مجید سر سنگی در نشست افتتاح مدرسه "تئاتر ایران شهر" مطرح کرد؛

اهمیت رعایت اخلاق حرفه‌ای / پایان شایعات پس از جشنواره تئاتر دانشگاهی

مدیر عامل خانه هنرمندان در نشست افتتاح مدرسه تئاتر "ایران‌ شهر" به لزوم رعایت اخلاق حرفه‌ای و آموزش آن به هنرجویان تئاتر تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار حوزه تئاتر باشگاه خبرنگاران، نشست افتتاح مدرسه تئاتر ایران‌ شهر صبح امروز در خانه هنرمندان برگزار شد.
 
بنابر این گزارش مجید سر سنگی مدیر عامل خانه هنرمندان و وفاداری، کیانیان و اکبرلو این نشست را اجرا کردند.

مجید سر سنگی مدیر عامل خانه هنرمندان با تسلیت درگذشت استاد دانشگاهی صادق آیینه‌وند، بیان کرد: ایشان از اساتید برجسته تاریخ ایران و اسلام بوده‌اند و فقدان این استاد بزرگوار را به جامعه دانشگاهی و خانواده‌‌شان تسلیت می‌گویم.

وی افزود: چند بخش پیش وعده کردیم که مدرسه تحت عنوان مدرسه تئاتر ایرانشهر تاسیس خواهد شد و خوشحالم که این وعده محقق شد.

وی با بیان اینکه برای تاسیس این مدرسه مشورت‌های زیادی صورت گرفته است گفت: آموزش تئاتر در کشور ما از دانشگاه آغاز می‌شود و در مقاطع تحصیلی پایین‌تر متاسفانه هیچ نظام منسجم و هدفمندی برای کشف و پرورش استعداد تئاتر وجود ندارد و در دانشگاه از صفر،  آموزش و پرورش شروع می‌شود.
سر سنگی اظهار داشت: با احداث این مدرسه استعداد یابی هنرمندان در حوزه تئاتر انجام خواهد شد و امکانات برای آموزش و پرورش نوجوانان دبیرستانی و راهنمایی فراهم می‌شود که وقتی وارد دانشگاه می‌شوند؛ تئاتر را از صفر شروع نکنند. متاسفانه کنکور به جای معلومات محور بودن ، محفوظات محور است. این برای تئاتر ما ضایعه است که سال‌های در این حوزه کار کردیم ولی هنوز به این نقطه نرسیده‌ایم که در دانشگاه یا محیط حرفه‌ای کار از صفر شروع نکنیم.

مدیر عامل خانه هنرمندان با بیان اینکه باید هنرجویان تئاتر مورد آموزش‌های دقیق قرار بگیرند؛ از کیانیان درخواست کرد تا سخنرانی کند.

کیانیان بیان کرد : به عنوان نماینده بنیاد کودک از سر سنگی و اردلان برای این فرصت تشکر می‌کنم چون مدت‌هاست آموزش به این شکل فراموش شده و همه چیز از دانشگاه آغاز می‌شود.

وی افزود: استعداد تئاتر از زمان تولد با انسان به وجود می‌آید و چون تا به حال آموزش تئاتر قبل از دانشگاه ضعیف و پراکنده بوده است و هیچ اقدامی صورت نگرفته، درک این موضوع و عمل‌کردن به آن از سوی مسئولان خانه هنرمندان بسیار درست بوده است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه وعده‌ها عملی شود گفت: ارزش و اهمیت خانه هنرمندان در این بود که این عمل را انجام داد. چون همیشه شعار و قول می‌شنویم ولی عمل نمی‌بینیم ولی این قول از سوی خانه هنرمندان عملی شد. ما داوطلبانه درخواست کمک در این امر از مسئولان داشته‌ایم.

پس از صحبت‌های کیانیان اکبرلو بیان کرد:‌ ایده آل ما این است که این مدرسه به هنرستان تخصصی تئاتر تبدیل شود در حال حاضر چند هنرستان داریم که در دوره دولت قبل کاهش یافت و برخی از آنها به انیمیشن و آموزش آن پرداختند. ضمن اینکه مجوز جدید برای احداث هنرستان صادر نمی‌شد بنابراین لزوم تاسیس چنین مدرسه‌ای احساس می‌شد.

وی در ادامه افزود : نکته دیگر خروجی نداشتن این هنرستان‌ها بود که ما بررسی کردیم چه اشکالی در این نوع آموزش دارد نکته این است که سیستم آموزشی بر پایه روش سنتی و کهنه آموزش و پرورش انجام می‌شود و اجازه خلاقیت به هنرجو داده نمی‌شود.
 
بر این اساس ما سعی کردیم یک مدرسه آزاد را تاسیس کنیم و علاوه بر واحدهای آموزش اعزامی که در مدارس دیگر است واحد‌های تخصصی نیز اضافه کنیم.

اکبرلو تصریح کرد: بزرگترین آسیب هنرستان‌ها آموزشگاه‌ها و دانشگاه‌های هنر این است که یکسری اصطلاحات را به هنرجو آموزش می‌دهند و هنرجویان پس از آن دیگر خود را ملزم به آموزش‌های بعدی نمی‌دانند. چون این آموزش‌ها را کافی می‌دانند در حالی که در این مدرسه در مقطع اول به کارکردهای اجتماعی تئاتر خواهیم پرداخت و نمایش خلاق جزو آموزش‌های دوره اول است.

وی در ادامه بیان کرد : سعی کردیم واحدهایی که باعث شکوفایی استعداد هنرجویان تئاتر می‌شود در این آموزش بگنجانیم. ضمن اینکه بالا بودن آمار کمی معیار ما نیست گزینش هنرجویان بسیار سخت خواهد بود و مثل آموزشگاه‌هایی که به خاطر پول آمار را بالا می‌برند ما آمار هنرجویان را بالا نمی‌بریم. این مدرسه جای کسانی که می‌خواهند گلزار شوند یا تهیه‌کنندگان را برای پذیرش خود قانع کنند نیست. 

وی با اشاره به میانگین سنی هنرجویان در این مدرسه گفت: حدود سن هنرجویان 15  سال خواهد بود که هنرجوی 14 یا 16 ساله هم پذیرفته خواهند شد و در واحدهایی که در این مدرسه گنجانده شده رعایت اخلاق حرفه‌ای و طرز برخورد هنرجو را عوامل تئاتر آموزش داده خواهد شد. ضمن اینکه تخصص‌هایی مثل منشی صحنه و دستیار صحنه هم در این آموزش وجود دارد.

وی با اشاره به تئاترهای خیابانی بیان کرد: کسانیکه مقاطع بالا و پیشرفته تئاتر را می‌گذارند، متاسفانه برای خودشان افت میدانند یا گاهی بلد نیستند تئاتر خارج سالن را اجرا کنند. ما سعی داریم این فرهنگ را در این مدرسه ایجاد کنیم که تئاترهای خیابانی نیز حائز اهمیت است .

اکبرلو اظهار داشت: بیشترین حجم کلاس‌ها در بهار و تابستان خواهد بود و بر حسب موقعیت تحصیلی هنرجویان کلاس‌ها تغییر خواهد کرد. ضمن اینکه ما در این مدرسه مانع از پذیرش دانش‌آموزانی هستیم که می‌خواهند از مدرسه فرار کنند و به هنرستان روی می‌آورند.

وی عنوان کرد: برای گرفتن مجوز این مدرسه پروسه اداری در حال طی شدن است. اگر پروسه ایده‌آل را در نظر بگیریم تا مهرماه به طول می‌انجامد.

اکبرلو با بیان اینکه این تجربه تا به حال به صورت عملی در ایران انجام نشده است گفت: ما موظفیم واحد‌های رسمی آموزش و پرورش را تدریس کنیم اما چون از نظر گروه مشاوره بازده این واحدها به تنهایی مطلوب نیست یکسری واحد تخصصی نیز به آن اضافه خواهیم کرد . این‌کار با همکاری بنیاد نمایش کودک و خانه هنرمندان انجام خواهد شد و تامین امکانات و تجهیزات و حمایت از این اقدام بر عهده این نهادها خواهد بود.

مدیر عامل خانه هنرمندان پس از صحبت‌های اکبرلو بیان کرد: برای این مدرسه دو نوع مکان را لازم داریم یکی سالن‌های درسی و کارگاه‌های آموزشی و دیگر فضاهای اجرا برای هنرجویان تئاتر.

سرسنگی افزود: کارشناسی‌های لازم برای این آموزش صورت گرفته که تداخل زمانی با دوره تحصیلی هنرجویان نداشته باشد. زمان بندی کلاس‌ها بر اساس تقویم تحصیلی آموزش و پرورش انجام شده است اما نیاز است که این کار انجام شود تا نواقص و کاستی ‌ها انجام شود.

اکبرلو در ادامه تاکید کرد: واحدهای خارج از کلاس نیز در برنامه هنرجویان گنجانده شده است که از این برنامه‌ها می‌توان به بازدید از نمایشگاه نقاشی، بازدید از تئاتر شهر و ... اشاره کرد. به پیشنهاد مدیر عامل خانه هنرمندان آموزش زبان انگلیسی نیز به واحدهای افزوده شده به هنرجویان نیز اضافه شده است.

وی با اشاره به فعالیت بنیاد نمایش کودک بیان کرد: نام این نهاد بنیاد نمایش کودک است اما بر اساس استاندارهای جهانی تا سن 18 سالگی را در بر می‌گیرد مدرسان این مدرسه تحصیلات آکادمیک و تجربه کار با کودک را باید داشته باشند زیرا اگر مدرس بهترین تحصیلات را داشته باشد اما تجربه کار با کودک و نوجوان را نداشته باشد نمی‌تواند به ما در این امر کمک کند چون مطمئنا از نمایش خلاق نیز سر در نمی‌‌آورد.

مدیر خانه هنرمندان با بیان اینکه هنوز مجوز هنرستان صادر نشده است گفت این به این معنا نیست که فعالیت این مدرسه شروع نخواهد شد. دوره‌ها در تماشاخانه ایران‌شهر آغاز خواهند شد ضمن اینکه برآورد هزینه باید با مشورت کارشناسان انجام شود.

وی بیان کرد: تلاش خانه هنرمندان بر این است که هنرجویان بورس ما شوند و هزینه برای آموزش پرداخت نکنند ضمن اینکه همانطور که گفته شد انتخاب هنرجویان بسیار سخت خواهد بود و آموزش‌ها درست و دقیق انجام می‌شود..

کیانیان با اشاره به آموزش تئاتر حرفه‌ای بیان کرد: در هنرستان‌های کشور به جای آموزش تئاتر دانش آموزش، تئاتر حرفه‌ای آموزش داده می‌شود که این روش درست نیست. چون بازده هنرستان‌ها کاهش می‌یابد ولی اگر مدرسه‌های تئاتر ایرانشهر راه اندازی شود. تئاتر دانش‌آموز نیز متحول خواهد شد.
پس از صحبت‌های کیانیان و اکبرلو این دو نفر جلسه را ترک کردند و مدیر عامل خانه هنرمندان به تنهایی به ارائه گزارش پرداخت.

*تاسیس ساختمان شماره 2 هنرمندان

سرسنگی با اشاره به تاسیس ساختمان شماره 2خانه هنرمندان بیان کرد: خوشبختانه پس از 4 سال پیگیری ساختمان شماره 2 خریداری شد و به خانه هنرمندان تعلق گرفت این ساختمان در ضلع شمالی خانه هنرمندان قرار دارد در 6 طبقه و 12 واحد احداث شده است.

وی در ادامه عنوان کرد: مرکز اداری انجمن‌ها و بخش‌هایی از خانه هنرمندان به این ساختمان منتقل می‌شود و این اقدام در راستای توسعه فیزیکی خانه هنرمندان بوده است. این ساختمان در حال تجهیز است و شهرداری تهران با مبلغ 6 میلیارد تومان این ساختمان را خریداری کرده و سازمان زیبا سازی در تجهیز آن می‌کوشد قرار است یکی از بخش‌های آموزش مدرسه تئاتر ایرانشهر به این ساختمان منتقل شود.
سرسنگی در ادامه بیان کرد: ساختمانی به نام سرای کاظمی در منطقه 12 و محله عودلاجان به خانه هنرمندان تعلق خواهد گرفت و همچنین طرح پیاده روهای 17 شهریور نیز با اقدامات فرهنگی شهرداری جزو بخش‌های خانه هنرمندان خواهد بود.

مدیر عامل خانه هنرمندان با اشاره به برگزاری گالری اجرای تئاتر و موسیقی و نمایش فیلم در مجموعه سعدآباد گفت: یک آمفی تئاتر در منطقه 6 با ظرفیت 500 نفر به خانه هنرمندان می‌پیوندد.

وی با اشاره به فعالیت در حوزه انتشارات گفت: در حوزه نشر کتاب هزینه زیادی شده است 3 کتاب در حال حاضر زیر چاپ است و 2 کتاب اقتصاد ، هنر ، قرآن و هنر در آینده منتشر می‌شود.

وی با اشاره برگزاری نشست‌های پژوهشی در زمینه هنر، سینما و قرآن بیان کرد: یک سمینار در خرداد ماه سال جاری به عنوان هم‌اندیشی تحول در نظام دانشگاهی هنر برگزار خواهد شد.

وی از نشر یک مجله به نام " شیوه " با مجوز وزارت ارشاد در آینده خبر داد و بیان کرد: خانه هنرمندان در نمایشگاه کتاب یک غرفه به نام کتاب و هنر دایر کرده است و نشست‌های تخصصی در آن انجام می‌شود.

سرسنگی از سفر گروه ارکستر خانه هنرمندان به کویت در ایام فتح خرمشهر خبر داد و بیان کرد: از دیگر برنامه‌های خانه هنرمندان برگزاری جشنواره هنر تهران خواهد بود که به یک برند در تقویم هنری تبدیل می‌شود.

وی از برگزاری نمایشگاه عکس و نقاشی دفاع مقدس همزمان با فتح خرمشهر خبر داد و گفت: در جشنواره تئاتر دانشگاهی امسال که به میزبانی کشور ایران برگزار می‌شود تماشاخانه انتظامی به این امر تعلق خواهد گرفت.

سر سنگی همچنین افزود: خانه هنرمندان استان‌ها در حال تجهیز و تاسیس است و در شهرهای تربت حیدریه، کرمانشاه، تبریز، سنندج، جزیره کیش، سبزه‌وار در حال تکمیل است و قزوین، یاسوج و ایلام درخواست تاسیس خانه هنرمندان را داده‌اند. خوشبختانه همانطور که وعده داده شده بود قرار بود تا پایان سال 94 ده شعبه از خانه هنرمندان در شهر‌های مختلف تاسیس شود که تا پایان اردیبهشت 9 خانه تاسیس شده است.

سرسنگی عنوان کرد: با همکاری مجمع مسکن اجاره خرید زمین در منطقه 22 با متراژ 6 هزار متر و با تسهیلات خرید از طرف شهرداری تهران به خانه هنرمندان تعلق گرفت که قیمت آن 16 میلیارد تومان بود در دو مرحله تخفیف به 11 میلیارد رسید که با درخواست ما و لطف قالیباف تسهیلات خوبی برای خرید به صورت قسطی انجام شد.

مدیرعامل خانه هنرمندان اظهار داشت: پس از ماه مبارک رمضان جشن برگزیدگان نمایش ایرانشهر در سال 93 برگزار خواهد شد و همایش قرآن هنر نیز در ماه رمضان خواهیم داشت که به تاثیر هنرهای قرآنی در نظر مبانی تئوریک و عملی می‌پردازد و مجموعه مقالات آن منتشر خواهد شد.

وی با بیان اینکه یکی از وظایف شهرداری تهران ورود به مناطق نامناسب و تبدیل بافت آن به بافت فرهنگی است گفت: 3 گاراژ بزرگ در محله عودلاجان قرار دارد که می‌تواند به سالن‌های نمایش خانه هنرمندان تبدیل شود ضمن اینکه کار فرهنگی چهره منطقه را تغییر می‌دهد.

سرسنگی با بیان اینکه تالار مولوی در مهر ماه آماده نمایش خواهد بود گفت: در شرایطی که هیچ چیزی سر و سامان ندارد و خیلی از بچه‌های تئاتر به دلیل کمبود سالن نمی‌توانند اجرا داشته باشند باید شرایطی را فراهم کرد تا کسانی‌که فرصت اجرا نداشته‌اند بتوانند اجرای تئاتر را داشته باشند.

وی در پایان در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر شایعه کاندید شدن سر سنگی در انتخابات مجلس گفت : مطالبی را در برخی رسانه‌های غیر معتبر می‌خوانیم که باعث تلخ شدن کام برگزارکنندگان جشنواره تئاتر دانشگاهی می‌شود. این اخبار که نمی‌دانیم از کجا منتشر می‌شود باعث می‌شود که برخی از رسانه‌های دیگر این شایعات را باور و پیگیری کنند.

من به عنوان مدیر خانه هنرمندان همه فکر و ذکرم این است که در این مملکت کار خوب فرهنگی صورت بگیرد. مصاحبه من با خبرگزاری نسیم باعث شد که از حرف‌های من سوء برداشت شود و سخنان من را به هم ربط بدهند و استنباط کنند که من قرار است کاندید انتخابات مجلس شوم اما پس از جشنواره تئاتر دانشگاهی به شایعات پایان می‌دهم و مطالبی را می‌گویم که دوستان بتوانند به خوبی قضاوت کنند این شایعات خنده‌دار است و اگر من بخواهم نماینده مجلس شوم راهش ریاست جشنواره تئاتر دانشجویی نیست اما مرا به این فکر انداخت که پیشنهاد خوبیست که اگر بتوانم رای بیاورم و کاندید شوم.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار