مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس خبر داد:

عرضه ۲ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت پارس جنوبی/ خسارت 300میلیون دلاری یکی از سکوهای فاز 13

شعبانپور، با اعلام اینکه امسال دو هزار میلیارد برای تأمین منابع مالی توسعه میدان گازی پارس جنوبی عرضه خواهد شد گفت: پیش بینی می‌شود تاپایان امسال تولید از این میدان مشترک به ۴۸۰ میلیون مترمکعب خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ علی اکبر شعبانپور مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در نشست خبری که در حاشیه بیستمین نمایشگاه بین‌المللی نفت در تهران اظهار داشت‌ در سال گذشته بعد از روی کار آمدن دولت تدبیر او امید این شرکت برنامه‌های مهم خود را در دستور کار خود قرار داد. 

وی تصریح کرد: فازهای 18و17و16و15و12 هفت فازی بودند که در اولویت قرار گرفتند. برهمین اساس فاز 12 پارس جنوبی که سال گذشته به بهره‌برداری رسید.
که با افتتاح آن روزانه 100 میلیون مترمکعب گاز به تولید کشور افزدوده شد.  

شعبانپور تاکید کرد: اولویت گذاری انجام شده برای فازهای نیمه کاره پارس جنوبی شرایط اجرایی را بهبود بخشید و توانستیم با تمرکز بر پروژه ها پیشرفت خوبی داشته باشم. 
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس افزود: به دلیل همین تمرکز و تلاش صورت گرفته توانستیم پروژه فاز ١٢ پارس جنوبی (معادل سه فاز) را تکمیل و پروژه های فازهای ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ را نیز برای افتتاح و بهره برداری در سال ٩٤ آماده کنیم. 
 
وی  تاکید کرد: که با تولید روزانه ٣٦ میلیون متر مکعب از فازهای ١٥ و ١٦ و ١٧ و ١٨ و در مدار آمدن بخشهایی از فازهای ١٩ تا ٢١ امسال تعهد تولید ١٠٠ میلیون متر مکعب گاز برای زمستان را تامین خواهیم کرد و افزود: همین برنامه ریزی پارسال نیز به نتیجه رسید و توانستیم ١٢٥ میلیون متر مکعب گاز را به زمستان ٩٣ برسانیم. 
 
شعبانپور تصریح کرد: برنامه تولید در فازهای ١٥ و ١٦ بدون مشکل در جریان است، اما در باره حفاری یکی از بخشهای ١٧ و ١٨ کمی عقب هستیم و امیدواریم این تاخیر در ماههای آینده جبران شود. 
 
وی با اشاره به این که در مجموع ٦ میلیارد فوت مکعب از هفت فاز اولویت نخست پارس جنوبی تامین می شود، افزود: علاوه بر این امسال بخشهایی از فازهای ١٩ ، ٢٠ و ٢١ نیز به بهره برداری می رسد. 
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به مشکلات و محدودیتهای مالی در جریان اجرای پروژه ها، گفت: امیدواریم محدودیتهای مالی امسال کمتر شود و اثری روی پروژه ها نگذارد. 

شعبانپور ادامه داد: در سال جاری نیز برنامه تولید 100 میلیون مترمکعب گاز در کشور را در سرلوحه کاری خود قرار دادیم.  مجموع برنامه این شرکت از هفت فاز اولویت دار تولید 6 میلیارد فوت مکعب گاز به اضافه فاز 21و20 است که اجرا می شود.

وی، ظرفیت تولید 200 میلیون مترمکعب گاز ازین فازها  را عنوان کرد.

شعبانپور در خصوص سوال مبنی براینکه آیا امسال بخشی از منابع مالی مورد نیاز توسعه میدان پارس جنوبی از طریق عرضه اوراق مشارکت تأمین خواهد شد؟ اظهار داشت: امسال دو هزار میلیارد تومان برای این مورد پیش بینی شده است که برای عرضه آن باید هماهنگی‌ های مورد نیاز بین شرکت ملی نفت ایران و بانک مرکزی صورت گیرد. 
 
وی در مورد توسعه فاز 11 پارس جنوبی نیز توضیح داد: اگر چه قرار بود این طرح در کنفرانس لندن معرفی شود اما با توجه به اهمیت آن و اعلام آمادگی شرکت‌های داخلی برای سرمایه گذاری تصمیم گرفته شد عملیات حفاری آن که زمان زیادی برای انجام آن نیاز است را از طریق شرکت‌های داخلی انجام دهیم. هم اکنون نیز در حال مذاکره هستیم و امیدواریم تا اواخر خرداد این قرارداد بسته شود؛ اگر امکان تأمین منابع مالی در داخل کشور نیز وجود داشته باشد اولویت ما همکاری با شرکت‌های داخلی خواهد بود. 
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در مورد شیوه‌های تأمین منابع مالی مورد نیاز توسعه طرح‌های میدان گازی پارس جنوبی نیز گفت: توسعه فازهای 13، 20 تا 24 از طریق صندوق توسعه، بند ق (18 میلیارد دلار) و بند ل تأمین خواهد شد؛ بند ل مربوط به توسعه میدان‌های مشترک است که از 4.8 میلیارد دلار آن دو میلیارد دلار مربوط به توسعه پارس جنوبی است. 
 
شعبان‌پور در پاسخ به اینکه چرا فاز  20 و 21 در اولویت دوم پارس جنوبی قرار گرفت درحالی که پیشرفت فاز 22 تا 24 از این دو فاز بیشتر بود، توضیح داد: در تعیین اولویت‌ها سه عامل پیشرفت، مرزی بودن فاز و زنجیره تولید از حفاری تا خروجی پالایشگاه مدنظر بود.

وی در مورد حادثه برخورد یک شناور خارجی به پایه یکی از سکوهای مستقر در منطقه پارس جنوبی گفت: در ساعت یک و نیم بامداد روز دوم فروردین ماه امسال یک شناور با مالکیت نروژ و پرچم سنگاپور به یکی از سکوهای فاز 13 برخورد کرد که بعد از اقدامات اولیه و هماهنگی های لازم کارگروه HSE تشکیل تا نسبت به بررسی مشکلات ایمنی اقدام شود. 
 
وی افزود: در بررسی ها مشخص شد که خوشبختانه نشتی گازی رخ نداده است و سیستم های ایمنی به موقع واکنش نشان داده اند اما چاه تفضیلی آسیب دیده است. 
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس جنوبی با اعلام اینکه بعد از این حادثه مجوز توقیف این شناور صادر شد، تصریح کرد: البته طی مذاکرات، آنها پذیرفتند که مقصر هستند لذا اقدامات در جهت پرداخت خسارت از طریق شرکت بیمه های شناور مذکور در دست پیگیری است. 
 
شعبانپور در مورد میزان خسارت ناشی از این حادثه گفت: هنوز بررسی نهایی انجام نشده است بلکه مذاکرات با 2 شرکت برای بررسی دقیق و کارشناسی میزان خسارت باتوجه به پیچیدگی های آن در حال انجام است اما باتوجه به هزینه کارهای انجام شده حدود 300میلیون دلار این خسارت برآورد می شود. 
 
وی ادامه داد: باتوجه به اینکه کارهای مقدماتی در جهت ایمنی این سکو از طریق روشن کردن چراغ های چشمک زن و مشخص شدن دقیق محل آن روی نقشه های بین المللی لذا آنها پذیرفته اند که مقصر هستند و باتوجه به اینکه دستور توقیف شناور مذکور صادر شده است اما پیگیری کار بر پایه مذاکرات انجام می شود.

تولید ٤٧٠ میلیون مترمکعبی گاز از پارس جنوبی
 
شعبانپور با اشاره به تولید ٤٧٠ میلیون مترمکعبی گاز تا پایان سال ٩٤ از مخزن مشترک پارس جنوبی گفت: در صورت تامین منابع مالی با تحقق این موضوع اختلاف تولید ایران با قطر در این میدان کاهش می یابد.
 
وی پیشرفت فیزیکی، مرزی بودن و تکمیل شدن زنجیره تولید در فازهای اولویت دوم پارس جنوبی را مهمترین عوامل انتخاب و تمرکز شرکت نفت و گاز پارس روی فازهای باقیمانده اعلام کرد و گفت: امسال بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته بیش از ٢ هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت برای پارس جنوبی منتشر می شود.
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در مورد آخرین وضع مذاکرات صورت گرفته با شرکت صدرا و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در مورد تسریع در ساخت ١٠ سکوی فازهای ١٣، ٢٢ تا ٢٤ و ١٧ و ١٨ اظهار داشت: از پارسال تاکنون مذاکراتی با این شرکتها داشته ایم و پیشنهادی مبنی بر به کارگیری توان شرکتهای فعال در بخش فراساحل برای تسریع در ساخت این سکوها داده شده است.
 
وی ادامه داد: شرکتهایی مانند تاسیسات دریایی، ایزوایکو و صف برای همکاری با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء در زمینه ساخت سکوهای پارس جنوبی همکاری خواهند داشت.
 
شعبانپور مهمترین چالش کنونی شرکت نفت و گاز پارس را منابع مالی دانست و گفت: امیدواریم با پشتیبانی کارفرما و تدبیر مدیریت حاکم در صنعت نفت این چالش رفع شود وانگهی راه اندازی فازهای اولویت دوم با توجه به پیچیدگی مراحل نهایی ساخت این فازها یکی دیگر از چالشهای ما به شمار می آید.
 
شعبانپور درباره وضع رسیدگی به پرونده تصادف شناور سنگاپوری به جکت فاز ١٣ پارس جنوبی گفت: بر اساس برآوردهای اولیه اعلام شده از سوی پیمانکار، این جکت حدود ٣٠٠ میلیون دلار خسارت دیده است.
 
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس ادامه داد: هم اکنون مجوز توقیف شناور برخورد کرده با جکت فاز ١٣ از منابع داخلی و خارجی اخذ شده است، اما تلاش می شود با مذاکره این مشکل رفع شود.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار