بولتون: حضور آمانو در کنگره برای سناتورها و نمایندگان غنیمت است

نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل حضور یوکیو آمانو، در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا را غنیمت دانست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فاکس نیوز، جان بولتون، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، حضور یوکیو آمانو، در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا را فرصتی برای سناتورها و نمایندگان مجلس این کشور خواند تا درباره توافق های جانبی با ایران جویا شوند.
بولتون درباره سفر آمانو به واشینگتن و دیدار وی با سیاستمداران آمریکا و اینکه آیا او می تواند نمایندگان بدبین کنگره را درباره توافق با ایران مجاب کند، گفت: آمانو را پانزده سال است که می شناسم و وقتی که معاون وزیر امور خارجه در اشاعه سلاح های هسته ای و کنترل تسلیحات بودم با وی کار کرده ام . وی فردی امین و صریح است. 

جان بولتون حضور آمانو را در کمیته روابط خارجی سنای آمریکا فرصتی خواند برای نمایندگان این کشور و چه آنانی که نسبت به توافق با ایران بدبین هستند و چه آنهایی که از آن حمایت می کنند ، تا درباره آنچه که وی (توافق های جانبی مشهور) با ایران خواند از آمانو جویا شوند. 

بولتون افزود: بالاخره آمانو فردی است که شخصا مسئول گفتگو درباره این توافق ها با ایران است. دولت می گوید این توافق ها هیچگاه نباید در اختیار دیگر اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار بگیرند اما نخست اینکه این ادعا واقعیت ندارد و دوم اینکه ایران در وضعیت متفاوتی قرار دارد. از این رو به نظر می رسد آمانو خودش مایل باشد این اسناد را در اختیار سناتورها قرار دهد، زیرا این توافق ها هستند که به برداشته شدن تحریمهای ضد ایران ختم می شوند.
شبکه تلویزیونی فاکس نیوز با تاکید بر اهمیت این اسناد به موضوع نمونه بردای از خاک اشاره کرد و گفت: قرار شده خود ایرانی ها از خاک نمونه بردای کنند، نه بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی . جان کری ، وزیر خارجه آمریکا گفته است حاضر نیست درباره این موضوع علنی سخن بگوید و فقط در نشست های طبقه بندی شده به این موضوع می پردازد. 

جان بولتون در ادامه اظهار داشت : این موضوع بر می گردد به بحث ابعاد نظامی برنامه هسته ای ایران . ایران نزدیک به هشت سال است که سازمان بین المللی انرژی اتمی را سر می دواند و روشن است که همزمان با اجرایی شدن توافق ، بازرسی ها در این باره ادامه خواهد داشت. لذا ، خیلی مهم است که بدانیم آیا این توافق اجرایی می شود و یا توافق های جانبی دیگری نیز وجود دارد؟ و اینکه آمریکا و دیگر طرف های درگیر چگونه درباره اقدام های نظامی گذشته در ایران رضایت خواهند داد. اینها مسائلی است که هیچگاه حل و فصل نشده اند. اگر توافق کنونی را با دقت بخوانید و به قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نگاه کنید ، مشخص نیست که سازمان بین المللی انرژی اتمی قرار است در ماه دسامبر(دی-آذر) آتی چه تصمیمی در این رابطه بگیرد و به نظر من آمانو بهترین کسی است که کنگره می تواند در این باره از او سوال کند. 
فاکس نیوز سپس با اشاره به سخنان نماینده ایران در سازمان بین المللی انرژی اتمی که گفته این مسائل به کنگره آمریکا ربطی ندارد و مسائلی محرمانه است نظر بولتون را جویا شد. 
وی در پاسخ گفت: اگر ایران هم مانند ایسلند، نروژ یا بلژیک یکی از اعضای خوب سازمان بین المللی انرژی اتمی بود، خب! می شد گفت باید رویه های عادی اعمال شود و اسناد محرمانه بماند اما ایران عضو عادی سازمان نیست. بیش از سی سال است که دارد پیمان منع گسترش سلاح های اتمی را نقض می کند. لذا کاملا معقولانه است که رویه های عادی درباره ایران اعمال نشوند. ممکن است آمانو احساس کند، نمی تواند اسناد را افشا سازد ، آنگاه دولت (آمریکا) است که باید تصمیم گیری کند. 

فاکس نیوز در آخر پرسید آیا کنگره می تواند به چیزی که نمی داند رای دهد؟ 
بولتون گفت: علت اینکه اعضای کنگره در مخالفت با این توافق رای می دهند هم همین است . فقط به علت اینکه این اسناد محرمانه است نمی توان به اعضای کنگره اعتماد نکرد و اسناد را در اختیار آنها نگذاشت. کنگره نمی تواند به خلاصه ای از و یا شمه ای کلی از این توافق های جانبی که جان کری با ایرانی ها امضا کرده است، اعتماد کند. بنابراین ، اعضای کنگره باید در جریان همه جزئیات توافق با ایران قرار بگیرند.
 
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار