نفت در هفته اي كه سپري شد

اظهارات زنگنه درباره اخراج دکل سحر/فاز 12 پارس جنوبي ايراني ترين پروژه صنعت نفت كشور است

حمایت از واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی، روند شتابان ساخت خط لوله ششم سراسری با هدف صادرات گاز به عراق، يكسان سازي واحد محاسبه فروش سی ان جی و تشکیل کارگروه برای واگذاری خط لوله اتیلن غرب به بخش خصوصی از مهم‌ترين عناوين در حوزه صنعت نفت در طي هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ صنعت نفت در هفته گذشته روزهای آرامی را پشت سر گذاشت به طوری که با کمی افزایش قیمت نفت مواجه شد. صنعت نفت و گاز و پتروشیمی یکی از اهرم‌های کلیدی اقتصاد هر کشور است بایستی در این زمینه برنامه ریزی اصولی و مستمر شکل بگیرد.

زنگنه، با بیان اینکه آنچه در پتروشیمی ها به اسم بنزین تولید می شود از نظر کارشناسان نه تنها بنزین نیست بلکه ریفورمیت با بنزن بالا است گفت: وزارت نفت مشکلی مبنی بر مصرف این ماده به جای بنزین ندارد، اگر مجلس حکم کند بر ما که آن را مصرف کنیم، خوشحال هم می شویم چرا که به سختی و با زحمت فراوان بنزین یورو چهار را از خارج تامین می کنیم.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی سوخت با بیان این‌که با توجه به کاهش قیمت بنزین در بازار خلیج فارس شرایط برای آزادسازی قیمت بنزین مناسب است، گفت: از واقعی شدن قیمت حامل‌های انرژی حمایت می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران از روند شتابان ساخت قطعه دوم از خط لوله ششم سراسری به طول 600 کیلومتر، با هدف انتقال گاز صادراتی به عراق خبر داد.

رئیس انجمن جایگاه‌دارانCNG گفت: قیمت سی ان جی به هیچ وجه افزایش نیافته است تنها حذف واحد فروش مترمکعب و استفاده از واحد کیلوگرم در جایگاه های عرضه کننده این سوخت پاک، تنها با هدف یکسان سازی واحد فروش انجام شده است تا به نفع مشتری و جایگاه‌دارن باشد.

عرضه گازطبیعی فشرده (سی ان جی) در جایگاههای سراسر کشور از ابتدای اسفندماه امسال یکسان و بر مبنای "کیلوگرم" محاسبه خواهد شد.

مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، با بیان اینکه ارزش اجرای این طرح 2 میلیارد دلار است گفت: در طی مدت اجرای 10 ساله این طرح 3.7 میلیارد مترمکعب در مصرف گاز صرفه جویی می شود.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی بودجه پیشنهادی برای اتمام کل خط لوله اتیلن غرب را بیش از ٢٥ هزار میلیارد ریال خواند و گفت: امسال فاز یک و دو این خط لوله به اتمام می‌رسد.

مديرعامل شركت پتروپارس خبر از راه اندازي ششمين و آخرين واحد گازي پالايشگاه فاز 12 پارس جنوبي داد و گفت: در سال 93 با وجود تحريم‌ها، توانستيم با تلاش مضاعف و عشق و اميد بر تمام مشكلات فايق بياييم و با راه‌اندازي 6 واحد شيرين‌سازي، آمادگي داريم تا پالايشگاه عظيم فاز 12 پارس جنوبي را با تجهيزات پيشرفته و به صورت توليد مستمر آماده برگزاري جشن توليد در دهه اول اسفندماه كنيم.
قائم مقام وزیر نفت از تشکیل کارگروهی متشکل از نمایندگان اعضای مجمع عمومي شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای بررسی واگذاری، چگونگی تعمیر و نگهداشت خط لوله اتیلن غرب به پتروشیمی کاوه یا هر شرکت دیگری خبر داد.


معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ماموریت های شرکت ملی صنایع پتروشیمی را به عنوان سازمان توسعه ای تبیین و تشریح کرد و گفت: تدوین سند راهبردی توسعه پایدار صنعت پتروشیمی با محوریت بخش غیر دولتی و در راستای سیاست های کلان کشور ارائه می شود.
مدیر عامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با اشاره با اینکه مطابق استانداردهای جهانی عرضه انرژی مصرف شده در سال ٩١، ١٢٥ میلیارد دلار بوده است در حالی که این رقم می بایست ٤٥ میلیارد دلار است گفت: در صورتی بر اساس استانداردهای جهانی سالانه 80 میلیارد دلار از منابع انرژی در کشور اتلاف می شود.

2,3 ميليون خانوار بدون گاز کشور تا سه سال آينده با اعتبار پنج ميليارد دلار از نعمت گاز برخوردار مي شوند.

در حال حاضر چند صد تانکر هیدروکربن در مرزهای شرقی کشور معطل بازگشایی مجدد مرزها هستند و تاکنون در مجموع شاید بیش از چند میلیارد تومان هزینه های توقف تانکرها ایجاد شده بنابراین مذاکره با طرف افغانی در را بطه با استاندارد محصولات هیدروکربنی گره گشای این مشکلات است.

سوخت تحویلی به شرکتهای هواپیمایی مسافر بر( ایرلاینها) در ١٠ ماه امسال به بیش از ١,٢ میلیارد لیتر رسید.

عضو هیئت مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه نباید به دنبال تولید یک محصول خاص در کشور باشیم گفت: درست است که بازار داخل با کود اوره اشباع شده اما بایستی به دنبال بازارهای صادراتی جدید باشیم چرا که دنیا هنوز از مصرف کود اوره اشباع نشده است.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: افت قیمت نفت موقتی بوده و پس از مدتی دوباره شاهد رشد قیمت‌ها خواهیم بود، اما اگر مشتری خود را از دست دهیم، به‌دست آوردن مشتری به مراتب مشکل‌تر است.

شرکتهای پالایش گاز کشور در ١٠ ماه امسال، بیش از ٩٠٧ هزار تن گوگرد تولید کردند که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ١٤ درصد رشد داشته است.

پنج کیلومتر از مسیر خطوط لوله 22 اینچ ری- شاهرود و 16 اینچ ری- ساری آزادسازی و تسطیح شد.

میانگین مصرف روزانه بنزین کشور در هفته منتهی به ١٠ بهمن ماه امسال به بیش از ٦٥ میلیون لیتر رسید.

اجراي سیستم Safety Card بر روی دستگاه های حفاری خشکی همانند دستگاه هاي دريايي در دستور كار قرار گرفت.

مدیر عامل شرکت ملی صادرات گاز ایران از مذاکره و امضای توافقنامه اولیه با چند شرکت ترکیه ای برای صادرات برق خبر داد.

مجری فاز ١٥ و ١٦ میدان مشترک پارس جنوبی از صادرات نخستین محموله میعانات گازی این فاز خبر داد.

بنزین مصرفی کشور از ابتدای مهرماه تا پایان دیماه امسال به بیش از هشت میلیارد لیتر رسید.

مجری خط لوله اتیلن غرب از ارسال خوراک اتیلن به پتروشیمی مهاباد تا پیش از پایان سال خبر داد.

شکل‌گیری سامانه الکترونیکی کالای نفت برای نخستین بار در کشور

معاون وزیر نفت در امور مهندسی از کدگذاری بیش از یک میلیون قلم کالا در صنعت نفت تا پایان امسال خبر داد و گفت: این طرح در راستای یکپارچه‌سازی و تلفیق سیستم‌های کدینگ کالا و تجهیزات صورت می‌گیرد تا شناسنامه قابل قبولی از تمام کالاهای موجود در صنعت نفت ارائه شود.

مدیرعامل شرکت توسعه پترو ایران از امضا و فعال شدن قرارداد خرید کشتی شناور پالایشگاهی (FPSO) برای به کارگیری در لایه نفتی پارس جنوبی خبر داد.

وزیر نفت گفت: شرکت‌های بزرگ نفت و گاز دنیا برای همکاری با ایران در انتظار رفع تحریم‌های بین‌المللی هستند.

بيش از 30 ميليارد ريال صرفه جويي در پايانه هاي نفتي ايران تا پايان آذر امسال انجام شد.

انتهاي پيام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار