مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس:

صدور بیش از ١.٢ میلیارد دلار کالا از گمرک منطقه ویژه پارس/٦٠ درگاه غیر کاربردی گمرک منطقه پارس حذف می شود

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از صادرات بیش از ١,٢ میلیارد دلار کالا از گمرک منطقه ویژه پارس در فرودوین ماه امسال به خارج از کشور خبر داد و گفت: با اجرای این برنامه روی گازهای فلر فازهای ١٠ و ٩ شاهد ٥٠ درصدی فلرینگ در این فاز بوده ایم،

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، مهدی یوسفی امروز در نشست خبری با حضور خبرنگاران اعلام این خبر که مهمترین برنامه ما در منطقه ویژه توسعه و برنامه ریزی برای صنایع پایین دستی پتروشیمی است، گفت: تاکنون مجتمع های پالایشگاهی فازهای پارس جنوبی به عنوان بخش بالادستی در عسلویه شکل گرفته و ٢٥ پتروشیمی فعال و تعدادی واحد پتروشیمی در حال اجرا به عنوان بخش میان دست در پارس جنوبی وجود دارد و به همین دلیل باید برای بخش پایین دست همین پتروشیمی ها برنامه ریزی صورت گیرد.
 
وی با بیان این که زمستان سال ٩٣ گاز بیشتری تولید و در عین حال گاز کمتری مصرف شد، افزود: به دلیل همین شرایط در مصرف گاز در بخش خانگی ، خوراک بیشتری برای پتروشیمی ها تامین و به این ترتیب روند تولید محصولات قابل قبول بود.
 
افزایش ٢٦ درصدی صادرات از گمرک منطقه ویژه
 
وی با بیان اینکه در سال ٩٣ علارغم محدودیتهای تحریم و شرایط اقتصادی گمرک منطقه ویژه به لحاظ تناژ و ارزش ٢٦ درصد افزایش صادرات داشته است، گفت: ارزش کل این محصولات بیش از ١٩ میلیارد دلار بوده است و می توان گفت که ٤٠ درصد از صادرات غیر نفتی کل کشور از منطقه ویژه اقتصادی پارس صورت گرفته است.
 
یوسفی با اشاره به افزایش ٣٥ درصدی تولید گاز در منطقه ویژه انرژی پارس طی سال ٩٣ ، گفت: با این میزان گاز تولیدی رضایت مشتریهای پتروشیمیها برای تولید بیشتر و متنوعتر محصولات فراهم شد.
 
تعداد درگاه های گمرک منطقه پارس به ٩ عدد می رسد
 
یوسفی با اشاره به روند اشتباهی که در گذشته در مورد گمرک منطقه ویژه انرژی پارس وجود داشته است، گفت: پیش از این ٦٨ درگاه در گمرک منطقه پارس وجود داشت که با تدابیر اتخاز شده این تعداد را در مورد درگاه های پتروشیمیها از ٣٦ مورد به ٢ درگاه کاهش دادیم. همچنین تا شهریور ماه و با تکمیل عملیات فنس کشی درگاه های پالایشگاه های گازی فازها را هم محدود کرده و در مجموع تا پایان سال تعداد کل درگاه های گمرک منطقه ویژه به ٩ عدد خواهد رسید.
 
وی تصریح کرد: علت تعداد زیاد این درگاه ها و عدم ساماندهی آنها در دولت قبل این بوده که مدیران این مجموعه مراودات اقتصادی در منطقه داشتند و مسئولان نیز امکان مداخله و برخورد با این شرایط را نداشتند. در دوره جدید با حل این مشکلات و ایجاد راه حل جایگزین برای مردم بومی و ایجاد جاده دسترسی محلی ، مشکل را برطرف کردیم تا به این ترتیب با بسته شدن درگاه ها اختلاف و مشکلی ایجاد نشود.
 
کاهش ٥٠ درصدی گازهای فلرینگ در پارس جنوبی
 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به پیگیریهای صورت گرفته در این منطقه برای جلوگیری از آلودگی آب ، خاک و هوا ، گفت: عملکرد خوب منطقه در حوزه جلوگیری از آلودگی آب مورد توجه ارگان های محیط زیستی قرار گرفته و در حال حاضر آلودگیهای BOP  و COP و سایر آلاینده های هیدروکربوری در این منطقه وجود ندارد.
 
وی با اشاره به همکاری این مجموعه با شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی برای جلوگیری از سوختن بیشتر گازهای همراه در این منطقه گفت: مردم بودمی منطقه بیش از هر چیز به سوختن گاز در فلرها حساس هستند و در این مدت تمام تلاش ما صورت گرفت تا میزان فلرینگ را در این محدوده به حداقل برسانیم.
 
یوسفی با اعلام این خبر که با اجرای این برنامه روی گازهای فلر فازهای ١٠ و ٩ شاهد ٥٠ درصدی فلرینگ در این فاز بوده ایم، گفت: با اجرای موفقیت آمیز این پروژه ، آن را عینا در مورد فازهای دیگر پارس جنوبی اعمال خواهیم کرد.
 
وی در عین حال از اجرای پروژه انبار گوگرد و مکانیزه کردن عملیات صاردات آن خبر داد و گفت: روز گذشته اولین کشتی محصولات این انبار گوگرد به شکل مکانیزه بارگیری شد و در حال حاضر دیگر گوگرد در محدوده منطقه ویژه در تردد نبوده و آلودگی ایجاد نخواهد کرد.
 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با اشاره به برنامه های این مجموعه برای افزایش میزان فضای سبز ، گفت: تاکنون ٧٣٠ هکتار فضای سبز توسط سازمان و حدود ٤٠٠ هکتار نیز توسط سایر شرکتها حاضر در منطقه اجرایی شده است. همچنین برنامه ای پنج ساله با هشت میلیارد تومان اعتبار در همین راستا پیش بینی شده است.

صندوق ذخیره فرهنگیان اولین سرمایه گذار قطعی خصوصی در منطقه ویژه پارس
 
یوسفی با اشاره به برنامه ریزی های صورت گرفته برای جذب سرمایه گذاران محتلف در منطقه پارس گفت: اعلام آمادگی خود را برای پروژه ها و ارگانهای مختلف اعلام کرده ایم و تاکنون با صندوق ذخیره فرهنگیان به تفاهم قطعی رسیده ایم و به محض قطعی شدن قرارداد ، پروژه معرفی خواهد شد. اجرای این پروژه حدود سه سال طول می کشد و به شکل زنجیره ای اجرا خواهد شد.
 
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به سه پروژه و سرمایه گذاری بلند مدت این مجموعه در سال جاری اشاره کرد و گفت: پروژه اتان زدایی پارسیان که توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) سپرده شده  و پروژه اتان زدایی فاز ١٢ که قرار است توسط صندوق بازنشستگی صنعت نفت اجرایی شود از جمله این پروژه ها هستند. همچنین پروژه بزرگ سیراف در دستور کار قرار دارد که طبق اعلام وزیر نفت قرار است تا پایان بهار امسال توسط هشت مجموعه خصوصی اجرایی شود و در حال حاضر عملیات خاکبرداری آن آغاز شده است.

وی گفت: فرودین ماه امسال یک میلیون و ٨٩٩ هزار و ٧٩٣ تن کالا شامل سنگین، پلی اتیلن سبک و سنگین، دی اتیلن گلایکول، مونو و تری اتیلن گلایکول، کود اوره، بوتان، پروپان، میعانات گازی، پارازایلین، سیمان و متانول به خارج از کشور صادر شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته از نظر وزنی ٣٥ درصد افزایش نشان می دهد.

یوسفی توضیح داد: در دوره مورد بررسی ٨٦٠  هزار و ١٨٣ تن میعانات گازی به ارزش ٤٩٥ میلیون و ٨٥٢ هزار و ٤٩١ دلار به خارج از کشور صادر شده است که از نظر وزن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ٢ درصد رشد نشان می دهد.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس با بیان این که فرودین ماه امسال یک میلیون و ٣٩ هزار و ٦١٠ تن کالای غیرنفتی به ارزش ٧٣٠ میلیون و ٦١٠ هزار و ١٣٠ دلار به خارج از کشور صادر شده است، گفت: این میزان صادرات کالای غیرنفتی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر وزن ٨٦ درصد و از نظر ارزش ٥٠ درصد رشد نشان می دهد.

یوسفی با بیان این که ماه گذشته یک میلیون و ٨٩٩ هزار و ٧٩٣ تن کالا به ارزش یک میلیارد و ٢٢٦ میلیون و ٤٦٢ هزار و ٦٢١ دلار از گمرک منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس به خارج از کشور صادر شده است که این مقدار نسبت به مدت مشابه پارسال ٣٥ درصد رشد را نشان می دهد، افزود: مقصد کالاهای صادراتی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس ٢٩ کشور مختلف است.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار