ضرورت بکارگیری رهبری آموزشی به جای مدیریت آموزشی

فانی نقش اصلی رهبران آموزشی را تربیت دانست که لازمه آن نفوذ و جلب اعتماد در دانش‌آموزان‌، اولیا و همکاران فرهنگی است.

به گزارش خبرنگار  حوزه آموزش و پرورش   گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی‌اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش در همایش تحول بنیادین نظام تعلیم و تربیت گفت: رهبری آموزشی باید جایگزین مدیریت آموزشی شود در واقع در رهبری مدیریتی سازمان رهبر قدرت نفوذ در سازمان را دارد و صرفا یک مدیر اداری نیست در آموزش و پرورش هم باید این روند اجرایی شود و مدیر و دانش‌آموزان‌،‌ اولیا و همکاران فرهنگی نفوذ کنند. 

وی در ادامه افزود: وزارت آموزش و پرورش به عنوان نهادی تربیتی زمانی موفق خواهد شد که در دانش آموز، معلم و مربی، زمینه نفوذ داشته باشد. 

وزیر آموزش و پرورش خاطر نشان کرد: لازمه قدرت نفوذ اعتماد است بر همین اساس نباید مدیران مدارس فقط درگیر پاسخگویی به بخشنامه‌ها باشند و باید بیشتر به سمت جلب اعتماد و نفوذ در دانش‌آموزان،‌ اولیا و همکاران پیش روند‌. 

فانی در ادامه در خصوص مدرسه محوری تصریح کرد: مدرسه مکانی است که در آن تربیت شکل می‌گیرد و اگر به دنبال تحول هستیم باید آن را در مدرسه اجرا کنیم. مدرسه محوری یعنی تمرکز زدایی، تفویض اختیار، مشارکت‌پذیری، مشارکت‌جویی با حاکمیت اخلاق و روابط انسانی.

وی در ادامه افزود: اصولا محیط تعلیم و تربیت دستوری نیست و روشهای غیر مستقیم در این خصوص موثرتر خواهد بود. 

فانی افزایش اختیارات مدارس و توانمندسازی مدیران را در راس مساله مدرسه محوری ذکر کرد. 

وزیر آموزش و پرورش از دیگر نکات مهم در خصوص نظام تعلیم و تربیت را مخاطب محوری بر شمرد بدین معنا که مخاطب را به درستی بشناسیم و متناسب با آن بحث تعلیم و تربیت را به کار گیریم. 

وی همچنین مساله پژوهش محوری را مطرح کرد و گفت: مدرسه در تراز کانون تربیت باید پژوهش محور باشد. 

فانی همچنین مشارکت پذیری و مسئولیت پذیری جمعی را هم از دیگر نکات مهم دانست و خاطر نشان کرد: مسئولیت پذیری جمعی در حال حاضر به عنوان خلایی در سطح زندگی دانش‌آموزان مشاهده می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش توجه متعادل و متوازن به تربیت همه جانبه دانش‌آموزان را خواستار شد و تصریح کرد: توجه به همه ساحت‌های تربیتی باید در دستور کار قرار بگیرد.

وی فرآیند محوری و پیامدگرایی را نیز از دیگر مسائل مهم در نظام تعلیم و تربیت دانست و خاطر نشان کرد: نباید فقط به ورودی‌ها توجه شود و باید تاکید روی برآیندها باشد. در واقع در نظام تعلیم و تربیت پیامدگرا و نتیجه گرا بودن موثر‌تر است.

وزیر آموزش و پرورش توانمند‌سازی و بالندگی شغلی منابع انسانی داخل مدرسه را هم مورد توجه قرار داد و تصریح کرد‌: شوراهای مدرسه باید با ارتقای محتوا به فعالیت‌ خود ادامه دهد. 

وی در پایان گسترش مشارکت‌های داوطلبانه در اداره مدرسه با استفاده از امکانات غیر رسمی برای تربیت دانش آموزان را از نکات مهم دانست.


انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار