نشست سه ساعته وزیر بهداشت با مدیران مسئول مطبوعات:

طرح‌های ملی باید دارای پیوست سلامت باشد/لزوم اعتماد سازی در جامعه و استقبال از نقد سازنده

دکتر هاشمی در نشستی صمیمی با مدیران مسئول روزنامه ها و نشریات سراسری با تبیین جایگاه کنونی وضعیت نظام سلامت و نیازهای این بخش به تشریح دستاوردهای طرح تحول سلامت پرداخت و از مطبوعات خواست در این خصوص به صورت شفاف اطلاع رسانی کنند.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از( وب دا)؛ وزیر بهداشت در نشست هم اندیشی مدیران مسئول مطبوعات و نشریات سراسری با مدیران ارشد وزارت بهداشت ضمن گرامیداشت ایام الله دهه فجر به تبیین جایگاه فعلی کشور در حوزه های مختلف بهداشت و درمان، تبیین سیاست های سلامت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، دستاوردهای طرح تحول سلامت و برنامه های آتی این وزارتخانه پرداخت.

وی با اشاره به لزوم رسیدن به رتبه اول کشور در حوزه علم و فناوری در میان کشورهای منطقه بر اساس سندچشم انداز، ابلاغ سیاست های مقام معظم رهبری در حوزه سلامت را راهگشای دست یابی به این رتبه خواند و گفت: در حال حاضر رتبه شاخص امید به زندگی در کشور ما در مقایسه با 20 کشور منطقه رتبه 12 است و از نظر برخورداری از تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر نیز جایگاه مناسبی نداریم.
 
نیازمند تربیت پزشکان و پرستاران جدید هستیم
وی ادامه داد: نیازمند تربیت پزشکان و پرستاران جدید هستیم تا بتوانیم کمبودهای فراوانی که در حیطه خدمات وجود دارد را برطرف کنیم.

دکتر هاشمی با بررسی میزان امید به زندگی و لزوم توجه به از بین بردن عوامل مرگ و میر به یکی از سهل الوصول ترین این عوامل اشاره کرد و خواهان جلوگیری از مرگ و میر شمار زیادی از نیروهای فعال و جوان جامعه در اثر سوانح و حوادث شد.
 
بین رشد اقتصادی و سلامت رابطه مستقیم وجود دارد
وی اظهار داشت: هم اکنون شاخص امید به زندگی 73.7 سال است و با در نظر گرفتن سن مفید 63 سال، ادامه سالهای پس از آن معمولا توام با معلولیت و دردمندی است و سازمان جهانی بهداشت در خصوص سالهای از دست رفته عمر، هزینه هر سال عمر را معادل سه برابر تولید ناخالص داخلی عنوان کرده است و از این رو باید در این خصوص برنامه ریزی کرد، همچنین مطالعاتی که در کشورهای پیشرفته دنیا صورت گرفته است، نشان داده بین رشد اقتصادی و سلامت رابطه مستقیم وجود دارد.
 
بودجه بهداشت و درمان همپای تورم رشد نکرده است
دکتر هاشمی در خصوص بودجه این وزارتخانه نیز گفت: بودجه بهداشت ودرمان در طول یک سال هم پای تورم رشد پیدا نکرده است و این مسئله مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

وی تاکید کرد: کاهش هزینه ها در رضایتمندی مردم بسیار اثرگذار است و از سوی دیگر با توجه به گران بودن هزینه های سلامت در سراسر دنیا باید از بخش خصوصی برای پیشبرد اهداف این حوزه بهره گرفت.

دکتر هاشمی یادآور شد: در برنامه چهارم و پنجم توسعه می بایست سهم بیمار از هزینه های درمان 30 درصد و سهم دولت 70 درصد باشد که متاسفانه این امر محقق نشده است و ایران از معدود کشورهایی است که در آن سهم پرداختی از جیب مردم بسیار بالا ست و در این خصوص نیازمند حمایت بیشتر بیمه ها هستیم.

وزیر بهداشت با اشاره به فرمایشات رهبری در خصوص پرداخت از جیب بیمار در هزینه های درمان تاکید کرد: ایشان معتقدند نباید سهم پرداختی بیمار از میانگین پرداختی سهم بیماران در کشورهای منطقه بیشتر باشد و این میزان به طور متوسط در حدود 36 درصد است.
 
کارآمدی بیمه ها و تقویت پوشش بیمه ای راهکار حفاظت مالی از بیماران
دکتر هاشمی با بیان شاخص های حفاظت مالی، تحمیل هزینه های کمرشکن درمان و به زیر خط فقر رفتن را دو شاخص مهمی پرداخت که باید با تقویت پوشش بیمه ای و کارامدی بیمه ها از وقوع ان جلوگیری کرد.

وی تحت پوشش قرار دادن افراد فاقد بیمه از خدمات بیمه همگانی را از عوامل ابراز خرسندی مردم شهرستانهای مختلفی برشمرد که از آنها بازدید داشته است و گفت: نباید هیچ فردی بخاطر پرداخت هزینه های درمان دچار فقر شود .

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به دو هدف مهم و حیاتی کشورها شامل پوشش تمامی جمعیت با حداقل 80 درصد خدمات پایه و نیز حفاظت مالی 100 درصدی تمامی جمعیت از آسیب های مالی از تلاش برای تحقق این امر خبر داد که البته تا تحقق آن فاصله قابل توجهی است.

دکتر هاشمی با برشمردن مشکلات جاری وزارتخانه که از آغاز تصدی مسئولیتش با آن مواجه بوده است بدهی سنگین، مشکل دارو، بدهی به شرکتها و اجرای برخی طرح ها به صورت شتابزده بدون فراهم کردن زیرساخت ها نظیر پزشک خانواده را از جمله مواردی دانست که به تدریج رفع شده و هم اکنون در خصوص برنامه پزشک خانواده این وزارتخانه در حال اجرا در شهرهای زیر 50 هزار نفر و در دو استان فارس و مازندران است.
 
افراد حاشیه شهرها عمده افراد فاقد بیمه
وی با بیان اینکه تا پیش از تحقق وعده بیمه همگانی 16.8 درصد مردم فاقد بیمه بودند، استانهای البرز، قم و تهران را در ردیف استانهایی در کشور برشمرد که به دلیل وجود حاشیه نشینی بیشترین افراد فاقد بیمه در آنها ساکن بوده اند.

وزیر بهداشت با اشاره به اینکه بحث سلامت از ا ولویت های دولت یازدهم بوده است، از اهتمام رئیس جمهوری در توجه به این حوزه قدردانی کرد و گفت: برخورداری تمامی افراد از بیمه از وعده های رئیس جمهوری بود که محقق شده است و ایشان در شروع به کار دولت با اهتمام جدی بر این مسئله تاکید ورزیده و از دولت خواستند علاوه بر بحث بیمه، مشکل کمبود دارو برطرف شود و همزمان با اقدامات صورت گرفته شاهد کاهش قیمت داروهای خارجی نیز بودیم که اقدام ارزنده ای بوده است.
 
تثبت قیمتها و خروج به موقع دارو از گمرک/کاهش 13 درصدی واردات دارو نسبت به سال گذشته
دکتر هاشمی به حل مشکل عدم دسترسی بیماران به برخی داروها اشاره کرد و گفت: در این زمینه کمک هایی خوبی صورت گرفت تا داروها به موقع از گمرک ها ترخیص شوند و ضمن تثبیت قمیتها شاهد کاهش 26.5 درصدی قیمت داروهایی خارجی و کاهش 13 درصدی واردات دارو نسبت به سال گذشته بودیم.
وزیر بهداشت در خصوص قاچاق دارو و ورود داروهای تقلبی گفت: وزارت بهداشت به تنهایی در این حوزه نمی تواند نقش ایفا کند ، اما برای جلوگیری از این امر تلاش های خوبی برای بهره گیری از سامانه مدیریت اطلاعات دارویی در کشور صورت گرفته است و سامان یافته نبودن مشکل مدیریت اطلاعات دارویی ما را برآن داشت تا سامانه جامعی را راه اندازی و امکان بهره گیری از آن را برای مردم حتی با تلفن همراه فراهم کنیم به گونه ای که بتوانند اصالت دارو، زمان ورود آن را رهگیری کنند که این سامانه در آینده راه اندازی خواهد شد.
 
تجهیز بیمارستانها به تجهیزات با کیفیت ویژه بیماران قلبی
وزیر بهداشت عنوان کرد: شایع ترین علت مرگ و میر ایرانی ها بیماری های قلب و عروقی است و زمان طلایی برای باز کردن عروق مسدود قلبی از راه پوست یا همان آنژیو پلاستی عروق کرونر باید به صورت اورزانسی و در ساعات اولیه صورت گیرد و زمانی را تصور کنید که در گذشته بیمارستانها این تجهیزات را نداشتند و همراه بیمار باید برای تهیه ان به بیرون می رفت و این در حالیست که دقایق سپری شده مرگ و زندگی بیمار را رقم می زد.

دکتر هاشمی ادامه داد: در گذشته بیماران برای تهیه بسیاری از این ملزومات باید به خارج از بیمارستان مراجعه می کردند و امکان برخی سودجویی ها نیز توسط برخی توزیع کنندگان و فروشندگان این اقلام در اطراف بیمارستانها فراهم شده بود که در قدم اول با ارائه این تجهیزات در بیمارستان ضمن پاسخگویی فوری به نیاز بیمار و فراهم شدن امکان آسایش بیشتر ، برای مثال برای نوعی استنت که مختص بیماران قلبی است قبلا بیمار آن را با هزینه بیش از دو و نیم میلیون تومانی تهیه می کرد که هم اکنون با رقمی زیر یک و نیم میلیون با بهترین کیفیت و متناسب با اندازه مورد نیاز بیمار در بیمارستانها موجود است و در اختیار بیمار قرار می گیرد که بیمار کمتر از 10 درصد هزینه را پرداخت می کند.

وی همچنین از کاهش 30 درصدی قیمت تجهیزات پزشکی خبر داد و گفت: علاوه بر این عملی که در گذشته با رقم هفت میلیون تومان انجام می شد هم اکنون تنها با پرداخت 300 هزار تومن توسط بیمار انجام می گیرد.

دکتر هاشمی با اشاره به بازنگری ارزش نسبی خدمات و مراقبت های سلامت جمهوری اسلامی ایران تعرفه گذاری برای دو هزار خدمت بدون تعرفه را اقدام به جایی خواند که تا پیش از آن عدم تناسب در نسبت ها و ارزش های نسبی در درون خدمات یک رشته و به ویژه در بین رشته های تخصصی مختلف و عدم توجه به رشته های مادر و تغییر الگو و ساختار خدمات سلامت در کشور موجب شده بود برخی رشته ها متقاضی هم نداشته باشد.
 
بازنگری بر کتاب تعرفه های پزشکی پس از 29 سال
وی یادآور شد: از سال 64 به بعد بازنگری در کتاب تعرفه ها صورت نگرفته بود و برای مثال در مدت زمان چهار و نیم سال تعرفه های جراحی ثابت بود و این مسئله موجب خروج پزشکان از بیمارستانهای دولتی و سوق دادن بیمار به سمت بیمارستانهای خصوصی می شد که با تغییر تعرفه ها ازین امر تاحدودی جلوگیری شد.
وی با انتقاد از برخی بی مهری ها نسبت به جامعه پزشکی با مرور برنامه شب گذشته این وزارتخانه تحت عنوان پویش ملی سرطان از یکی از پزشکان برجسته درمان سرطان به عنوان چهره برتر علمی تجلیل شده در این مراسم یاد کرد و گفت: دکتر اردشیر قوام زاده تاکنون 5 هزار عمل پیوند مغز استخوان انجام داده است که این رقم با دو مرکز دیکر در دنیا برابری می کند و قرار گرفتن ما در رتبه سوم در این حوزه نشان دهنده پیشرفت های خوب پزشکی صورت گرفته در حیطه درمان سرطان است.
 
بیمه شدن افراد فاقد بیمه از دستاوردهای طرح تحول
دکتر هاشمی در بخش دیگری از این نشست به تببین طرح تحول نظام سلامت پرداخت و گفت: دولت در این طرح به اجرای مصوبه مجلس پرداخته است و طی آن8 میلیون و 100 هزار نفر بیمه شدند، اقدامی که از اول انقلاب اجرایی شدن آن دنبال می شد و باید تحقق می یافت و امیدواریم تا پایان این دولت تعداد بیمه شده ها مجددا افزایش یابد.

وی دسترسی به اقلام دارویی و ملزومات بیمارستانی به همراه افزایش تعداد بیمارستان های تحت پوشش، هتلینگ و ارتقای وضعیت کیفی بیمارستانها با اختصاص اعتبار 500 میلیارد ریالی را از دیگر اقدامات صورت گرفته برشمرد.
 
ارائه خدمت تخصصی به مردم با کمترین هزینه
دکتر هاشمی با بیان اینکه خدمات تخصصی، بیشترین هزینه را برای مردم دارد، از ایجاد کلینیک های ویژه با بهره گیری از پزشکان متخصص خبر داد و گفت: در این کلینیک ها فرد با پرداخت سه هزار تومن ویزیت می شود و این در حالیست که پرداخت هزینه آزاد این نوع خدمت تخصصی بیش از 30 هزار تومان بوده است.

وی کاهش هزینه های کمرشکن سلامت، کاهش آمار سزارین و رضایت مندی نسبی و مطلق تا حدود 70 درصد را از مزایای اجرای طرح تحول خواند که تلاش می شود در جهت افزایش رضایتمندی مردم تداوم یابد.

وی ادامه داد: با زیر پوشش رفتن کل کشور در قالب این شبکه مشابه روستاها که از سالها قبل دارای شبکه بهداشت بوده و به ازای هر یک هزار و 500 نفر یک خانم و آقای بهورز مشغول ارائه خدمت بوده اند، این شبکه به کل شهرها تعمیم می یابد و شهرهای زیر 50 هزار نفر و مناطق حاشیه نشین نیز از خدمات آن بهره مند می شوند.
 
رساندن مراکز بهداشتی زیر 20 هزار نفر فاقد پزشک، به 31 مورد در تاریخ کشور سابقه نداشته است
دکتر هاشمی گفت: با به کارگیری پزشک در این مدت، در حال حاضر تنها با کمبود 31 پزشک در مراکز بهداشتی شهرهای زیر 20 هزار نفر مواجه هستیم که نشان دهنده اقدامات موثر صورت گرفته است و این امر در تاریخ کشور سابقه نداشته است.

وی بهره مندی برخی مناطق محروم استان سیستان و بلوچستان از پزشکان متخصص و فوق تخصص و بی نیازی به پزشک جدید در برخی مناطق را مایه خرسندی و افتخار خواند و گفت: متناسب سازی حقوق پزشکان موجب حاصل شدن این توفیق شده است.
 
بهره برداری از هزار و 100 خانه بهداشت
وزیر بهداشت با اشاره به اینکه هزار و 100 خانه بهداشت مورد بهره برداری قرار می گیرد از امکان ارائه خدماتی چون ارائه مکمل ها به گروههای مختلف خبر داد و گفت: برای این امر 800 میلیارد ریال هزینه شده است.
 
توزیع مکمل ها و 5 میلیون دوز واکسن پنج گانه در روستاها
دکتر هاشمی عنوان کرد: در گذشته در روستاها تنها دارو ارائه می شد و مردم از مکمل هایی نظیر آهن، اسیدفولیک، ویتامین دی برای افراد کم توان، زنان باردار و دختران نوجوان و دانش آموز، محروم بودند اما هم اکنون به این اقلام تجهیز شده اند، علاوه بر این 5 میلیون دوز واکسن پنج گانه نیز توزیع شده است و دسترسی به ماما نیز دسترسی مطلوبی است و این مهم نیز با اصلاح در پرداختی های این قشر صورت گرفت، همچنین این طرح برای 9 میلیون نفر حاشیه نشین نیز تاپایان سال آینده تلاش می شود که محقق شود.
 
رشد اعتبارات تنها 3 درصد بوده است
وی با نادرست خواندن عبارت افزایش 70 درصدی بودجه این وزارتخانه گفت: یک بخش از بودجه ما از درآمدهای اختصاصی است که توسط بیمارستان ها و مراکز کسب می شود و بخش دیگر اعتبارات را دولت از درآمدهای عمومی به ما می دهد و رشد اعتبارات هزینه های ما سه درصد بیشتر نبوده است.

وی ضمن قدردانی از توجه دولت و شخص رئیس جمهور به تخصیص کامل اعتبار این وزارتخانه گفت: هر یک درصد کاهش پرداختی از سوی مردم موجب ایجاد هزینه 79 میلیاردی برای ما می شود.
وزیر بهداشت در ادامه بر کنترل پرداختهای غیرقانونی، کاهش قیمت دارو و تجهیزات پزشکی، بیمه کردن 8 میلیون ایرانی، تمام وقت شدن حضور پزشکان در مراکز درمانی، ارتقا هتلینگ و تامین حلقه های نظام ارجاع به عنوان دستاوردهای خوب این حوزه یاد کرد.

وی با مرور فرمایش مقام معظم رهبری در خصوص تلاش برای اجرای صحیح طرح تحول گفت: ایشان فرمودند "این طرح خوب است و نباید کاری بکنید که به ضد خودش تبدیل شود و نباید در مردم توقعی ایجاد کرد که بعدا محقق نشود. امروز در تریبون های مختلف گفته می شود رومیزی و زیر میزی پزشکان و نباید این مسئله را این گونه مطرح کرد، در همه صنوف و اقشار ممکن است افراد متخلفی باشند که دچار اشتباه شوند و نباید اعتماد مردم را به پزشکان سلب کرد."
 
طرح های ملی باید دارای پیوست سلامت باشد
دکتر هاشمی با ابراز امیدواری از تحقق تولیت کامل وزارت بهداشت در امر سلامت، گفت: ما در بسیاری بخش ها حضور محوری نداریم و این در حالیست که بسیاری دستگاه ها در اجرای طرح ها و برنامه های حوزه سلامت بسیار اثرگذارند و برای مثال باید وزارت راه زمانی که بزرگراهی را به بهره برداری می رساند برای بحث اورژانس بین جاده ای پیش بینی و جانمایی مناسب انجام داده باشد و یا جمعیت ساکن در مسکن مهر و یا شهرهای جدید از امکانات درمانی بهره مند باشند و در مجموع طرح های ملی باید با پیوست سلامت به مرحله اجرا برسند.
 
باید از بروز شایعات در جامعه جلوگیری کرد/ اجازه سوء استفاده بیگانگان را ندهید
دکتر هاشمی در پاسخ به سوالات چند تن از حاضران ابتدا در خصوص مسئله آلودگی هوا اظهار داشت: بیش از یکسال پیش بحث آلودگی هوا را در جلسه هیأت وزیران مطرح کردم. ما در محیط های بسته خیلی حرف می زنیم و بحث می کنیم ولی هیچ یک از ما نباید مردم را مأیوس یا مردد کنیم. بالاخره مردم ما را جدا از خودشان نمی دانند و انتظار دارم که به آنها فکر کنیم و صرفاً برای آسایش و آرامش آنها تلاش کنیم و نباید با دروغ گویی اعتماد مردم را سلب بکنیم و اجازه ندهیم بیگانگان این مسائل را مستمسک قرار دهند و موجب بروز شایعه در جامعه شوند باید صادقانه گفت و نوشت و به مردم خدمت کرد، از این رو اظهارنظرها نیز باید مبنای علمی داشته باشد.
 
استقبال وزیر بهداشت از نقد سازنده
وی در پاسخ به سوال یکی دیگر از حاضران، با اشاره به اینکه غنی سازی مواد غذایی در دستور کار است، از آمادگی این وزارتخانه برای پذیرش نقد صاحب نظران خبر داد و گفت: با اعتقاد به نقد سازنده سال آینده در اردیبهشت ماه مجموع عملکرد خود در حوزه سلامت، در قالب همایش ملی نقد، اقدامات دولت یازدهم در حوزه سلامت را به بوته نقد گذاشته ایم.

وزیر بهداشت همچنین از توجه حاضران به حوزه سلامت و پوشش رویدادهای این بخش قدردانی کرد و در پایان گفت: تصورمان این است عمر این مسئولیت ها به سرعت در حال سپری شدن است و باید به گونه ای عمل کنیم که بتوانیم به ایرانی بودن افتخار کنیم، امید آن که بتوانم در پایان مسئولیت، یک ایرانی شرافتمند و پزشکی درستکار و عضوی از جامعه پر افتخار پزشکی باقی بمانم.

در این هم اندیشی مدیران مسئول روزنامه های آفتاب یزد، سپید، ایران، جام جم، وطن امروز، شرق، صبا، عصر اقتصاد، فرهیختگان، جهان اقتصاد، مردم سالاری، اطلاعات، شهروند، آرمان، اعتماد و تعادل، قدس، راه مردم، صاحب قلم، همشهری به همراه سردبیر همشهری آن لاین، صاحب قلم، همشهری و دبیر شورای اطلاع رسانی دولت حضور داشتند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار