جاش ارنست: اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران موجب از هم گسستن ائتلاف جهانی می‌شود

سخنگوي کاخ سفيد در اظهاراتی اعلام کرد اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران موجب از هم گسستن ائتلاف جهانی خواهد شد و در به عقب برگرداندن برنامه هسته‌ای این کشور موثر نخواهد بود.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه اینترنتی کاخ سفید،  سخنگوی کاخ سفید درباره فروش سامانه دفاعی اس ۳۰۰ به ایران و گفتگو‌ها درباره مبادله نفت با کالا بین ایران و روسیه ابراز نگرانی کرد. 

جاش ارنست گفت: ما این گزارش‌ها درباره احتمال فروش سامانه ضد بالستیک اس سیصد به ایران را دیده‌ایم. آمریکا قبلا نیز مخالفت خود را با این فروش آشکار کرده بود. روسیه درک می‌کند آمریکا مطمئنا امنیت متحدان خود در منطقه را بسیار جدی می‌گیرد. 

جاش ارنست گفت: درباره گفتگو‌ها در خصوص نفت در برابر کالا (بین ایران و روسیه) باید بگویم این گفتگو‌ها از چند ماه پیش تاکنون در جریان بوده است و ما آگاه شدیم پیشنهاداتی بین روسیه و ایران درباره مبادله نفت ایران با کالاهای روسی مطرح شد. ما در حال بررسی جزییات هستیم. 

خبرنگاری پرسید آیا این مسئله، نهایی شدن توافق تا پایان ژوئن را به خطر می‌اندازد؟ 
سخنگوی کاخ سفید گفت: یکی از مسائلی که ما نشان داده‌ایم و برای موفقیت ما در این روند دیپلماتیک مهم است، اتحاد جامعه جهانی است. ما به حفظ هماهنگی و اتحاد در این روند طولانی ارج می‌نهیم. 

خبرنگاری پرسید آیا با توجه به اینکه به نظر می‌رسد ایرانی‌ها بدنبال برداشته شدن فوری تحریم‌ها هستند، سناریویی وجود دارد که رئیس جمهور آمریکا در آن توافق هسته‌ای را بپذیرد که در آن تحریم‌ها فورا برداشته شوند؟ 

سخنگوی کاخ سفید گفت: آنچه که ما نشان داده‌ایم، بهترین مسیر اقدام است و آن این است که جامعه جهانی تخفیف مرحله‌ای تحریم‌ها را در عوض اجرای توافق برای ایرانی‌ها فراهم کند. 

خبرنگار پرسید شما هیچ چیز دیگری جز تخفیف مرحله‌ای تحریم‌ها را نخواهید پذیرفت؟ 
ارنست گفت: دو نکته را در این زمینه مطرح می‌کنم. نخست اینکه این موضعی است که مذاکره کنندگان ایرانی به خوبی از آن آگاه هستند و در میز مذاکرات به آن‌ها گفته شد. مطلب دوم این است که این موضع درباره تخفیف مرحله‌ای تحریم‌ها فقط انعکاس دهنده موضع آمریکا نیست بلکه موضع جامعه جهانی است. به همین علت حفظ اتحاد جامعه جهانی در این موارد مهم است. 

وی درباره شانس موفقیت در رسیدن به توافق هسته‌ای گفت: ما توانسته‌ایم این چارچوب سیاسی را به اجرا گذاریم که شانس توافق نهایی را افزایش می‌ دهد.

سخنگوی کاخ سفید در ادامه نشست خبری خود گفت: اعمال تحریم‌های بیشتر موجب از هم گسستن ائتلاف جهانی خواهد شد یا حمله نظامی در محدود کردن برنامه ایران به اندازه تعهدات داوطلبانه ایران برای محدود کردن یا در برخی موارد به عقب برگرداندن برنامه هسته‌ای خود موثر نخواهد بود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار