گزارش باشگاه خبرنگاران از سامانه‌های پدافندی بومی کشور؛

سامانه‌ بومی فراتر از "اس300" روسی

عدم تحویل سامانه اس300 به ایران توسط "فدراسیون روسیه" باعث شد تا مسئولان نظامی ایران در بخش پدافند هوایی سامانه "باور 373" را جایگزین کنند.

به گزارش خبرنگار دفاعی- امنیتی باشگاه خبرنگاران، پس از شروع قضایای خرید سامانه اس 300 توسط جمهوری اسلامی ایران از روسیه  بی‌تعهدی طرف روس به توافقات فروش اس 300 به جمهوری اسلامی ایران (اینجا بخوانید) مشخص شد ازهمین رو با توصیه فرمانده معظم کل قوا مبنی بر اتکا به توان داخل برای لغو نیازها ( برنامه ساخت، ساخت سامانه‌های مشاور و حتی بهتر در داخل کشور کلید خورد و در حال انجام است) از همین رو کشورمان متکی بر ایمان و استعداد نیروهای انسانی داخل توانست سامانه‌هایی را در حد و یا حتی از بالاتر از سامانه اس300 را همچون باور 373 را تولید و عملیاتی کند که دلیل آن، رشد علمی و فنی متخصصان دفاعی کشورمان در طراحی و ساخت سامانه‌های دفاعی مدرن با قابلیت‌های فراوان جهت رفع خلع ها و نیازهای ناشی از عدم تحویل اس 300 به جمهوری اسلامی ایران است  از همین‌رو سامانه باور 373 به عنوان اس 300 ایرانی در دنیا معروف است.
 
تحویل ندادن S300 موجب جهشی فناورانه برای ما شد و طبق مصاحبه‌های مسئولان دفاعی در مراحل پایانی خود بوده که با مطالعه ویژگی‌های برترین سامانه‌های دنیا در این رده، اقدام به طراحی و ساخت باور373 شده است.

یکی از دلایل دیگر بومی ‌سازی سامانه‌های پدافندی کشور این‌است که، رصد لحظه به لحظه تهدیدات این نکته را نشان می‌دهد که سامانه‌های ما باید از همه لحاظ بومی باشند زیرا پدافند هوایی خط مقدم دفاع در برابر حملات هوایی آینده است و به زعم فرمانده معظم کل قوا پدافند هوایی در اولویت یکم قرار دارد به همین جهت اگر بومی نباشد و از خارج از کشور خریداری شود طبیعتاً از نقاطی با سامانه‌هایی به ما حمله خواهند کرد که ما غافلگیر خواهیم شد بنابراین همان یک نکته کافی است که پدافند هوایی سرلوحه کار خود را بومی کردن سامانه‌های خود قرار داده است که باور 373 سامانه‌ بومی فراتر از اس300 روسی است تا بتوانیم در عرصه غافلگیری قدرتمند ظاهر شویم. 


مصاحبه‌های فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در رابطه‌با باور373

امير سرتيپ "فرزاد اسماعيلی" فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در تاریخ پنجم آبان‌ماه سال 1391 در گفتگو با خبرنگار دفاعي - امنيتي باشگاه خبرنگاران، درباره سامانه موشكی باور 373 كه قرار است جايگزين سامانه اس300 شود، اظهار داشت: باور 373 جوهره تكنيك و تاكتيك پدافند هوايی است و اين سامانه موشكی ترکيبی از دانش و فناوری است که در آينده به سامانه‌های دفاع موشکی کشور افزوده می‌شود.

امیر اسماعیلی در مورخ نهم شهریورماه سال 1392 در رابطه‌با سامانه "باور 373" اظهار داشت: ما باید به این کار باور داشته باشیم که به نقاط خوبی رسیده و مهم‌ترین آن دانش فنی ما است که به همان باور رسیده و مشکل فنی نداریم.  
 
وی افزود: زیرسیستم‌های باور 373 تقریباً نهایی شده و تست‌های فنی و عملیاتی قسمت‌های درون سیستمی آن انجام خواهد شد که در رزمایش امسال یا تا انتهای سال به انجام می‌رسد.
 
فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) پروژه باور 373 را زمان‌بر دانست و افزود: درگیری در ارتفاع متوسط و بالا را مد نظر دارد که کار ان‌شاءالله به سرعت پیشرفت می‌کند.

امیر اسماعیلی  در بخشی از سخنان خود در نشست خبری شهریورماه سال جاری از اولین شلیک موفق موشک توسط سامانه باور 373 خبر داد و گفت: ما این سامانه یا سامانه پدافندی سوم خرداد را از برخی سامانه‌های برد بلند دیگر کشور ها بهتر می دانیم و اين سيستم بسيار پيشرفته‌تر از اس 300 است.


باور 373 با رادرهای مختلف

سامانه پدافند هوایی دوربرد موشکی باور 373 همانند نمونه‌های خارجی دارای مأموریت مشابه، خصوصاً سامانه اس-300 روسی از رادارهای مختلفی بهره می‌برد. یکی از این رادارها که در نمایشگاه اخیر دستاوردهای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح بر روی خودروی جدید ظفر به نمایش در آمده بود رادار ردگیری اهداف با برد متوسط به بالا است که وظیفه ردگیری اهداف هوایی و موشک‌های بالستیک را دارد.

باوری که باید باور داشت/ سامانه‌ بومیی فراتر از اس300 روسی

این رادار آرایه فازی و متحرک که از آنتن مسطح مستطیلی بهره می‌برد، قابل مقایسه با رادار 96L6 است که این رادار روسی بردی بین 5 تا 300 کیلومتر داشته و توانایی ردگیری تا 100 هدف با سرعت‌های 50 تا 2800 متر بر ثانیه را دارد ازهمین‌رو برای رادار ایرانی نیز کارایی مشابهی را می‌توان تخمین زد.

این رادار قابلیت چرخش مکانیکی در صفحه افقی برای پوشش 360 درجه اطراف را داشته و جستجوی آن در راستای عمودی نیز با چرخش الکترونیکی امواج به انجام می‌رسد.

باوری که باید باور داشت/ سامانه‌ بومیی فراتر از اس300 روسی


باور373 علاوه بر توانایی درگیری با اهداف به اصطلاح آیرودینامیک نظیر هواپیما، توانایی درگیری با موشک‌های بالستیک، کروز و همچنین موشک‌های دیگر را داشته و انهدام اهداف با سطح مقطع راداری پایین به طور ویژه در طراحی آن مورد توجه بوده است.

طراحی اجزاء مختلف این سامانه شامل رادارها و موشک در بخش‌های نظامی و دانشگاهی کشور انجام شده و علاوه بر اجرای انواع آزمایش‌های فنی روی زیرسامانه‌ها، اولین شلیک موفق سامانه باور-373 نیز به ثبت رسیده است.

باوری که باید باور داشت/ سامانه‌ بومیی فراتر از اس300 روسی

تا کنون تنها اجزاء مشاهده شده به طور مشخص از سامانه باور-373 شامل موشک دوربرد آن که ظاهراً با نام صیاد-4 شناخته می‌شود و رادار ردگیری هدف است. البته در رژه‌های نیروهای مسلح خودروهای پرتاب موشک و رادار رهگیری هدف که شباهت بالایی به نمونه‌های مورد استفاده در سامانه اس300 داشتند به نمایش درآمده است.

گزارش از احسان بابکان

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار