هارف:

ایران می‌تواند یک برنامه غنی‌سازی بومی محدود داشته باشد/ تصویب تحریم‌ها در کنگره نقض توافق ژنو خواهد بود

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبر شب گذشته خود، در خصوص مذاکرات هسته ای ایران نیز اظهاراتی را بیان کرد.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی وزارت خارجه آمریکا، "ماری هارف" در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید ،یکی از مقامات وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است تحریم ها جلو پیشرفت برنامه اتمی ایران را نگرفته است؟گفت:تحریم ها شاید بزرگترین دلیل نباشند اما یکی از دلایلی است که ما با ایرانی ها هم اکنون مذاکره می کنیم زیرا ما به آنها فشار آوردیم و آنگاه توانستیم با دیپلماسی پیش برویم.به نظرم آنچه که آن مقام به آن اشاره کرده است این بوده که تحریم ها به تنهایی برنامه اتمی ایران را متوقف نکرده است.این از راه مذاکرات بود که ما به توافق درباره طرح اقدام مشترک رسیدیم.

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید آیا موافقت با حق ایران  برای داشتن یک برنامه اتمی بومی قابل راستی آزمایی می تواند به رسیدن به توافقی جامع کمک کند؟ گفت:این موضوع که آیا ایران یک برنامه غنی سازی اتمی بومی داشته باشد بخشی از مذاکرات بوده است.

هارف در پاسخ به سوال خبرنگار که پرسید آیا معتقدید انعطاف دولت آمریکا هم در رسیدن به طرح اقدام مشترک موثر بوده است؟ مدعی شد: آنچه باید بگویم این است که این تحریم ها بود که به طور واضح بر ایران فشار آورد اما این بخشی از یک سیاست دو گانه بود.بخشی از آن فشار بود و بخشی دیگر از آن این بود که ما آماده مذاکره دیپلماتیک هستیم که اگر شما خواهان آن هستید ما در این باره جدی هستیم که بر اساس آن می توانیم به توافقی برسیم که شما نتوانید به سلاح اتمی برسید. بنابراین تحریم ها مطمئنا به ما در حضور یافتن بر سر میز مذاکره کمک کرد.کارهای زیادی انجام شد که به طرح اقدام مشترک منجر شد. با هیچ ابزار دیگری امکان نداشت که این دولت به طرح اقدام مشترک برسد.مطمئنا بخش زیادی از این طرح می گوید که ایران می تواند یک برنامه غنی سازی بومی محدود داشته باشد که مطمئنا ما کاملا می دانیم صلح آمیز است. 

وی درباره تلاش برخی جمهوری خواهان برای وضع تحریم های جدید و اظهارات اخیر "سامانتا پاور" نماینده آمریکا در سازمان ملل که گفته وضع تحریم های جدید مذاکرات اتمی با ایران را آشفته می کند گفت: اینکه لایحه تحریم به قانون بدل شود این موضوع به امضای رئیس جمهور نیازمند است و ما گفته ایم که خواهان آن نیستیم و اگر به فرض شما تلاشی در این زمینه وجود داشته باشد، این موضوع از نظر ایرانی ها، جهانیان و از نظرما به عنوان نقض طرح اقدام مشترک است.حتی اگر یک تلاش به لایحه ای که با امضاء شدن به قانون بدل شود آنگاه بر اساس قوانین آمریکا بر خلاف طرح اقدام مشترک خواهد بود.این موضوع سبب خواهد شد که ایران تشویق شود که طرح اقدام مشترک را نقض کند.این موضوع سبب خواهد شد که ایران شروع به حرکت به طرف وضع پیشین اتمی خود کند.همانطور که سامانتا پاور گفت ما باید به این جریان دیپلماتیک فرصت و زمان لازم را بدهیم تا اگر بتوانیم به توافق برسیم و اگر نتوانستیم آنگاه تحریم های بیشتری را در مدت 24 ساعت وضع کنیم. 

حمایت از اقدام موهن شارلی ابدو برای انتشار کاریکاتور پیامبر(ص)
این سخنگو در ادامه با حمایت از اقدام موهن شارلی ابدو افزود: ما کاملا از حق نشریه شارلی ابدو برای انتشار این موارد(تصویر پیامبر اسلام)حمایت می کنیم.این چیزی است که در دمکراسی(!) روی می دهد.

وی افزود:به نظرم باید از مراکز خبری بخواهیم که مواردی را  که فکر می کنند مهم است در نظر بگیرند.موارد زیادی وجود دارد که آنها باید در حیطه انتشار در نظر بگیرند.خواه اینکه این موارد در حیطه آزادی مطبوعات یا حساسیت مذهبی باشد باید آنها را در نظر بگیرند.این موضوع برای بسیاری از مردم مهم است.اما این موضوعات هرگز خشونت ورزی را توجیه نمی کنند.در انتشار مطالب عوامل زیادی در نظر گرفته می شود و ما از حق این موسسات برای انتشار آزاد حمایت می کنیم. 

هارف گفت:مطمئنا ما می دانیم که مردم و به ویژه مسلمانان از احساسات خاصی درباره اینگونه تصاویر برخوردارند.اما این موضوع خشونت و نفرت را توجیه نمی کند و نباید جلو آزادی بیان را بگیرد. 

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید رئیس پلیس اتحادیه اروپا اعلام کرده است پنج هزار شهروند عضو این اتحادیه برای حضور و مشارکت در فعالیت های تروریستی راهی سوریه در کنار گروههای تروریستی شده اند،آیا فکر نمی کنید اعطای کمک به مخالفان دولت سوریه تاثیراتی منفی بر روی امنیت ملی شما بگذارد؟گفت:افرادی که ما در میان مخالفان دولت سوریه به آنها کمک می کنیم به خوبی آنها را بررسی می کنیم و می شناسیم و با این خطر که ممکن است این کمک ها به دست افراد بد بیفتند،آشنایی داریم.درباره افرادی که از کشورهای دیگر برای جنگ راهی سوریه شده اند باید بگویم که ما به خوبی از مشکلی که درباره این افراد در داخل و خارج سوریه و عراق وجود دارد،آگاهیم.ما در تعامل با کشورهای منطقه از جمله ترکیه و دیگران در تلاشیم که با کنترل مرزهایشان این افراد را ردیابی کنند.ما به خوبی می دانیم چالش بزرگی در آنجا و به ویژه در سوریه وجود دارد.

وی افزود:ما می دانیم چالش بزرگی وجود دارد و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل از کشورهای عضو خواسته است که از رفتن افراد به سوریه جلوگیری کنند و برای متلاشی کردن این شبکه ها تلاش کنند.این مشکل بزرگی است و همانطور که می دانید مرزها گسترده هستند و از لحاظ امنیتی درحد پایینی هستند.ما در تعامل با ترکیه و کشورهای دیگر در تلاشیم تا این شبه نظامیان را شناسایی کنیم و جلو حرکت و ورود آنها را بگیریم اما این موضوع دشواری است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ترکیه در مقابله با وارد شدن تروریستهای خارجی به سوریه جدی عمل می کند یا نه ؟گفت:مطمئنا آنها به خوبی می دانند که این چه چالش مهمی است.به نظرم تاثیرات این موضوع بر ترکیه با توجه به نزدیکی جغرافیایی آنها به سوریه بیش از هر کشور دیگری در منطقه بوده است بنابراین آنها به خوبی می دانند که این یک تهدید بزرگ است و ما در تعامل نزدیک با آنها تلاش میکنیم تا مرزهای آنها را ببندیم.


انتهای پیام./
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۴۰ ۲۴ دی ۱۳۹۳
برو بابا؟؟!!؟
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۵۵ ۲۴ دی ۱۳۹۳
به همین خیال باش غنی سازی ما تا صد در صد میره جلو
Iran (Islamic Republic of)
خسرو
۱۲:۱۶ ۲۴ دی ۱۳۹۳
مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار