والیبال بانوان در نگاه میر سپاسی

نایب رئیس بانوان فدراسیون والیبال ایران معتقد است بخش بانوان والیبال نیاز به برنامه ریزی و کار زیاد در بخش پایه دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، فدراسیون والیبال ایران را باید یکی از موفق ترین فدراسیون های ورزشی حال حاضر در ایران نامید.  فدراسیونی که با برنامه ریزی مدون و سازمان دهی شده توانست به موفقیت های پی در پی در عرصه بین المللی دست پیدا کند و نام ایران را به عنوان یکی از قدرت های والیبال در جهان مطرح کند. در این بین و در حالی که تمرکز اکثریت ورزش دوستان به والیبال مردان معطوف شده بود،

مسئولان این فدراسیون در تلاش بودند که سر و سامانی هم به بخش بانوان این رشته محبوب بدهند.  اگر بخواهیم نگاه منصفانه ای داشته باشیم باید اذعان داشت که بخش بانوان فدراسیون والیبال پیش از آغاز سال جاری وضعیت مناسبی در بخش مدیریتی نداشت.

 هرچند اعزام های خارجی تیم های ملی بانوان مانند قبل صورت می گرفت و در ظاهر مشکل خاصی دیده نمی شد اما کم کاری های نایب رئیس قبلی و برخی مشکلات داخلی ایجاد شده بین  بخش بانوان و دیگر بخش ها شرایطی فراهم کرده بود که دورنمای خوبی برای والیبال بانوان به نمایش نمی گذاشت و نتایج هم با درجا زدن های همیشگی همراه باشد. کناره گیری صغری نژاد نایبی که مدت زمان کوتاهی در راس بخش بانوان والیبال قرار داشت بار دیگر این سوال را در ذهن دختران والیبال ایران ایجاد کرد که مدیر بعدی چه کسی خواهد بود؟ فدراسیون والیبال ایران این بار گزیده تر عمل کرد  و فردی تحصیلکرده و  از جنس مدیریت ورزش که از قضا در سال های نه چندان دور  دریافت کننده تیم والیبال دانشگاه خوارزمی هم بوده است، برای حضور بر صندلی نایب رئیسی در بخش بانوان برگزید. 
زهره میرسپاسی که اتفاقا فردی از خانواده صدا و سیما هم است، در حالی فعالیت رسمی خود را از تاریخ 22 فروردین ماه سال 94 در فدراسیون والیبال آغاز کرد که به دلیل آن که پیش از آن بیشتر به عنوان گوینده خبر سازمان صدا و سیما شناخته شده بود،  از همان ابتدا با آماج انتقادات گسترده برخی رسانه ها و والیبال دوستان روبرو شد. با این حال نگاهی گذرا بر رزومه کاری میرسپاسی و سوابق درخشان در عرصه مدیریتی و حوزه ورزشی این مدیر جوان، نوید روزهای خوبی در والیبال بانوان را می داد.
 
والیبال بانوان ایران در سال جاری پس از سپری شدن دو اعزام بین المللی در بخش تیم ملی امید و تیم ملی بزرگسالان در آستانه سومین اعزام خود به مسابقات قهرمانی باشگاه های آسیا قرار دارد. به بهانه پنج ماهه شدن حضور این  نایب رئیس جوان در فدراسیون والیبال ، گفتگوی مفصلی با زهره میرسپاسی ترتیب دادیم تا درباره  فعالیت های این نایب رئیس خوش اخلاق و خوش صحبت در این پنج ماه سپری شده و برنامه های آتی بخش بانوان گپ و گفتی داشته باشیم.

** شما زمانی فعالیت خود را در بخش بانوان  فدراسیون والیبال آغاز کردید که دو اعزام مهم پیش روی بانوان بود، این موضوع را در همان ابتدا چگونه مدیریت کردید؟

من اواخر فروردین ماه کارم را به طور رسمی در این بخش آغاز کردم و به محض ورود من به فدراسیون دو اعزام داشتیم.  تیم امید یا همان زیر 23 سال اوایل اردیبهشت ماه به فیلیپین رفت و پس از آن تیم ملی بزرگسالان راهی چین شد تا در رقابت های والیبال بانوان قهرمانی آسیا حاضر شود. در آن مسابقات من همراه تیم راهی چین شدم و این سفر در شناخت و بررسی وضعیت والیبال بانوان کمک بزرگی به من کرد و باعث شد بتوانم با دید بهتری برای آینده فعالیت های خود تصمیم گیری کنم.

**بحث آیین نامه انتخاب کادر فنی تیم های ملی به کجا رسید؟

اقدامات اولیه را در این خصوص انجام دادیم. طی برگزاری جلسات متعدد با روسای کمیته های مختلف فدراسیون بندهای این آیین نامه را تدوین کردیم کردیم. این آیین نامه بسیار چکش کاری شد تا این که بالاخره به نتیجه نهایی رسید. در حال حاضر به دستور محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال، مقرر شده است که این آیین نامه در هیات رئیسه مطرح شود. به اعتقاد من اگر این آیین نامه به تدوین نهایی برسد بسیاری از مشکلات پیرامون بسته شدن کادر فنی تیم های ملی والیبال در بخش بانوان حل و فصل خواهد شد و به حداقل ممکن می رسد.

**طی مدت سپری شده از حضور شما ، در کمیته آموزش،  بخش بانوان چه فعالیت هایی داشت؟
در کمیته آموزش از قبل یک سری کلاس ها پیش بینی شده بود که در همه این کلاس ها برای مربیان ایران سهمیه گرفتیم و تعدادی از بانوان ایران در این کلاس ها شرکت کردند. یک کلاس بین المللی اخیرا برگزار  شد که 10 روز پیش به پایان رسید. این کلاس ها در ابتدا به درخواست آموزش پرورش قرار بود توسط این سازمان برگزار شود که این اتفاق رخ نداد و در نهایت خود فدراسیون این دوره از کلاس ها را برگزار کرد. مدرسان این کلاس ها دو نفر بودند. خانم اوا برادیووا از اسلواکی و چنگیز آکارچشم از ترکیه مربی گری این دوره از کلاس ها را بر عهده داشتند.

 تلاش کردم که در این کلاس ها برخی مربیان بانوان را بفرستم که اعلام شد کلاس ها مطلقا برای مربیان مرد برگزار می شود به همین دلیل با خانم اوا وارد مذاکره شدم و با تغییر زمان ویزا و بلیط این مربی بین المللی او را در ایران نگه داشتم تا برای نخستین بار یک دوره کلاس مربیگری بین المللی بدون رایزنی با فدراسیون جهانی در ایران برای بانوان برپا کردیم. در پایان این دوره از کلاس ها مربیان ایران سطح بندی شدند. اتفاق بسیار خوبی که به کامل شدن ابزار من برای انتخاب کادر فنی تیم ملی کمک بسیاری خواهد کرد.

** از انعکاس برگزاری این کلاس ها در سایت جهانی فدراسیون والیبال (FIVB.ORG) برایمان بگویید.
خوشبختانه  برگزاری این دوره از کلاس های بین المللی برای مربیان والیبال ایران از چشم فدراسیون جهانی دور نماند و در خبری در بخش توسعه سایت فدراسیون جهانی منتشر و منعکس شد.

** برنامه های دیگری هم در بخش کلاس های مربی گری برای آینده در نظر دارید؟
بله. در خواست داده ایم که در صورت امکان یک دوره کلاس مربی گری درجه یک بین المللی در سال 2016  برگزار کنیم. برای بازیکنان تیم ملی هم در نظر داریم کلاس های درجه یک را برگزار کنیم.

**ملی پوشان ایران در حال حاضر دارای مدرک مربی گری نیستند؟
خیر. متاسفانه تا کنون به بازیکنان تیم ملی والیبال ایران کارت مربیگری داده نشده است. البته به غیر از تعدادی که شخصا اقدام به حضور در کلاس و اخذ کارت مربیگری کردند. از نظر قانونی بازیکنان حاضر در تیم ملی استحقاق اخذ مدرک درجه 2 مربیگری را دارند. با این اوصاف من تصمیم گرفتم به جای کارت مربیگری درجه دو ، کلاس اختصاصی درجه یک را برای آن ها برگزار کنم تا مستقیما کارت درجه یک و ارتقا دریافت کنند. 

**شنیده می شود کلاس هایی برای آنالیز در دستور کار بخش بانوان است. در این باره توضیح دهید؟

نخستین بار است که کلاس های آنالیز در ایران برگزار می شود. این کلاس ها در بخش مردان هم پیش از این برگزار نشده است. تربیت آنالیزور در بخش بانوان یکی از سیاست های مهم کاری من است. به اعتقاد من قطعا بانوان این پتانسیل را دارند که خودشان آنالیزور تیم های بانوان شوند. اتفاقی که تا کنون رخ نداده است. کلاس های مقدماتی آشنایی با آنالیز را برگزار خواهیم کرد و مهر ماه هم مرحله دوم با تدریس آنالیزورهای تیم های ملی والیبال مردان هستند. کلیه مربیان بین المللی می توانند به انتخاب خودشان در این کلاس ها شرکت کنند. به نظر من لازم است که یک مربی بی المللی حتما این دوره را برگزار کند. زیرا اگر قصد آنالیزور شدن هم نداشته باشد باید بتواند برگه های آنالیز را به درستی تجزیه و تحلیل کند. این موضوع را هم خاطر نشان کنم که یکی از گزینه های من در جذب مربی در رده تیم های ملی آشنایی مربیان به آنالیز خواهد بود.

** در حال حاضر بخش بانوان فدراسیون والیبال تا چه حد از نظرات پیشکسوتان بانوان  بهره می برد؟
برای من این موضوع بسیار مهم است. در همین راستا اتاق فکری را در بخش بانوان راه اندازی کردم و جلساتی را با حضور پیشکسوتان برگزار کردم. خیلی از افرادی که در اتاق فکر هستند در تصمیمات کلانی که می گیرم به من مشورت می دهند و از نظرات آن ها استفاده می کنم. در بخش دیگری از برنامه ها نیز با روسای هیات های استانی بانوان دیدار و جلسه داشتم. 

** از آنجایی که استعداد یابی یکی از مهم ترین بخش ها در والیبال بانوان محسوب می شود، در این زمینه چه فعالیت هایی داشتید؟
در بخش استعدادیابی برخی طرح های آغاز شده بود که متاسفانه نصفه نیمه رها شده بود. من 10 روز پس از حضورم در فدراسیون پرونده استعدادیابی را باز کردم و کار را از همان جایی که قطع شده بود ادامه دادم. جلسه ای برگزار کردم با حضور کادری که پیش از این در این زمینه فعالیت میکردند. آقای هوتن و خانم یادآور کادری را تشکیل دادیم و به همان شیوه ای که در بخش پسران برگزار می شد استعداد یابی را به طور منطقه ای آغار کردیم در حال حاضر مرحله دو به اتمام رسیده است و در آستانه برگزاری مرحله 3 این دوره از استعدادیابی قرار داریم.

 همه استان های کشور جامعه هدف ما هستند و مرحله به مرحله بر اساس شرایط  پیش خواهیم رفت.

**چند درصد از بخش استعدادیابی ب برگزاری مسابقات همراه شده است؟
در صدد هستیم مسابقات مینی والیبال را در شهریور ماه برگزرار کنیم. مقرر شده است از هر استان چهار تیم امکان حضور در مسابقات را دارند که این موضوع به شناخت بیشتر ما در زمینه استعدادیابی منجر خواهد شد. برنامه ریزی اصلی و  بیشترین انرژی من در همین بخش استعدادیابی خواهد بود. زیرا والیبال بانوان به کار پایه ای نیاز دارد. 

**پس در تلاش هستید تیم های پایه را تقویت کنید؟
قطعا همین طور است. بازیکنانی که در تیم های فعلی حاضر هستند و ملی پوشانی که داریم در حال حاضر  حداکثر قابلیت های خود را ارائه داده اند. سقف قابلیت های آن ها همین است و کاملا هم منظقی است زیرا سرمایه گذاری ریشه ای روی این افراد نشده است.

باید از پایه کار شود. در همین راستا در تلاش و رایزنی هستیم که مربی خارجی را برای بخش پایه به خدمت بگیریم تا برنامه ریزی بلند مدتی برای 10 سال آینده والیبال ایران در بخش بانوان داشته باشیم. زیرا متاسفانه در حال حاضر خیلی از بخش مردان عقب هستند.

والیبال بانوان در نگاه میر سپاسی

**رایزنی ها برای جذب مربی خارجی به کجا انجامید. آیا گزینه خاصی مدنظر دارید؟
در حال بررسی هستیم و فعلا نمی توانیم نام گزینه را مطرح کنیم. در صورت نهایی شدن اعلام خواهیم کرد. اگر همه چیز بر طبق برنامه ریزی رخ دهد بدون شک تا 10 روز آینده نهایی خواهد شد. هدف اصلی به خدمت گرفتن این مربی در بخش تیم های پایه است در ادامه اگر ببینیم که وی پتانسیل و ظرفیت حضور در تیم بزرگسالان را دارد در آن بخش هم از او استفاده خواهیم کرد. 

**اوضاع داوری در بخش بانوان چگونه است؟
خوشبختانه در هر اعزام خارجی یک داور بین المللی از ایران هم به مسابقات اعزام می شود. در سال جاری دو داور اعزام شده است و یکی هم در شهریور ماه همراه با تیم باشگاهی اعزام می شود. در مسابقات لیگ جهانی و آسیایی در بخش بانوان هم از بانوان داور در میز منشی استفاده شد. این موضوع حاصل رایزنی های ماست. به هر حال برگزار کنندگان می توانستند مطلقا از داوران مرد استفاده کنند اما این بستر با تلاش ما برای داوران خانم فراهم شد. در مسابقات قهرمانی کشور هم داوران در هر سه بخش امیدها ، نوجوانان و جوانان فعال هستند و تجربه خوبی برای آن ها خواهد بود. یکی دیگر از اقدامات در زمینه داوری هم سطح بندی داوران بود که از سوی تیم داوری دعوت شده از سوی فدراسیون مورد بررسی قرار گرفت و داوران در سطح های مختلف قرار گرفتند.

**آکادمی های والیبال چگونه به فعالیت های خود ادامه خواهند داد؟
در تلاش هستیم آکادمی های فعلی را سامان دهی کنیم تا فعالیت آن ها مستقیما زیر نظر فدراسیون انجام شود. بخش نامه آن در انتظار ارسال شدن است.
 
** برای بهبود اوضاع والیبال بانوان در استان های مختلف چه اقداماتی کردید؟
در این راستا سفرهای استانی را آغاز کرده ام. در برخی استان ها به بهانه اهدای کاپ و مدال و در واقعیت برای بررسی وضعیت بخش بانوان. از برخی استان ها گزارش هایی به فدراسیون ارسال شده است مبنی بر برخی مشکلات که باید از نزدیک آن ها را مورد بررسی قرار داد. به استان زنجان و مازندران تا کنون سفر کردم و برخی استان ها نظیر فارس و اصفهان ، قم و مرکزی هم در برنامه20 روز آینده  من قرار دارد. 

**برنامه ریزی لیگ والیبال در فصل آتی از چه زمانی آغاز خواهد شد؟
با توجه به درگیری هایی که وجود داشت و برگزاری مسابقات قهرمان کشور یهنوز فرصت ورود به مسابقات لیگ را نکرده ایم. فکر میکنم در دهه سوم شهریور برنامه ریزی برای لیگ را آغاز کنیم. هر چند برنامه ریزی های اصلی به سازمان لیگ برمی گردد زیرا بخش بانوان فدراسیون کمیته های منحصر به فرد ندارد و تنها در کمیته های خود فدراسیون عضو دارد. سازمان لیگ به دلیل میزبانی های قبلی به شدت درگیر بوده است به دلیل ترافیک کاری هنوز بحث لیگ را باز نکرده ایم. امیداریم از پایان مرداد ماه رفته رفته مقدمات مسابقات لیگ بانوان را استارت بزنیم.

**به نظر شما عدم توجه و میل اسپانسرها برای سرمایه گذاری در بخش بانوان چیست؟
قطعا سرمایه گذاران دوست دارند سرمایه خود را جایی خرج کنند که برای آن ها برگشتی وجود داشته باشد. برای اسپانسرهایی که در بش ورزش سرمایه گذاری می کنند بعد مادی قضیه مطرح است که با توجه به این که شرایط پخش زنده تلویزیونی مسابقات بانوان مهیا نیست، طبیعی است این میل هم در سرمایه گذاران پدیدار نمی شود.

**به اعتقاد شما امکان این موضوع وجود دارد که روزی مسابقات والیبال بانوان پخش تلویزیونی داشته باشد؟ لازم این اتفاق از نظر شما که خودتان روزی جزوی از خانواده صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران بودید، چیست؟
با توجه به این که سلایق و عقاید مختلفی در کشور ما وجود دارد ، صدا و سیما هم در تلاش است طوری برای پخش برنامه های خود برنامه ریزی کند که تمامی نظرات و سلایق مختلف تامین شده و حساسیت ایجاد نشود. تلویزیون ما در بخش خصوصی فعالیت نمی کند و ملی است. همین ملی و سراسری بودن سبب می شود اتفاقاتی نظیر پخش برخی مسابقات ورزشی در شرایط خاصی قرار بگیرد.

 قطعا مصلحت نیست که فعلا این اتفاق رخ دهد. هرچند باید در نظر داشت که شاید روزی شرایطی فراهم شود که با بررسی همه جوانب و استفاده از نظرات مراجع تقلید بتوان این امکان را فراهم کرد. ورزش بانوان ایران این روزها یک واقعیت است و هیچ کس نمی تواند آن را منکر شود. با این حال تا پیدا شدن راهکارهای مناسب در این زمینه  ما از روش های دیگر برای خلا اسپانسر در بخش بانوان استفاده خواهیم کرد تا ضربه مهمی به بدنه والیبال بانوان وارد نشود.

**خود فدراسیون ها چه اقداماتی را می توانند در این زمینه انجام دهند؟
به نظر من کسب کردن کرسی های بین المللی در بخش بانوان می تواند نه تنها در والیبال بلکه در همه رشته ها کمک زیادی بکند. حضور بانوان ایران در کرسی های بین المللی تاثیر گذار سبب خواهد شد حد و مرز  پوشش ها از سوی نمایندگان ایران تعیین شود و نظرات آن ها تصمیم گیرنده باشد. اقدامات کسب این کرسی ها از سوی فدراسیون ها رخ خواهد داد. این موضوع می تواند به نزدیک شدن اتفاق پخش مسابقات ورزشی هم کمک کند. همه این ها به رایزنی های متعدد و البته گذشت زمان نیاز دارد. 

** تیم بانوان دانشگاه آزاد آماده اعزام به مسابقات قهرمانی باشگاه های آسیا شده است؟
چندی قبل کشور چین پیشنهاد یک دیدار تدارکاتی به فدراسیون ایران داد که شرایط بسیار خوبی داشت. تقریبا همه چیز به جز بلیط بازیکنان رایگان بود. با توجه به این که تیم دانشگاه آزاد در آستانه حضور در مسابقات قهرمانی آسیا قرار داشت ما تصمیم گرفتیم این دیدار دوستانه را در اختیار این تیم قرار دهیم. در ابتدا مسئولان دانشگاه آزاد موافقت کردند و تصمیم گرفتند خودشان اقدامات و رایزنی های بعدی را صورت دهند که متاسفانه مدتی بعد پشیمان شدند و موقعیت به این خوبی هدر رفت. شاید اگر زودتر این تصمیم را گرفته بودند من این موقعیت را به تیم امیدها یا نوجوانان می دادم و آن ها را اعزام کردند.  بی برنامگی دانشگاه آزاد سبب شد این مسابقه تدارکاتی اهدایی را از دست بدهیم. 

** پس تیم دانشگاه آزاد بدون برگزار تدارکات راهی ویتنام خواهد شد؟
نمی توان گفت بدون هیچ تدارکاتی به مسابقات می روند. از آن جایی که 80 درصد بازیکنان اعزامی به ویتنام ملی پوشان رده امید ها و بزرگسالان هستند مسابقاتی که اخیرا در آن حاضر شدند به نوعی دیدار تدارکاتی برایشان محسوب می شود. هرچند مریم هاشمی سرمربی تیم دانشگاه آزاد،  دلیل عدم حضورشان در دیدار تدارکاتی با چین را گروه سختی دانست که در مسابقات با آن مواجه هستند و عملا امکان نتیجه گیری برایشان سخت خواهد بود. 

** به عنوان سوال پایانی، آینده والیبال ایران در بخش بانوان را چطور می بینید؟
تمام تلاش من و همه آن هایی که در بخش بانوان فعالیت می کنند آینده ای روشن برای بانوان والیبالیست است. دختران ما استعداد و پتانسیل بالایی دارند و اگر امروز نسبت به مردان عقب هستند و نتوانسته اند جایگاه بین المللی خود را به دست آورند تنها یک دلیل دارد و آن عدم برنامه ریزی طولانی مدت در بخش بانوان است. امیدوارم تلاش ها بی نتیجه نماند و اوضاع با گذشت زمان بهبود پیدا کند. من خیلی اهل شعار دادن نیستم و ترجیح می دهم با عملکرد خود خیلی چیزها را به اثبات برسانم.

**ممنون از فرصتی که در اختیار باشگاه خبرنگاران قرار دادید.
من هم از شما تشکر می کنم و امیدوارم به ورزش بانوان بیشتر اهمیت داده شود.

پرتو جغتایی-گروه ورزش
 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار