آشنایی با تیم های حاضر در جام جهانی والیبال 2015

دورخیز لاجوردی‌پوشان برای تصاحب سهمیه المپیک

تیم ملی والیبال ایتالیا در حالی راهی رقابت‌های جام جهانی شده است که در تلاش خواهد بود با کسب سهمیه المپیک به روند المپیکی بودن خود ادامه دهد.

به گزارش خبرنگار حوزه توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، سیزدهمین دوره رقابت‌های جام جهانی والیبال از هشتم سپتامبر به میزبانی کشور ژاپن آغاز خواهد شد. تیم ملی والیبال ایتالیا یکی از 12 تیم حاضر در این رقابت‌هاست. تیمی که به دلیل قرار داشتن در رده سوم رنکینگ تیم‌های اروپایی، جواز حضور در رقابت‌های جام جهانی را کسب کرد.

تیم ملی والیبال ایتالیا نخستین عنوان بین‌المللی خود را در سال 1984 بدست آورد. جایی که توانست در رقابت‌های قهرمانی اروپا مدال برنز را کسب کنند. در اوایل دهه هفتاد پس از مدال طلایی که در مسابقات قهرمانی دانشجویان جهان بدست آوردند برای خود در سطح جهان اسم و رسم پیدا کردند.

 در سال 1989 و از زمانی که خولیو ولاسکو هدایت تیم ملی والیبال ایتالیا را بر عهده گرفت، روندی طولانی از موفقیت‌ها و پیروزی‌های این تیم آغاز شد. در همان سال ایتالیا توانست عنوان نایب قهرمانی رقابت‌های جام جهانی را بدست آورد. رقابت‌هایی که در کشور ژاپن برگزار می‌شد.

 یک سال بعد و در سال 1990 عنوان نخست جهان برای ایتالیایی‌ها با شکست کوبا در فینال بدست آمد. آن‌ها در همان سال اولین موفقیت خود در لیگ جهانی والیبال را هم تجربه کردند و مدال طلا را از آن خود کردند و در هفت دوره  از آن هم به طور مکرر جز در سال‌های 1992 و 1996 سکوی نخست لیگ جهانی را تصاحب کردند. تیم ملی ایتالیا پس از روسیه دومین تیم پرافتخار لیگ جهانی والیبال است.

از سال 1993 سری دیگری از پیروزی‌های متوالی شاگردان خولیو ولاسکو آغاز شد و چندین و چند افتخار دیگر در کارنامه درخشان ایتالیایی‌ها ثبت شد. درلیگ جهانی 1995 ایتالیا در حالی به مقام قهرمانی رسید که در فینال مقابل برزیلی به میدان رفت که از حمایت 25 هزارنفری هوادارانش بهره‌مند بود.

در سال 1996 دوران حضور ولاسکو در تیم ملی ایتالیا به پایان رسید. در المپیکی که ایتالیایی‌ها مقابل هلند شکست خوردند و مدال طلای مسابقات را از دست دادند. 

در سال 1990 تیم ملی ایتالیا تغییر بزرگی در نیمکت مربی‌گری خود داد و آندری آناستازی به هدایت این تیم مشغول شد، حضوری که بلافاصله به پیروزی‌هایی برای ایتالیایی‌ها منجر شد. فتح 7 لیگ جهانی، شکست دادن تیم روسیه در وین، کسب عنوان چهارمی قهرمانی اروپا ، کسب مدال برنز جام جهانی و جواز حضور در المپیک گوشه‌ای از موفقیت‌های ایتالیا در حضور آناستازی بود.  

سال 2003 آغاز مربیگری فردی جدید در تیم ملی ایتالیا بود. جیان مونتالی در آن سال هدایت این تیم را برعهده گرفت. مدال طلای قهرمانی اروپا، مدال نقره جام جهانی و کسب رده سومی لیگ جهانی از دستاوردهای این مربی جدید بود. در سال 2004 تیم ملی ایتالیا در دو رقابت لیگ جهانی و المپیک مدال برنز بدست آورد و در سال 2005 قهرمان اروپا شد. لاجوردی‌پوشان همچنین در مسابقات قهرمانی جهان سال 2006، المپیک 2008 و قهرمانی جهان 2010 به مقام چهارمی رسیدند.

سال 2013 برای والیبال ایتالیا سال پرباری بود. به نحوی که آن ها در هر مسابقه ای که حاضر شدند با مدال بازگشتند. رتبه اول در بازی های مدیترانه ای، مدال نقره در مسابقات قهرمانی اروپا و برنز لیگ جهانی افتخارات این تیم در این سال بود. در سال 2014 هم ایتالیایی‌ها با شکست تیم ملی ایران در رده سوم رقابت‌های لیگ جهانی ایستادند.

تیم ملی والیبال ایتالیا در جام جهانی 2015 والیبال ششمین حضور خود را تجربه خواهد کرد. ایتالیایی‌ها در 5 حضور قبلی خود، به جز سال 2011 همواره موفق به رفتن روی سکو شده است. 

لاجوردی‌پوشان علاوه بر مدال نقره 1989 و 2003 و برنز 1999 در سال 1995 توانستند بر سکوی نخست جام جهانی قرار گیرند و مدال طلا را از آن خود کنند. آن‌ها که در سال 2011 نتوانستند به عنوانی بهتر از چهارمی برسند، این بار برای تکرار موفقیت‌های گذشته خود و جبران ناکامی در دوره قبلی به ژاپن آمده‌اند و در تلاش خواهند بود باز هم یکی از سکوهای این مسابقات را تصاحب کنند.

بلندقامتان ایتالیا در رقابت‌های قهرمانی جهان هم سه مدال طلا از سه دوره پیاپی این مسابقات را در کارنامه دارند. 1990 برزی 1994یونان و 1998 ژاپن سه دوره‌ای بود که سکوی نخست قهرمانی به ایتالیا رسید.

لاجوردی‌پوشان در مسابقات المپیک حضور مداوم داشته اند و از المپیک 1976 مونترال به بعد، در هیچ دوره‌ای از المپیک غایب نبودند. هرچند این حضور مستمر هرگز به کسب مدال طلا منجر نشد و دستاورد ایتالیایی‌ها از رقابت‌های المپیک کسب سه مدال برنز در سال‌های 1984 لس‌آنجلس، 200 سیدنی و 2012 لندن و همچنین دو مدال نقره در 1996 آتلانتا و 2004 آتن بود. آن‌ها در آخرین حضور المپیکی خود در سال 2012 در دیدارهایی سخت بر سکوی سوم قرار گرفتند. 

جیان لورنزو بلنینی سرمربی جدید تیم ملی والیبال ایتالیا است که چندی قبل جای خود را به مائورو بروتویی که از سال 2010 هدایت این تیم را برعهده داشت، داد. تغییر و تحولات اخیر در نیمکت تیم ملی والیبال ایتالیا نشان از آن دارد که این تیم در تلاش است بار دیگر به جمع برترین‌های دنیا بازگردد. تیمی که در چند سال گذشته با افت محسوسی رو به رو شده بود. 

بلنینی 14 بازیکن نهایی خود را انتخاب کرده است. منگوتزی، بوتی، پیانو، بیرارلی، آنزانی ، آله‌تی، سوتیله، جانه‌لی و سایتا، وتوری، خوانتوره‌نا، زایتسف، لانزا، آنتونوف، سابی، بوتو ، ماساریروسینی، جووی و کولاچی نفرات نهایی سرمربی جدید تیم ملی ایتالیا در جام جهانی خواهند بود.

**برنامه کامل دیدارهای تیم ملی ایتالیا در جام جهانی 2015 به شرح زیر است:

8  سپتامبر:
ایتالیا -  کانادا

 9  سپتامبر:
ایتالیا -   استرالیا

10  سپتامبر:
مصر - ایتالیا

12 سپتامبر:
ایتالیا -   آمریکا

13 سپتامبر :
ایتالیا -  ژاپن

16 سپتامبر:
ایتالیا -   ایران

17 سپتامبر:
ایتالیا -  تونس

18 سپتامبر 
ایتالیا -   ونزوئلا

21 سپتامبر:
ایتالیا -  روسیه

22 سپتامبر:
ایتالیا -  آرژانتین

23 سپتامبر :
ایتالیا -  لهستان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار