نفت در هفته‌ای که گذشت

خروج 12 شرکت نفتی از لیست واگذاری/ برای ورود به بازار ال‌ان‌جی به دنبال سرمایه‌گذار هستیم

خروج 12 شرکت از لیست واگذاری به بخش خصوصی، نیاز 62.6 میلیارد دلاری برا شرکت گاز تا سال 96، پیشنهاد کاهش قیمت 10 تا 20 درصدی برای سی‌ان‌جی از مهم‌ترین خبرهای منتشر شده صنعت نفت در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران؛ صنعت نفت و گاز و پالایش و پتروشیمی بزگترین رویداد تاریخی را در هفته گذشته پشت سر گذاشت.این نمایشگاه فرصتهای مناسبی را برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان صاحیان عرصه نفت و گاز فراهم کرد.

۱۲ شرکت نفتی با مصوبه هیئت وزیران از لیست خصوصی سازی در قالب اجرای سیاست‌های اصل ۴۴ قانونی اساسی خارج شد.


صنعت گاز کشور تا افق چشم‌انداز 1404 در معرض تحولاتی بزرگ قرار دارد به‌ طوری که شاهد افزايش دو برابری حجم تقاضا برای گاز، قدرت چانه‌زنی بالا و افزایش جمعیت و رشد خانوار با موج دوم و سوم خواهیم بود.

روسازه (سکو) فرآورشی لایه نفتی پارس جنوبي با ظرفیت فرآورش ٣٥ هزار بشکه‌ نفت، با موفقیت در موقعیت خود نصب شد.

مقدم با تاکید براینکه برای ضریب بازیافت مخازن باید موضوع مطالعه فناورانه میدانها به طور جدی در دستور کار قرار گیرد گفت: با به کارگیری علم ژئومکانیک تبدیل حوزه های غیر تجاری به تجاری ممکن می شود؛ در نتیجه با استفاده از این علم می توانیم در بازار انرژی تاثیر گذاری بیشتر داشته باشیم.

مجری طرح تاسیسات تقویت فشار خطوط گاز گفت: توربین یدک ایستگاه‌های دشت، بیجار، پل کله و همدان تا پایان امسال نصب و راه اندازی می شوند.

سرپرست مدیر پژوهشی و فناوری شرکت ملی نفت ایران از ایجاد شبکه پژوهشی در پژوهشگاه صنعت نفت خبر داد و گفت: متأسفانه هم اکنون پژوهش و فناوری در زمینه ژئومکانیک نفت در راستای تولید صیانتی در کشور نداریم و این شرکت آمادگی دارد با راه‌اندازی این شبکه خلا موجود را پر کند.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی و دیتای قوی برای میادین نفت و گاز در کشور نداریم گفت: نباید به مدل‌های ریاضی و صوری فکر کرد باید واقع‌بینانه بحث تولید صیانتی و ازدیاد برداشت از میادین نفتی را با استفاده از ابزار ژئومکانیک نفتی در کشور ارتقا دهیم.

رئیس پژوهشگاه صنعت نفت با اشاره به اینکه منابع نفتی اهواز، گچساران و مارون علی رغم وسعت بزرگ این میادین میزان بانک اطلاعاتی کافی نیست گفت: مطالعات ژئومکانیک به نحو کامل روی این میادین اجرا نشده است.

رئیس هیأت مدیره انجمن ژئومکانیک نفت ایران با اشاره به اینکه هنوز مطالعات ژئومکانیکی مورد توجه جدی قرار نگرفته است گفت: هنوز در بسیاری از میادین تولیدی کشور اطلاعات کمی در مورد خواص مکانیکی سنگ مخزن تهیه شده است.

شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی هم‌اکنون روزانه ٣٥٠ میلیون مترمکعب گاز شیرین تولید می‌کند که این مقدار تا پایان سال ٩٦ به ٧٢٠ میلیون مترمکعب در روز می‌رسد.

سوخت مایع ارسالی به ١٠ نیروگاه متصل به خط لوله در فروردین ماه امسال به محدوده ٣١٩ میلیون لیتر رسید.

صادرات پتروشيمي استان خراسان شمالي فروردين امسال به 4 و 9 دهم ميليون دلار رسيد.

شرکت ملی گاز ایران بر اساس برنامه ریزی ها، شش هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح گازرسانی به شهرها و روستاهای باقیمانده اختصاص می دهد.

مدیرعامل شرکت ملی نفتکش با اشاره به سرمایه گذاری این شرکت برای بازار ال ان جی پیش از تحریمها، گفت: در دوران تحریم از این بازار عقب افتاده ایم و هم اکنون به دنبال سرمایه گذار هستیم.

مجری طرح توسعه یاران شمالی گفت: مسئولان قوه قضاییه بنا به دلایل نامعلوم طرح توسعه میدان نفتی یاران شمالی را متوقف کردند.

مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران دریافت نکردن وجوه حاصل از فروش محموله های نفتی را تکذیب کرد.

نخستین کنفرانس ملی ژئومکانیک نفت با همکاری پژوهشگاه صنعت نفت، انجمن علمی ژئومکانیک نفت ایران و دانشگاه شاهرود هفته آینده در مرکز همایشهای بین‌المللی پژوهشگاه نفت برگزار می‌شود.

معاون وزیر نفت در امور پالایش از ثبوت قیمت سی ان جی در کشور خبر داد، این در حالی است که انجمن صنفی جایگاه‌داران سی ان جی اعتقاد براین دارد که برای استقبال مردم برای مصرف از این سوخت باید قیمت 10 تا 20 درصد کاهش یابد.

رييس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفتخيز جنوب از آغاز اجرای طرح ازدياد برداشت در 5 ميدان نفتی اين شرکت خبر داد.

ميانگين مصرف بنزين کشور در هفته منتهی به 18 ارديبهشت امسال، به 69 ميليون ليتر نزديک شد.

صادرات گاز از ٩,٣ میلیارد مترمکعب در سال ٩٢ به ٩.٧ میلیارد مترمکعب در سال ٩٣ رسیده که حکایت از رشد چهار درصدی دارد و از سوی دیگر، در این مدت صادرات گاز، ٢,٥ میلیارد مترمکعب بیشتر از واردات بوده که این آمار حکایت از مثبت بودن تراز صادرات گاز ایران دارد.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت از ساخت مته حفاری برای نخستین بار در کشور خبر داد و گفت: امیدواریم که با توجه به سیاست‌های جدید دولت که حمایت از صنایع داخلی است ما را در تولید انبوه یاری کنند تا کشور از نیاز کالای استتراتژیک حفاری بی‌نیاز شود.

مدیر تدارکات کالای شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران از استفاده 50 درصد تجهیزات ساخت داخل در پروژه ها خبر داد.

مدیرعامل شرکت ملی مهندسی نفت و ساختمان ایران، گفت: ساخت واحد نیتروژن پالایشگاه امام خمینی(ره) با سرمایه ٣,٥ میلیون یورو از سوی شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران تا پایان امسال به پایان می رسد .

عضو اتاق ایران و عراق از احداث پایانه نفت 50 هزار تنی در بندر بوشهر خبر داد.

طرح گاز رساني به شهرک صنعتي بزرگ اصفهان به پايان رسيد.

رئیس طرحهای پژوهش و فناوری تکنولوژی حفاری پردیس پژوهش و توسعه صنایع بالادست گفت: با تلاش متخصصان پژوهشگاه صنعت نفت طراحی و ساخت سیالات افرونهای گازی بومی و انحصار کشور آمریکا شکسته شد.

پژوهشگاه صنعت نفت در حاشیه روز پایانی بیستمین نمایشگاه نفت، تفاهمنامه نخستین شرکت دانش بنیان در حوزه بالادست را به منظور همکاری در تشکیل و ساخت شرکتهای انشعابی و امور پژوهشی و فناورانهبا شرکت بازرگانی گرانمهر سپهر امضا کرد.

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران، با رد سفر هیئت آمریکایی به ایران گفت: شریک آمریکایی یک شرکت اروپایی درخواست کرده بود که زنبیل خود را در صف مذاکره با ایران قرار دهد.

نعمت زاده گفت: در مقطعی صنعت نفت واردکننده تجهیزات بود، اما هم اکنون نه تنها در بسیاری از بخشها به خودکفایی رسیده ایم بلکه به دنبال بازارهای هدف برای صادرات محصولات داخلی هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی از مذاکره و توافق نهایی به منظور صادرات روزانه ۶ میلیون لیتر گازوئیل و ۲ میلیون لیتر نفت سفید به اقلیم کردستان عراق خبر داد و گفت: علاوه بر این، یک قرارداد صادرات روزانه یک میلیون لیتری گازوئیل به افغانستان با مشارکت بخش خصوصی وجود دارد.

مدیر طرح احداث جایگاه های سی ان جی کشور از احداث پنج جایگاه سی ان جی در کشور عراق با سرمایه گذاری بخش خصوص خبر داد.

کاظمی با اعلام اینکه ایران در این مدت با دو کشور برزیل و هند برای ساخت پالایشگاه در خاک این دو کشور مذاکره کرده است گفت: کشور برزیل از ایران تقاضا کرده است که یک پالایشگاه با ظرفیت 300 هزار بشکه در روز با سرمایه مشترک دو کشور ساخته شود.

ایران مشکلی با تحریم ندارد به طوری که تنها مشتریان ایران تحت تأثیر تحریم کشورهای بیگانه قرار گرفتند.

مدیرعامل شرکت مهندسی توسعه گاز ایران از اجرای 360 کیلومتر خط لوله برای پایداری شبکه انتقال گاز در سال گذشته خبر داد و گفت: برای بهره‌برداری از مجموع پروژه‌های این شرکت در سال گذشته 2 هزار و 500 میلیارد تومان هزینه شده است.

عضو هیات مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت با تاکید براینکه هم اکنون اکثر قطعات مورد نیاز صنعت نفت در داخل کشور تولید می‌شود گفت: برای نخستین بار توربین گازی 400 SGT در کشور با دانش فنی در داخل کشور تولید شد.

یک فعال صنعتی با بیان اینکه امکان تولید سالانه 20 میلیون لیتر از این نوع روغن صنعتی در کشور وجود دارد گفت: پیش‌بینی می‌شود ظرف شش ماه آینده این محصول سهم بزرگی از بازار را به خود اختصاص دهد.

ساجدی گفت: در صدد هستیم تا با استفاده از دانش داخلی و استفاده از شرکت های دانش بنیان، راکتوری را طراحی و به مرحله ساخت برسانیم که سولفورزدایی محصول گازوئیل پالایشگاهها را به طور کامل انجام دهد تا بتوانیم به استانداردهای یورو ٥ دست پیدا کنیم.


مدیرعامل شرکت ملی مهندسی نفت و ساختمان ایران از بهره برداری طرح افزايش ظرفيت و بهبود کیفیت فرآورده های نفتی پالایشگاه بندرعباس در سال جاري خبر داد .

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس از صادرات بیش از ١,٢ میلیارد دلار کالا از گمرک منطقه ویژه پارس در فرودوین ماه امسال به خارج از کشور خبر داد و گفت: با اجرای این برنامه روی گازهای فلر فازهای ١٠ و ٩ شاهد ٥٠ درصدی فلرینگ در این فاز بوده ایم،

قائم مقام مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از افزایش ناوگان دریایی این شرکت به 6 دکل خبر داد و گفت: این شرکت تاکنون ٥٠ درصد از تعهدهای خود را در میدانهای یاران و آزادگان جنوبی به اتمام رسانده است.


مدیرامور بین الملل شرکت ملی گاز گفت: ایران به عنوان یکی از گزینه‌های مطرح برای تامین گاز مورد نیاز کشورهای اروپایی به شمار می رود به طوری که سال گذشته تراز تجارت خارجی گاز ایران مثبت بوده است.

مشاور رئیس جمهوری پیشنهاد کرد که صندوق توسعه ملی ارائه تسهیلات خود را به کارفرمایان و صنعتگران منوط به خرید ٨٥ درصد از منابع ارائه شده برای کالای ایرانی کند.

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین با اشاره به اینکه هم اکنون قیمت نفت ارزان شده است، افزود: با هر روز دیرکرد این پروژه روزانه ٢٠ تا ٣٠ میلیون یورو عدم النفع در پروژه ایجاد می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار