باب کورکر: نمی‌دانم آیا مخالفان توافق ایران موفق می‌شوند یا نه

سناتور ضد ایرانی جمهوری‌خواه ضمن اذعان به افزایش حمایت از توافق هسته‌ای در سنای آمریکا، اعلام کرد نمی‌داند سرنوشت نهایی این توافق چه خواهد شد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: رئیس جمهوریخواه یکی از کمیته های سنای آمریکا روز سه شنبه اعلام کرد کارزار تبلیغات و رایزنی های کاخ سفید در حمایت از توافق هسته ای ایران به نتایج مثبت انجامیده است. وی همچنین اعلام کرد نمی داند آیا مخالفان این توافق قادر به غلبه بر اوضاع خواهند بود یا نه.

این اظهارات «باب کورکر،» سناتور ایالت تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا که از مخالفان اصلی توافق ایران به حساب می‎آید، در حالی مطرح شد که حامیان این توافق از قدرت فزاینده خود در این جریان خبر دادند.

 «پتی موری، » سناتور دموکرات ایالت واشینگتن، بیست و نهمین سناتور دموکراتی بود که روز سه شنبه حمایت خود را از توافق هسته ای ایران اعلام کرد.

بدین ترتیب، شمار سناتورهای دموکرات حامی توافق هسته ای ایران نزدیک به رقم 34 نفری می رسد، که برای تایید وتوی رئیس جمهور علیه قطعنامه مخالف توافق لازم است. 

این در حالی است که شماری از حامیان توافق هسته ای ایران اکنون هدف تحقق 41 رای موافق را در دستور کار خود قرار داده اند. در صورت تحقق این موضوع، دموکرات ها قادر خواهند بود این قطعنامه مخالف را در سنا باطل کنند و بدین ترتیب باعث شوند باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، لازم نباشد از قدرت وتوی خود علیه این قطعنامه استفاده کند.

کورکر در این باره گفت وی هنوز نمی داند آیا مخالفان قادر به توقف این تلاش ها خواهند بود یا نه. وی در عین حال تلاش های دموکرات ها را برای ناکام کردن قطعنامه مخالف توافق هسته‌ای ایران مورد انتقاد قرار داد.

وی در گفتگوی تلفنی خود با آسوشیتد پرس گفت: « برای من تکان دهنده است که رهبر دموکرات ها، چنین موضوعی را پیشنهاد می دهد. همه سناتورها به غیر از یک نفر، به این موضوع رای مثبت داد که سنا در خصوص رای دادن به توافق نهایی باید حق داشته باشد. »

کورکر درباره اینکه آیا جمهوریخواهانی، که کنترل کنگره را به دست دارند و به اتفاق آراء با توافق هسته ای ایران مخالف هستند، قادر خواهند بود با این فرآیند مقابله کنند، گفت: «نمی دانم.»

وی افزود: « تلاش برای رایزنی به وسیله دولت قطعا به نتایجی منتهی شده است و من هیچ تصوری ندارم که نتیجه نهایی چگونه خواهد بود. اما آنها قطعا توانسته‌اند حمایت هایی را از طرف دموکرات ها جلب کنند.»

وی از گمانه زنی در این خصوص که چرا رایزنی های مخالفان، از جمله لابی صهیونیستی قدرتمند «کمیته امور عمومی آمریکا اسرائیل (آیپک)» نتوانسته است حمایت های چندانی را جلب کند، خودداری کرد. 

«موری» در بیانیه خود در حمایت از توافق هسته ای ایران گفته بود: « این توافق بهترین فرصتی است که می‌توانیم برای تحقق یک راه حل دیپلماتیک قدرتمند داشته باشیم.»

در حال حاضر تنها دو سناتور دموکرات  «چاک شومر،» سناتور ایالت نیو یورک، و «باب منندز،» سناتور ایالت نیو جرسی، اعلام کرده اند علیه این توافق رای خواهند داد. این در حالی است که چندین سناتور مهم و کلیدی دموکرات هنوز موضع خود را درباره این توافق اعلام نکرده اند. یکی از مهمترین این افراد، «بن کاردین » سناتور ایالت مریلند است که از چهره های شاخص دموکرات ها در کمیته روابط خارجی شمرده می شود و موضع گیری وی می تواند بر موضع گیری دیگر دموکرات ها تاثیر داشته باشد.

کورکر در این باره گفت صبح سه شنبه با «کاردین» گفتگو کرده است، اما وی هنوز تصمیم خود را نگرفته است.

روسای کمیته های کنگره آمریکا اعلام کرده اند تا کنون به ندرت شاهد آن بوده اند که کاخ سفید چنین سرسختانه در خصوص موضوعی تلاش کند و اوباما نیز شخصا خواهان حمایت قانونگذارانی شود که هنوز تصمیم قطعی نگرفته اند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایران
۱۲:۵۳ ۰۴ شهريور ۱۳۹۴
هرچه میخواهد بشه ما تا ابد جلو شما می ایستیم واسراییل کودک کش حامیان جنایتکارش را بایک اشاره نابود میکنیم
آخرین اخبار