پیشرفت 80 درصدی طرح ملی ساخت نخستین توربین گازی 4 مگاواتی در کشور

مجری پروژه ساخت ماشین آلات فرایندی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب از پیشرفت 80 درصدی طرح ملی ساخت نخستین توربین گازی 4 مگاواتی در کشور خبر داد.

پیشرفت 80 درصدی طرح ملی ساخت نخستین توربین گازی 4 مگاواتی در کشوربه گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران به نقل از شانا، نصرت الله سلیمانی با بیان این که این طرح از سوی مدیریت  پژوهش و فناوری با همکاری مدیریت  تولید و حمایت مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در حال انجام است، گفت: پروژه شامل بومی سازی دانش فنی و ساخت توربین گازی با توان 4 هزار و 500  اسب بخار است.

وی با اشاره به اهمیت توربینهای گازی احتراقی به عنوان یک کالای اساسی در صنعت نفت، افزود: توربینهای گازی برای همه مجموعه وزارت نفت اعم از شرکتهای بهره برداری نفت و گاز، پالایش و پخش و تاسیسات انتقال گاز مورد استفاده دارد.

سلیمانی اظهار کرد: با طراحی و ساخت قطعات مهم توربین در سالهای اخیر هم اکنون به توانمندی ساخت مجموعه کامل آن دست یافته‌ایم.

مجری پروژه ساخت ماشین آلات فرایندی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب، گفت: برای تأمین نیازهای صنعت نفت و تجهیزات پیچیده آن مانند توربینهای گازی ظرفیتهای خوبی در کشور ایجاد شده و امضای قرارداد ساخت نخستین توربین گازی 4 مگاواتی نمونه بارز آن است.

وی افزود: این قرارداد شامل دو بخش ساخت و راه اندازی و  آزمایش عملکرد توربین  است و در قالب آن شرکت توربین ماشین خاورمیانه به عنوان مجری پژوهشی  و شرکت دانش پایه (پیمانکار) طرف قرارداد متعهد شده  است، توربین گازی مورد نظر را به صورت یک بسته کامل و در مدت زمان 24 ماه و در قالب تدوین دانش فنی و  بومی سازی  به شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تحویل دهد.

سلیمانی اظهار کرد: با توجه به این که طرح پیش گفته نخستین بار اجرا می‌شود راهبری آن به اداره پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب واگذار شده است و در اجرای آن علاوه بر مجری، یک کارگروه پنج نفره به عنوان ناظر و یک کارگروه 10 نفره برای اجرا فعالیت دارند.

مجری پروژه ساخت ماشین آلات فرایندی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب با بیان این که پروژه ساخت توربین گازی 4 مگاواتی دارای 11 مرحله است، گفت: تاکنون این مراحل حدود 80 درصد پیشرفت داشته و انتظار می‌رود تا اردیبهشت امسال کامل شده و آزمایشهای میدانی آن آغاز شود.

وی گفت: با توجه به این که نخستین بار است که از صفر تا صد توربین در کشور ساخته می‌شود جلسات متعددی با سازنده داشته‌ایم تا با همکاری دانشگاه صنعتی شریف به عنوان قطب علمی پروژه، زمینه  ایجاد برند ملی برای این توربین فراهم شود.

مجری پروژه ساخت ماشین آلات فرایندی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب  توضیح داد: توربین‌ها به طور عمده  در صنعت نفت محرک کمپرسورهای فرآیندی گازی و تلمبه های انتقال نفت  و ژنراتورهای برق هستند.

وی کارآفرینی، ایجاد فرصتهای شغلی، جلوگیری از خروج ارز و تأمین بموقع توربینهای مورد نیاز را از مزایای این پروژه برشمرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار