ادعای جان بینر: اوباما و کری به گزینه بازرسیِ خودِ ایران رضایت داده اند

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، اوباما و کری را به علت آنچه "گزینه بازرسیِ خودِ ایران" از تأسیساتش نامید، به باد انتقاد گرفت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، جان بینر – رئیس مجلس نمایندگان آمریکا – در وب سایت مجلس نوشت: ایران در ابتدا بازرسان را بیرون کرد، سپس بولدوزرها و افرادی را برای پاکسازی آورد و حالا تصاویر ماهواره ای نشان می دهد ساخت و ساز جدیدی در مجتمع نظامی پارچین جریان دارد.

وی در ادامه بیان کرد این درحالیست که کارشناسان هنوز نمی دانند ایران تا چه اندازه به تکمیل پروژه چاشنی های انفجاری در پارچین نزدیک شده است و شاید هیچ وقت این را نفهمند. چرا که اوباما – رئیس جمهور آمریکا -- و جان کری – وزیر امور خارجه آمریکا -- به گزینه بازرسیِ خودِ ایران تن داده اند. با این وجود، تعداد کسانی که ادعاهای کاخ سفید را می پذیرند، زیاد نیست. کارشناسان امنیت ملی و ناظران خارجی، گزینه بازرسیِ خودِ ایران را زیر سوال برده و سوالات جدی درباره توافقات محرمانه جانبی مطرح کرده اند.

"اولی هاینونن" -- معاون سابق مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی – نیز در یادداشتی اینطور بیان می کند: "این فرآیند، خطرناک به نظر می رسد و از پادمان های مشخص کنونی فاصله دارد. در سطح کلی تر، اگر استانداردهای راستی آزمایی برای پارچین تقلیل یابد، پیامد آن بسیار جدی خواهد بود. چرا که بر توانایی آژانس در نتیجه گیری های مشخص با اطمینان بالا تاثیر می گذارد.

وی در ادامه افزود: "امیدوارم جان کری توضیح دهد که چرا ایران با وجود سوابقی که دارد باید مورد اعتماد قرار بگیرد و چرا دولتی که قول داده بود دسترسی در هر زمان و مکان را به تاسیسات ایران فراهم آورد، اکنون به خود بازرسی این کشور راضی شده است. حال چگونه می توان انتظار داشت توافق هسته ای ایران امنیت آمریکا را تأمین کند. اگر این سئوالات پاسخ داده نشوند، نمی توان انتظار داشت کسی در کنگره به توافق رای دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار