یک کارشناس مسائل فلسطین:

هراس اسرائیل از ایران به عنوان پرچمدار اسلام ترقی خواه

کارشناس مسائل فلسطین گفت: اسرائیل از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که پرچمدار اسلام ترقی‌خواه، تجدیدنظر طلب و پویا می‌باشد، می‌هراسد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان "وحید مردانه" کارشناس مسائل فلسطین  در سمینار  چرایی حمایت ایران از فلسطین از منظر غیر ایدوئولوژیک که در موسسه تحقیقات و پژوهش های سیاسی علمی ندا برگزار شد، اظهار داشت: نگاه خاص ایران به فلسطین لزوماً به خاطر این کشور و منطقه جغرافیایی خاص آن نیست بلکه به دلیل حضور ژئوپولتیکی اسرائیل در منطقه است به طوری که اگر اسرائیل در هر نقطه دیگری حضور می‌داشت آن نقطه همانند فلسطین برای جمهوری اسلامی ایران خاص شده و اهمیت می‌یافت.

این کارشناس مسائل فلسطین افزود: نمی‌توانیم بگوییم سیاست خارجی و رفتار جمهوری اسلامی ایران در قبال اسرائیل به دلیل هزینه فایده است بلکه به دلیل بستن درهای امپریالیسم غربی به روی منطقه و کسب امنیت می‌باشد. انقلاب اسلامی ایران به اسرائیل به خودی خود به چشم یک طرف قدرتمند نگاه نمی‌کند بلکه این رژیم دروازه ورود امپریالیسم به منطقه خاورمیانه است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود دلایل دشمنی ایران با رژیم صهیونیستی را با استفاده از مکتب واقع‌گرایی (رئالیسم) پاسخ داد و گفت: در مکتب واقع‌گرایی تمام رفتارهای دولت‌ها بر اساس به دست آوردن قدرت در راستای منافع ملی است. به طوری که در بخش منافع همه اصولی مانند استقلال، تمامیت ارضی، اصل آزادی و جمهوری اسلامی و همچنین وحدت و حاکمیت ملی مورد تهدید اسرائیل است.

مردانه تصریح کرد: این مقابله در زمینه ایدئولوژیک با اسرائیل که یهودی هستند، نیست بلکه بیشتر با کشوری مانند عربستان است که از اصول وهابیت پیروی می‌کند. در مورد کسب قدرت و تحکیم حاکمیت نیز ایران و اسرائیل با یکدیگر متفاوت هستند، زیرا دردیدگاه واقع گرایی اسرائیل، بخش تهاجمی مورد توجه است اما ایران مورد تدافعی این دیدگاه را دنبال می‌کند تا امنیت خود را در منطقه تثبیت کند.

این کارشناس مسائل فلسطین خاطرنشان کرد: تقابل ایران و اسرائیل بر سر منافع اقتصادی نیست زیرا اسرائیل از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که پرچمدار اسلام ترقی‌خواه، تجدیدنظر طلب و پویا می‌باشد، می‌هراسد. در واقع این نوع از اسلام که ایران رهبری آن را بر عهده دارد، اسرائیل را رد می‌کنددر حالیکه فرق اسلامی دیگر در منطقه همانند وهابیت و اخوان‌المسلمین، این رژیم جعلی را پذیرفته‌اند.

وی  در ادامه افزود : بر اساس نگارش سازه‌انگاری که روابط بین ملت‌ها و دولت‌ها و نوع کنش بین آن‌ها بر اساس اشتراکات و فرآیندتاریخی می‌باشد، ایران و اسرائیل هیچ فرآیند مشترکی با هم ندارند، برخلاف ایران و فلسطین که در فرآیند مقاومت به هم رسیده‌اند و اشتراکات زیادی از منظر سازه‌انگاری از قبیل دین، تاریخ، منافع و غیره با هم دارند. در مقابل به دلیل اشتراکات فراوانی که غرب و اسرائیل با هم دارند، سبب وجود فرآیندهایی مشترک میان آن‌ها شده است.

مردانه بیان کرد: دلیل حمایت غیرایدئولوژیک ایران از حماس و حزب الله به منظور نظریه طراحی قدرت و استفاده از نیروهای نیابتی و حفظ قدرت و امنیت در منطقه است که برای مقابله با دشمن اصلی یعنی اسرائیل به کار گرفته می‌شود.

این کارشناس مسائل فلسطین در پایان تصریح کرد: ایران این تئوری که "راه جهانی شدن از تل‌آویو می‌گذرد" را فروریخت به طوری که این شکست تئوری صهیونیستی از سوی ایران، موجب عصبانیت اسرائیل از جمهوری اسلامی و مخالفت‌های شدید این رژیم با مذاکرات هسته‌ای اخیر شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: ایران ، اسرائیل ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار