مشاور امنیت ملی بایدن: آمریکا توافق هسته ای ایران را اجرا می کند

"کالین کال" اظهار داشت به رغم تلاش های جدی مخالفان توافق هسته ای ایران در کنگره، آمریکا برجام را اجرا می کند.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از صدای آمریکا ، کالین کال – مشاور امنیت ملی "جو بایدن" -- در مصاحبه با رادیو صدای آمریکا اظهار داشت:" ما توافق هسته ای ایران را اجرا می کنیم. اگر ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام پایبند باشد، ما نیز به تعهدات خودمان عمل خواهیم کرد."

کولین کال افزود: "من فکر می کنم ما یک سال و نیم دیگر تا روی کار آمدن رئیس جمهور بعدی فرصت داریم و در این زمان می توانیم پایبندی هر دو طرف را به توافق هسته ای ایران ثابت کنیم.  این مسئله می تواند به اعتماد سازی بیشتر کمک کند. بنابراین، هرچه اعتمادها بیشتر شود، به برجام  اعتبار بیشتری داده می شود.

جمهوری‌خواهان در کنگره آمریکا به شدت مخالف توافق هسته ای ایران هستند. کنگره برای بررسی مفاد توافق هسته ای ایران 60 روز فرصت داشت؛ اما تاکنون تلاش های جمهوری‌خواهان برای مانع تراشی بر سر راه این توافق بی نتیجه مانده است. 

برخی از نامزدهای جمهوری‌خواه انتخابات ریاست جمهوری 2016 آمریکا اظهار داشتند در صورت راه یابی به کاخ سفید، اصلاحاتی را در خصوص توافق هسته ای ایران اعمال خواهند کرد و یا اینکه به طور کل، این توافق نامه را کنار خواهند گذاشت.

طبق توافق هسته ای ایران، در ازای محدود شدن فعالیت های هسته ای این کشور، تحریم های اقتصادی لغو می شود. مشاور امنیت ملی بایدن در این خصوص تأکید کرد تنها تحریم های هسته ای لغو می شوند؛ اما تحریم هایی که مرتبط با نقض حقوق بشر در این کشور است، همچنان پابرجا می ماند.

ایران خود را برای سفر اواخر هفته  "وکیا آمانو" -- مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی -- آماده می کند. آژانس، مسئولیت نظارت و راستی آزمایی در خصوص توافق هسته ای ایران را به عهده دارد.
علی اکبر صالحی -- رئیس سازمان انرژی اتمی ایران -- روز دوشنبه پس از دیدار با آمانو در وین -- پایتخت اتریش -- گفت مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران سفر خواهد کرد. با این حال، آژانس هنوز این سفر را تایید نکرده و تنها اعلام کرده است درحال مذاکره با ایران در خصوص برجام است.

ایران علاوه بر توافق با گروه 1+5، توافق نامه ای جداگانه را نیز با آژانس بین المللی انرژی اتمی امضا کرد. مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران 14 ژوئیه (23 تیر) نقشه راهی برای شفاف سازی در خصوص مسائل مهمِ باقی مانده امضا کردند. 

در این نقشه راه، اقدامات لازمی برای همکاری ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب توافق صورت گرفته در نظر گرفته شده است. هدف از چارچوب همکاری ایران و آژانس، سرعت بخشیدن، تقویت همکاری و مذاکره با هدف حل تمامی مسائل گذشته و کنونی تا پایان سال 2015 است. در این میان، مسائلی که به گذشته مربوط می شود و ایران و آژانس تاکنون نتوانسته اند آنها را حل کنند، حل و فصل خواهد شد.

براساس این نقشه راه، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی تا 15 دسامبر (24 آذر)، ارزیابی نهایی خود را در خصوص چگونگی حل تمامی مسائل گذشته و کنونی، در اختیار شورای حکام آژانس قرار خواهد داد.

ایران پیوسته ادعاها در خصوص تلاش این کشور برای دستیابی به توان ساخت تسلیحات هسته ای را تکذیب و تاکید کرده است برنامه هسته ای ایران صرفا اهداف صلح آمیز را در زمینه های پزشکی و تولید برق دنبال می کند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار