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، با اعتباری که COMSTECH مورد توافق قرار گرفت.

سیدمحمدمهدی هادوی رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی (Organization Of Islamic Cooperation) که در ۲۲ و ۲۳ دسامبر ۲۰۱۴ وبه درخواست کمیته همکاری‌های علمی و فناوری سازمان (OIC Ministerial Standing Committee for Scientific and Technological Cooperation)) در اسلام آباد پاکستان تشکیل شدوبر همکاری‌های علمی و فناوری متمرکز بود، جهت تهیه پیش نویس قطعنامه اجلاس، دبیر کامستک (COMSTECH) کارگروه‌های متعددی را در موضوعات شیمی، رایانه و... تشکیل داده تا هر کدام نیازهای خود را اعلام کنند. 

وی افزود: یکی از این کارگروه‌ها، کارگروه فیزیک بود که رئیس پژوهشگاه مواد و انرژی بعنوان رئیس شبکه فناوری نانو جهان اسلام در این کارگروه دعوت و ضمن ارائه بحث Nonotechnology; a must for Inter-Islamic network activity موضوعاتی را پیشنهاد نمود و در این جلسه به موضوع نانوفناوری پرداخته شد و در خصوص این فناوری که وارد زندگی مردم شده و اثربخشی خود را داشته است، توضیح داده شد. 

هادوی تصریح کرد: با استفاده از آمار منتشر شده توسط Nano Statistics وضعیت این فناوری متحول کننده در کشورهای اسلامی گوشزد شد و برای حل مشکل در این کشور‌ها، نوآوری باز توضیح داده شده و در ‌‌نهایت برای اجرای این روش نوآوری، شبکه جهان اسلام بعنوان راه حل عملی مطرح گردید. 

وی اظهار داشت: همچنین در این اجلاس پیشنهادتی که شامل برقراری حق مالکیت معنوی در کشورهای عضو، تشکیل بانک اطلاعاتی جامع از متخصصین، دانش‌های موجود، زیرساخت‌ها و تجهیزات و همچنین آزمایشگاه‌های موجود در هر کشور، تشویق شرکت‌ها در شبکه نانوفناوری، برقراری تعامل بین کشورهای عضو در موضوعات آموزش، پژوهش، تبادل دانشجو و استاد، تعریف پروژه‌های مشترک بین اعضا که به این طریق همکاری شکل می‌گیرد، مطرح شد.
 
هادوی تصریح کرد: در این اجلاس، یکی از پیشنهادات ایران مبنی بر اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مشترک، با اعتباری که COMSTECH برقرار می‌کند، بود که بصورت جدی مورد موافقت کلیه اعضا واقع شد، همچنین بازدید از آزمایشگاه‌های مستقر در موسسه تحقیقاتی انرژی اتمی پاکستان، آزمایشگاه‌های فیزیک و هیدروفیزیک در COMSTAS و آزمایشگاه لیزر مستقر در National Institute of Laser & Optics از دیگر برنامه‌های این اجلاس بود. 

هادوی در ادامه گفت: کامستک هر دو سال جایزه فیزیک و ریاضی برگزار می‌کند که معیارهای آن روی سایت کامستک وجود دارد، همچنین برای تبادل دانشجو بین کشورهای عضو، اعتباری حدود ۱۰۰ هزاردلار در سال دارد. 

وی خاطرنشان کرد: ‌سازمان کنفرانس اسلامی در کشورهایی مانند بنگلادش، اتیوپی، مالزی و... دانشگاه OIC برقرار کرده است که می‌توان با این دانشگاه‌ها نیز ارتباط برقرار کرد، محققین زیر ۴۰ سال می‌توانند در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی از حمایت‌های مالی کامستک برخوردار شوند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار