بزرگداشت روز جهانی قدس در تونس

مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس همزمان با آخرين جمعه ماه رمضان، به همت سفارت جمهوری اسلامی ايران در تونس برگزار شد.

بزرگداشت روز جهانی قدس در تونسبه گزارش حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان مراسم بزرگداشت روز جهانی قدس همزمان با آخرين جمعه ماه رمضان، به همت سفارت جمهوری اسلامی ايران در تونس برگزار شد. در اين مراسم جمهوری اسلامی ايران ميزبان مقامات عاليرتبه تونسی، سفرا، رؤسا و نمايندگان احزاب سياسی، اساتيد دانشگاه، عالمان دينی، نمايندگان نهادهای مدنی و اعضای جمعيت دوستی و برادری ايران و تونس بود. 

در اين مراسم دكتر مصطفی بروجردی، سفير جمهوري اسلامی ايران در تونس، ضمن اشاره به اقدام تاريخی امام خمينی(ره) در نامگذاری روز قدس، مسأله فلسطين را مركز ثقل تحقق وحدت ميان مسلمانان خواند. وی همچنين با تأكيد بر ديدگاه رهبر انقلاب مبنی بر لزوم قرار داشتن مسأله فلسطين در اولويت مسائل جهان اسلام، آن را از اهداف اصيل انقلاب اسلامی برشمرد. 

سفير ج.ا.ايران در تونس در سخنان خود ضمن تأكيد بر بحرانی‌تر شدن اوضاع در فلسطين، خواستار تلاش جهان اسلام برای استفاده از ظرفيت‌ها و توانمندی‌های موجود با هدف كنترل اوضاع و پايان دادن به مصائب ناشی از اشغال در فلسطين شد.

وی با استناد به اظهارات اخير نمايندگان سازمان ملل از جمله بيانيه نماينده «آژانس كار و امداد سازمان ملل» در امور پناهندگان، ميزان جنايت‌های ارتكابی صهيونيست‌ها در بخش‌های مختلف فلسطين را تا حدی دانست كه نه‌تنها مردم و برخي دولت‌ها بلكه نهادها و سازمان‌های بين‌المللی را هم به واكنش واداشته است. 

بروجردی با اشاره به آثار ويرانگر ناشی از اشغال فلسطين از سوی صهيونيست‌ها در داخل آن كشور، ايجاد فتنه و شكاف در منطقه و جهان اسلام را از مهمترين اهداف صهيونيست‌ها برای انحراف افكار جهان اسلام از مسأله فلسطين و از آشكارترين مصاديق ناامن‌سازی منطقه برشمرد و تأكيد كرد جهان اسلام علاوه بر آنكه بايد برای رويارویی با مسأله تروريسم تكفيری آماده باشد، نبايد از اين نكته هم غافل شود كه اين‌ها همه زاييده اشغال و حضور اين رژيم در منطقه است.
 
در ادامه اين مراسم، «سلمان هرفی» سفير فلسطين در تونس، «علی منجور» رئيس گروه مطالعاتی فلسطين در مركز مطالعات مسارات، «منيه العلمي» استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم قرآني و «عابد الزريعی» كارشناس مسائل فلسطين در مركز مطالعات مسارات به بيان ديدگاه‌های خود درباره مسائل فلسطين پرداختند.
 
سلمان هرفي، سفير فلسطين در تونس، در سخنان خود ضمن تشكر از جمهوري اسلامي ايران براي ايستادن در كنار مردم فلسطين، روز قدس را فريادي تعبير كرد كه امام خميني(ره) در سال 58 براي ياري قدس و بيان خشم و اعتراض به هتك حرمت آن سرداد. سفير فلسطين در تونس، در ادامه با تأكيد بر اينكه وضعيت آشفته كنوني منطقه به نفع اسرائيل و اهداف آن است، هشدار داد اگر قدس از دست برود، تاريخ به هيچ كس رحم نخواهد كرد. از اين رو ما نياز به مواضع عملي براي حمايت از مقاومت مردم فلسطين و باقي ماندن آن‌ها در بيت‌المقدس و سرزمين فلسطين داريم.  
در ادامه اين مراسم، مينه العلمي به نقش زنان مسلمان در تاريخ كشورهاي اسلامي پرداخت و با تمركز بر نقش زن فلسطيني، آن را خط مقدم دفاع در فلسطين تعبير كرد و جايگاه زن فلسطيني را همپاي مرد فلسطيني در مبارزه و مقاومت و ايستادگي دانست.

علي منجور، ديگر سخنران اين مراسم در سخنان خود بر تلاش براي به فراموشي سپردن مسأله فلسطين در ميان ديگر مسائل جهان اسلام تمركز كرد و با اشاره به صهيونيسم يهودي و مسيحي، تاريخ خيانت به فلسطين از طريق بيانيه بالفور را مرور كرد. 

عابد الزريعي، آخرين سخنران اين مراسم بود كه با اشاره به دعوت امام خميني(ره) به نامگذاري روز قدس، اين دعوت را تكيه‌گاهي نه فقط براي مسلمانان بلكه براي ملت‌هايي تعبير كرد كه به اتكاي آن به درك مقاومت و حقوق ملت فلسطين بپردازند. 
  
مراسم بزرگداشت روز قدس در تونس همراه با ضيافت افطار در آخرين جمعه ماه رمضان، به همت سفارت جمهوری اسلامی ايران و با همكاری بخش فرهنگی، در هتل «المشتل» تونس برگزار شد.

اين مراسم كه با حضور چشمگير سفرای مقيم ديگر كشورها در تونس و ده‌ها تن از چهره‌ها و فعالان سياسي، حزبي، ديني، مدني و هنري تونس برگزار شد، با فعاليت‌های دينی و هنری همچون اجرای تواشيح و نمايش تئاتر با موضوع مقاومت همراه بود.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: قدس ، سفارت ، ایران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار