موافقت پارلمان چین با تاسیس بانک اختصاصی بریکس

پارلمان چین با طرح ایجاد یک بانک اختصاصی برای کشورهای عضو سازمان بریکس موافقت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از راشاتودی؛ نمایندگان پارلمان چین به طرح تاسیس "بانک جدید توسعه" برای 5 کشور نوظهور اقتصادی عضو بریکس – شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی – رای مثبت دادند. با تاسیس این بانک، اعضای بریکس دیگر برای انجام مبادلات مالی و تجاری خود به نهادهای غربی مانند بانک جهانی وابسته نخواهند بود.

نقدینگی تزریق شده به "بانک جدید توسعه" برای تکمیل پروژه‌های زیربنایی و توسعه برنامه‌های اقتصادی هر 5 کشور عضو بریکس اختصاص می‌یابد. تمام این کشورها به اندازه مساوی در بانک تازه تاسیس حق برداشت خواهند داشت و اختیارات مدیریتی - بدون درنظر گرفتن حجم تولیدات ناخالص این کشورها - به تمام آنها داده می‌شود.  

هر کدام از 5 کشور عضو بریکس سهم یکسان 50 میلیارد دلاری در "بانک جدید توسعه" سرمایه گذاری می‌کند و انتظار می‌رود همه اعضا به سود 100 میلیارد دلاری دست یابند. مقر اصلی بانک در شانگهای خواهد بود  و در اولین سال تاسیس هند ریاست بانک را بر عهده می‌گیرد. ریاست امور نمایندگان نیز به روسیه سپرده می‌شود.
طرح تاسیس بانک اختصاصی سازمان بریکس پیش از این در روسیه و هند به تصویب نهایی نمایندگان مجلس رسیده بود.
تاسیس این بانک اولین گام کشورهای بریکس در جهت حذف واحد پول دلار است و وابستگی این کشورها به سازمان‌ها و نهادهای مالی غربی مانند صندوق بین المللی پول و بانک جهانی را برطرف می‌کند.

5 کشور عضو بریکس 42 درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و 20 درصد از اقتصاد جهانی در این کشورها جریان دارد. حجم مبادلات تجاری انجام شده میان کشورهای عضو بریکس 6.14 هزار میلیارد دلار برآورد شده است که 17 درصد از مجموع مبادلات تجاری جهان را شامل می‌شود.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار