«جنتی» در مراسم اختتامیه نهمین جشنواره شعر فجر:

شعر کنونی ایران عرصه کثرت در عین وحدت است

وزیر ارشاد در اختتامیه‌ی نهمین شعر فجر گفت: شعر کنونی ایران به واسطه ویژگی خود که چند صدایی و کثرت گرایی بوده عرصه کثرت در عین وحدت است.

به گزارش خبرنگار ادبیات باشگاه خبرنگاران، حاضر در محل برگزاری اختتامیه نهمین جشنواره شعر فجر که امروز در تالار وحدت برگزار شد علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: خرسندم که توفیق یافتم تا در جمع شاعران و اهالی قلم حضور داشته باشم. 

وی ادامه داد: شعر رکن رفیع و ستون فقرات فرهنگ ماست و مرزبانان فرهنگ این مرز و بوم عصاره آن را در دل شعر تعبیه کرده‌اند. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: پاس داشت شعر پاس داشت حکمت و هویت به شمار می‌آید ما وارث تاریخی هستیم که از قرن چهارم تا هشتم شاعران سلامت بودند و این شعر هدهدی است که همه را به سربلندی انوار می‌برد. 

جنتی ادامه داد: شاعران فاتحان فضیلت و ساکنان پرده حقیقتند آنها صدرنشین سرزمین سخن و سکونت نشینان سرزمین سکوتند. 

 وی ادامه داد: شاعران پارسی گو مرتبتی بسیار در خردمندان جهان دارند و شعر فارسی مظهر اعتدال طبع است. 

 جنتی تصریح کرد: اگر فلسفه، هسته خرد ورزی و اخلاق نسخه سعادت است؛ شعر، عصاره این همه را به کمال و کفایت در خود دارد چراکه جلوه گاه اندیشه و طنینی عاطفه است. 

وی ادامه داد: شعر هم تصویر فردیت و هم آینه اجتماع ما بوده، جز شعر هیچ پدیده دیگری نمی‌تواند زبان را به شایستگی صیانت کند و به نسل‌های آتی بسپارد. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  گفت: شعر فارسی در تاریخ خود یادگارهای زیادی را برجای گذاشته و روزی که مردم به بیدار باش امام رهبانی خود آگاه شدند شعر فارسی به مدد انقلاب اسلامی جانی تازه یافت. 

جنتی تصریح کرد: شاعران دوران انقلاب اسلامی در رجعت ما به اصل خود سهیم شدند و شعر آنها روایت شور انگیز معنویتشان شد. 

وی افزود: شعر فارسی آینه‌‌ای در برابر مردم گرفته تا عرفان خود را در آن ببینند. 

جنتی تصریح کرد: شعر امروز آینه بیم‌ها و امیدهای مردم ما و طلایه دار عزت و کرامت اسلامی است و شعر امروز در قالبی چون غزل از حیث زبان و مضمون تکرار گذشته نبوده و نگاه شاعر امروز نگاهی کاملا تازه است؛ از  همین رو شعر امروز به متن جامعه راه یافته به گونه ای که قطعه به کجا چنین شتابان  و جمله چقدر زود دیر می‌شود هم اکنون در متن زندگی مردم گره خورده است.

جنتی ادامه داد: چند صدایی و کثرت از ویژگی‌‌های دیگر شعر فارسی است، شعر کنونی ایران عرصه کثرت در عین وحدت است و آنچه در مقام داوری در شعر انقلاب عزل شده یا رد کامل بوده و یا اثبات مطلق است. 

جنتی ادامه داد: جشنواره شعر فجر فرصتی مغتنم بوده تا سروده ها را به ذوق آورده و ضامن پویایی و شکوفایی شعر شود. 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ما با ید در شعر شاعران ملت‌های دیگر تدبر و تامل کنیم تا  یکانگی شعر فارسی بیشتر آشکار شده و والایی آن متذکر شود، امید است که جشنواره شعر فجر در دست یابی به افق‌های بلند توفیق یابد. 

*بنیاد شعر و ادبیات داستانی بنگاه سیاسی نیست

مهدی قزلی سرپرست بنیاد شعر و ادبیات داستانی در ادامه این مراسم گفت: امید است که سخت‌افزار، نرم‌افزار و مغزافزار لازم برای ارتقای شعر فراهم شود.

وی ادامه داد: از خدا می‌خواهیم که در کار خود از قبیله‌گرایی و سیاست‌بازی و سخنان در گوشی دور بمانیم.

قزلی عنوان کرد: بنیاد شعر و ادبیات داستانی بنگاه سیاسی نیست و خود را از تمامی حزب‌های سیاسی به دور می‌داند؛ معیار ما در بنیاد مردم هستند.

وی در ادامه تثبیت موقعیت بنیاد شعر و ادبیات فارسی را به عنوان تنها مجموعه ستادی وزارت ارشاد از ویژگی‌های این بنیاد در ایام پس از برگزاری جایزه جلال آل احمد و جشنواره شعر فجر دانست و گفت: از دیگر ویژگی‌های این بنیاد در روزهای پایانی جشنواره شعر فجر می‌توان به کم حاشیه برگزار کردن جشنواره اشاره کرد.

قزلی بیان کرد: ما برای نخستین بار، نهمین دوره جشنواره شعر فجر بر مبنای کتاب و آیین نامه‌ی شفاف به انجام رساندیم.

وی افزود: امسال برای نخستین بار محافل شعری شعر فجر را در کشورهای همسایه برگزار کردیم البته نزدیکی فرهنگی ما به کشورهای همسایه فقط به برگزاری این محافل ختم نمی‌شود.

قزلی خاطرنشان کرد: محافل شعری جشنواره تاثیرات خوبی را در جمع‌های ادبی و فرهنگی کشورهای همسایه داشت.


انتهای پیام/ 
برچسب ها: شعر فجر ، جنتی ، ادبیات ، صالحی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار