باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد/

چگونگی صف‌آرایی اصولگرایان و اصلاح‌طلبان، 8 ماه مانده تا انتخابات مجلس دهم

حدود 8 ماه به انتخابات مانده ولی هر دو جناح اصولگرا و اصلاح‌طلب به عنوان دو طیف اصلی کشور تلاش دارند تا از طُرُق گوناگون به راهی برای پیروزی در میدان انتخابات 94 دست یابند.

حوزه احزاب گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران - سمانه عیوضی: انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری هفتم اسفند 94 به صورت همزمان در کشور برگزار می‌شود.

حدود 8 ماه به انتخابات مانده ولی هردوجناح اصولگرا و اصلاح‌طلب به عنوان دو طیف اصلی جریان سیاسی کشور مدتی است تلاش دارند تا از طُرُق گوناگون به راهی برای پیروزی در میدان انتخابات 94 دست یابند.

اصلاح‌طلبان و اصولگرایان می‌خواهند میان گروه‌ها و افراد زیرمجموعه‌شان وحدت ایجاد کنند و برای دستیابی به این هدف از روشهای مختلفی استفاده می‌کنند؛ از برگزاری همایش و جلسه و نشست گرفته تا انتشار بیانیه و ...

البته باید منتظر ماند تا انتخابات برگزار شده و به پایان برسد تا مشخص شود روشهای کدام جناح برای پیروزی در آوردگاه انتخابات 94 و نشستن بر کرسی‌های ساختمان بهارستان کارآمدتر بوده است.

این روزها هردوجناح تلاش دارند تا اعضایشان با یکدیگر متحد شده و به یک فهرست واحد انتخاباتی برسند تا با این روش از انشعاب و چنددستگی ضربه نخورده و سکان‌دار قوه مقننه چهارسال بعد شوند.

البته با رصد اخبار این روزها و با قدری تامل در اظهارنظرهای اصولگرایان و اصلاح‌طلبان به این درک خواهیم رسید که حجم اعظم اظهارنظرها در راستای شکل‌گیری ائتلاف از سوی اصولگرایان مطرح می‌شود در حالیکه دقیقا در جناح مقابل یعنی جریان اصلاح‌طلبی در این باره سخنی به میان نمی‌آید. البته باید بررسی کرد که این موضوع ناشی از چیست، شاید در میان اصلاح‌طلبان وحدتی به صورت پنهان شکل گرفته که آنها در این رابطه اظهارنظری نمی‌کنند.


** آیا اصلاح‌طلبان قصد برهم زدن وحدت میان اصولگرایان را دارند؟

ناگفته نماند که اصولگرایان قبلاً خطر عدم وحدت را لمس کرده‌اند و زیان‌هایی از این امر دیده‌اند و لذا امروز تلاش دارند تا به وحدت و یکپارچگی برسند.  

در همین زمینه سیدمحمد حسینی وزیر سابق ارشاد از برنامه جدی اصلاح‌طلبان برای اختلاف و تفرقه‌افکنی در جریان اصولگرایی خبر می‌دهد.

به گفته حسینی، برنامه جدی اصلاح‌طلبان این است که اختلاف‌افکنی و تفرقه‌افکنی کرده و در بین اصولگرایان دوگانگی ایجاد کنند.

وزیر سابق ارشاد ادامه می‌دهد: یک شگرد اصلاح‌طلبان این است که به طرف مقابل یعنی اصولگرایان نسبت‌هایی را می‌دهند، به طور مثال در بحث هسته‌ای دوقطبی و دوگانگی ایجاد می‌کنند و می‌گویند که عده‌ای کلاً با مذاکرات مخالفند و بحث عدم توافق و توافق و برداشت تحریم و باقی ماندن تحریم و امام(ره) و ضدامام(ره) را مطرح می‌کنند که رسانه‌ها باید این موضوعات را تبیین کنند.

محمدنبی حبیبی دبیرکل حزب مؤتلفه اسلامی هم در این رابطه از ایجاد کمیته‌هایی در میان اصلاح‌طلبان برای ایجاد اختلاف میان اصول‌گرایان  خبر داده و می‌گوید: برخی از اصلاح‌طلبان در کمیته‌های مخصوصی مشغول مذاکره و بررسی این مسئله هستند که چگونه میان اصول‌گرایان اختلاف ایجاد کنند.

فارغ از این موضوع، در ادامه این گزارش به تحرکات انتخاباتی اخیر هردوجناح پرداخته و بررسی می‌کنیم که در بدنه اصلاح‌طلبان و اصولگرایان چه اقداماتی در زمینه انتخابات مجلس دهم انجام شده است.

** رایزنی با تمام طیفهای اصولگرا برای انتخابات مجلس

اسدالله بادامچیان قائم مقام شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی با بیان اینکه معتقدیم همه اصولگرایان باید به یک نظم مشترک دست یابند تا توده مردم نیز از برخورد ما احساس جنگ قدرت نکنند، می‌گوید: در مورد انتخابات مجلس در حال مذاکره با تمام طیفهای اصولگرا هستیم که برای مجلس دهم با استفاده از همه عناصر دلسوز نظام ورود پیدا کرده و نمود خوبی بین نیروهای ارزشی کشور ایجاد کنیم.

وی به وظایف احزاب اصولگرا در این خصوص اشاره کرده و ادامه می‌دهد: وظیفه ما شناسایی چهره‌های اصلح و معرفی آن‌ها به مردم برای برگزاری انتخاباتی پرثمر است.

بادامچیان همچنین تصریح می‌کند: در انتخابات خبرگان برای حفظ وزانت شأن خبرگان که پایه ولایت فقیه است با تمام احزاب اصولگرا به نتیجه رسیدیم تا هر آنچه "جامعه مدرسین حوزه علمیه قم" و" جامعه روحانیت مبارز " به عنوان فهرست اعلام و یا فهرستی را تایید کنند، همه از آن فهرست حمایت کنیم، بنابراین یک نوع وحدت در این زمینه در بین اصوگرایان وجود دارد.

** باید برای انتخابات مهمی که امسال در پیش داریم، آماده باشیم

غلامعلی حدادعادل رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس هم با بیان اینکه باید برای انتخابات مهمی که امسال در پیش داریم، آماده باشیم، می‌گوید:  یکی از مسائل ما، شیوه هماهنگی و ارتباط میان تشکل‌های سیاسی اصولگرا با جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است که این یکی از مسائلی است که ممکن است سبب اختلاف شود لذا ما به عنوان اصولگرا، این انقلاب را روحانیت جدا نمی‌دانیم، این یکی از محکمات اصولگرایی است، ما از روز اول شاهد بودیم که رهبری این انقلاب از درون حوزه و در سایه مرجعیت پدید آمده و این انقلاب رهبری‌اش بدست روحانیت اسلامی و رأس آن امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بوده و ما هم در حرکت‌های سیاسی خود نباید به هیچ وجه از روحانیت جدا باشیم که در این هیچ شکی نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس با تأکید بر اینکه باید تقسیم وظایف کنیم و مشخص شود که ارتباط‌ مان با روحانیت به چه معناست، ادامه می‌دهد: باید مشخص شود جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین چه سهمی دارند و همچنین مشخص شود احزاب و تشکل‌ها کارشان سیاسی است؛ این موضوعات از دستور کارهای ما است که باید مورد بررسی قرار گیرد.


** تشکیل جبهه یکتا

این هفته تشکلی به نام جبهه یاران کارامدی و تحول ایران اسلامی موسوم به جبهه یکتا شامل مدیران و وزرای دولتهای نهم و دهم تشکیل شد که گرایش اصولگرایی دارد.

این جبهه همایشی برگزار کرده و طی آن به اعلام رسمی موجودیت خود پرداخت.


** موتلفه، ایثارگران و پایداری به دنبال سهمیه نیستند

حسین فدایی دبیرکل جمعیت اصولگرای ایثارگران هم درباره فعالیتهای انتخاباتی جریان اصولگرایی می‌گوید: اصولگرایان طی مدت 8 ماه جلسه برگزار کرده و درباره محورهای اساسی وحدت به تفاهم رسیدند و در نهایت این دیدگاه‌ها را به علما و فقهایی همچون آیت‌الله موحدی کرمانی، آیت‌الله یزدی، آیت‌الله مصباح و آیت‌الله جنتی ارائه کردند.

دبیرکل جمعیت ایثارگران تاکید می‌کند: البته افرادی از بیرون تحریک شده‌اند و تلاش‌هایی می‌کنند که انسجام و وحدت اصولگرایان صورت نگیرد که ان‌شاءالله این موانع هم برطرف خواهد شد.

فدایی در پایان تصریح می‌کند: سه جبهه اصولگرایانی که برای وحدت تلاش می‌کنند در میان خودشان تاکید کردند که برای انتخابات آینده دنبال هیچ سهمیه‌ای برای خود نیستند و تنها به دنبال تحقق وحدت اصولگرایان هستند.


** وحدت را برای این می‌خواهیم که ارزش‌ها و اصول حاکم شوند

صادق محصولی قائم مقام دبیرکل جبهه پایداری هم با تاکید بر لزوم دستیابی اصولگرایان به وحدت تاکید می‌کند: اگر بخواهیم در این مقطع به تکلیف خود عمل کنیم، باید در این مسیر تلاش داشته باشیم که هرچه بیشتر بتوانیم نیروهای اصولگرا را در جهت حاکمیت ارزش‌ها و اصول جذب کنیم.

وی با بیان اینکه وحدت را برای این می‌خواهیم که ارزش‌ها و اصول حاکم شوند، ادامه می‌دهد: ما وحدت را در راستای حاکمیت اصول و ارزشها می‌خواهیم و از تمام احزاب و جریان‌هایی که در جهت همگرایی و وحدت حرکت می‌کنند، تقدیر می‌کنیم.

** عارف: اصلاحات چاره ای جزء پیروزی در انتخابات مجلس ندارد

محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان که احتمالا سرلیست اصلاح‌طلبان برای انتخابات اسفندماه شود، می‌گوید: مشارکت حداکثری ضامن پیشرفت و توسعه کشور و حل مشکلات و پیروزی اصلاحات خواهد بود و جریان اصلاحات چاره‌ای جز پیروزی در انتخابات مجلس ندارد.

به گفته وی، باید به دنبال عبور از موانع باشیم و با احترام کامل به قانون، در پی رفع مشکلات و معضلات خواهیم بود .

عارف ادامه می‌دهد: راهبرد اصلی اصلاح‌طلبان در انتخابات 92 تغییر بود و سایر اهداف و نیز انتخاب شخص و فرد خاص، هدف ثانویه جریان اصلاحات بود که به این هدف هم دست پیدا کردیم.

** تشکیل مثلت اصلاح طلبان، حامیان هاشمی و روحانی برای انتخابات مجلس

در طرف مقابل یعنی در جریان اصلاح‌طلبی، محسن رهامی رئیس کمیته انتخابات شورای هماهنگی اصلاح‌طلبان در باره اقدامات طیفش برای انتخابات اسفند می‌گوید: اصلاح‌طلبان تلاش می‌کنند که اتحاد خود را حفظ کنند و با نیروهای معتدل و طرفداران آقایان روحانی و هاشمی همانطور که در انتخابات 92 به اتحاد رسیدند، در این انتخابات هم به یک لیست واحد برسند.

وی تصریح می‌کند: هم‌اکنون علاوه بر منطقه بندی کشوری که کشور را به 10 منطقه بزرگ و یک منطقه مرکزی و ویژه تقسیم کرده‌ایم و هر منطقه شامل سه استان شده است، 10 کارگروه هم در داخل کمیته انتخابات نظیر کارگروه زنان، رسانه، جوانان و دانشجویان، مالی و پشتیبانی، احزاب، اقشار و تشکل ها و تعدادی دیگر در داخل کمیته فعال شده‌اند و مسئول این کارگروه‌ها تعیین شده است.

به گفته رهامی، تقریبا با راه اندازی این مجموعه، ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان در حال شکل‌گیری است. در حال حاضر چون برای ثبت نام زود است هنوز مشخص نیست چه کسانی ثبت نام می‌کنند و چه کسانی تایید صلاحیت خواهند شد، هنوز به لیست قطعی نرسیدیم، اما تلاش ما این است که با رسیدن به یک لیست واحد کار را ادامه دهیم و این کارگروه‌ها در نهایت ستاد مرکزی اصلاح‌طلبان را در تشکیل خواهد داد و در استان‌ها هم به همین شکل اقدام خواهد شد و آرایش انتخاباتی ما را شکل خواهد داد.

** حزب مردم‌سالاری در حوزه انتخابات شفاف عمل خواهد کرد

"میرزابابا مطهرنژاد" عضو شورای مرکزی حزب مردم‌سالاری به عنوان یکی از احزاب اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه حزب مردم‌سالاری در حوزه انتخابات شفاف عمل خواهد کرد، می‌گوید: مهم‌ترین تصمیم این اردو تلاش اعضا، دبیران استان‌ها، کمیته‌های استانی، روسای شاخه‌ها نسبت به شناسایی نامزدهایی بود که قابلیت و ظرفیت حضور در لیست مردم‌سالاری را دارند.

وی با بیان اینکه سیاست اصلی حزب مردم‌سالاری همسویی با شورای هماهنگی جبهه اصلاحات است، خاطر نشان می‌کند: در این اردو بیشتر گزارش‌های دبیران استان‌ها و روسای کمیته‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

** حزب اسلامی کار تا پایان انتخابات مجلس با کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همکاری خواهد کرد

محمد نیشابوری سخنگوی حزب اسلامی کار به عنوان یک حزب اصلاح‌طلب با تاکید بر اینکه حزب اسلامی کار تا پایان انتخابات مجلس با کمیته انتخابات شورای هماهنگی جبهه اصلاحات همکاری خواهد کرد، تاکید می‌کند: به هیئت‌های استانی نیز اعلام شده تا به معرفی افرادی که ویژگی مدنظر برای کاندیداتوری انتخابات مجلس را دارند، بپردازند تا در حزب مورد بررسی قرار گیرد.

در نهایت، انتخابات مجلس هفتم اسفند برگزار می‌شود که برای دریافتن پاسخ تمامی سوالات در رابطه با چگونگی فعالیت‌های کاندیداها و جناح‌ها و نتایج آن باید تا روز انتخابات صبر کرد. البته ائتلاف میان گروه‌ها تا قبل از انتخابات با حضور کاندیداها مشخص می‌شود و آن روز می‌توان گفت وحدت صد در صدی مد نظرشان شکل گرفته و یا موفق به ائتلاف جامع نشدند و میدان انتخابات را به رقیب سپرده اند.


 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار