مارک تونر: اگر تهران از اسد حمایش نکند، از نقشش در حل بحران استقبال می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد در صورتی که تهران از رئیس جمهور سوریه حمایت نکند، واشینگتن از نقش ایران در حل بحران سوریه استقبال می‌کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شبکه خبری سی ان ان ، مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، گفت اگر ایران از بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، حمایت نکند، واشینگتن از نقش آفرینی تهران در حل و فصل مسالمت آمیز کشمکش سوریه استقبال خواهد کرد.

تونر در گفتگو با این شبکه بار دیگر موضع آمریکا را مبنی بر اینکه بشار اسد نباید نقشی در روند حل و فصل سیاسی کشمکش سوریه داشته باشد، تاکید کرد. 

تونر  در ادامه گفت: "راه حل بحران  هجوم پناهجویان به اروپا و جاهای دیگر و کشورهای همسایه سوریه این است که مسائل میدانی سوریه حل و فصل شود. اخیرا فرستاده ای از جانب آمریکا به مسکو رفت. جان کری، وزیر امور خارجه، آمریکا با سرگئی لاوروف، همتای روس خود، و نیز با عادل جبیر، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، گفتگوهایی داشت."

وی مدعی شد: " هدف از این تلاش آغاز یک روند سیاسی معتبر است که در نهایت به ماندن بشار اسد (رئیس جمهور سوریه) نینجامد. ما در این خصوص کاملا صریح بوده ایم. در واقع، بیانیه ژنو سازمان ملل نیز که به نوعی مبنای حل و فصل مسالمت آمیز کشمکش سوریه است، همین را گفته است."

تونر در ادامه اعلام کرد: سوریه گرفتار اوضاع پیچیده ای شده است و شرایط خطرناکی دارد. ما باید کشمکش سوریه را از راه سیاسی حل و فصل کنیم و بعد به جنگ داعش برویم. این یک رویکرد دوسره است.

مجری پرسید: آیا آمریکا با متحدانش در عربستان سعودی یا با ایران در این باره گفتگو می کند که راه حلی برای کشمکش سوریه پیدا کند؟ زیرا این جنگ نیابتی نیز بخشی از مشکل سوریه است.

مارک تونر در پاسخ مدعی شد: ما بدون یک نیروی مخالف میانه رو نمی توانیم راه حل سیاسی مسالمت آمیز داشته باشیم. ما به دلایل کاملا روشن نمی توانیم بشار اسد را وارد این روند بکنیم. به ایران هم اشاره کردید. ما از نقش آفرینی ایران در حل کشمکش سوریه استقبال خواهیم کرد، اما به شرطی که ایران از رژیم بشار اسد حمایت نکند.

مجری سی ان ان دوباره گفت اما باز باید بگویم که این رویکرد تاکنون جواب نداده است. آیا شما طرح دومی برای سوریه ندارید؟ چرا که اوضاع در این مقطع اوضاعی اضطراری است.
معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پاسخ داد:«یک نکته این است که آمریکا بزرگترین عرضه کننده کمک های بشردوستانه برای سوریه در منطقه بوده است؛ بنابراین، ما به سوری هایی که از این جنگ آسیب دیده اند، کمک کرده ایم. نکته دوم این است که ما پیگیر یک روند مسالمت آمیز هستیم. ما نمی توانیم مخالفان میانه رو سوری را در این روند کنار بگذاریم. ما نمی توانیم برای یافتن یک راه حل مصلحتی آنها را کنار بگذاریم.»

مجری سی ان ان گفت : روسیه می گوید آمریکا از از بلغارستان و یونان خواسته حریم هوایی خود را به روی پروازهای روسیه به سوریه ببندند.نظر شما در اینباره چیست؟
مارک تونر گفت: «مجددا باید بگویم که از دید ما حمایت روسیه از بشار اسد تاثیری بی ثبات کننده در روند کلی صلح دارد. ما خواهان پایان یافتن این حمایت هستیم.»

مجری سی ان ان گفت سوال آخر درباره وضع پناهجویان است. گفته می شود قرار است دو هزار پناهجوی سوری امسال در آمریکا اسکان یابند. چرا این تعداد را افزایش نمی دهید؟ 
تونر گفت: «به چند نکته باشد اشاره کنم. یک نکته این است که این تعداد مربوط به پناهجویانی است که از طریق کمیساریای عالی آوارگان سازمان ملل به صورت دائم در یک مکان جدید اسکان داده می شوند. چیزی که شما آلان در اروپا شاهد آن هستید چنین چیزی نیست. در اروپا فقط شاهد هجوم موج پناهجویان هستیم.

وی گفت: نکته دوم این است که ما در وزارت امور خارجه یک گروه کاری تشکیل داده ایم که در حال بررسی این است که چگونه می توانیم کمک بیشتری به پناهجویان ، چه دراز مدت و چه کوتاه مدت، بکنیم.»



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
پارسافر
۱۴:۵۹ ۱۸ شهريور ۱۳۹۴
ما ایدئولوژی مختص به خود را داریم و از هیچ قدرت و کشور دیگری دستور نمی گیریم.حمایت ایران از سوریه بخاطر منافع شحص نیست بلکه آرمان انقلاب است.اجرای حتی یک خواسته ی آمریکا خیانت به اسلام و ایران و انقلاب و ملت ایران و ملت مظلوم سوریه و حرکت در جهت منافع رژیم صهیونیستی است.
آخرین اخبار