قم؛

کم خونی موجب پرخاشگری و اضطراب

کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت قم گفت:کم خونی موجب پرخاشگری و اضطراب می شود که در این راستا باید به تغذیه صحیح در جهت کنترل بیماری توجه داشت.

به گزارش خبرنگار گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از قم؛ کارشناس مسئول تغذیه مرکز بهداشت قم علی اکبر حق ویسی با اشاره به بیماری کم خونی و عوارض جدی آن عنوان کرد: کم خونی فقط فقر آهن نیست در واقع عوامل مهمی در بروز کم خونی موثر هستند.
 
این کارشناس تغذیه ادامه داد: کم خونی اختلال خونی شایعی است که در آن گلبول‌های قرمز و یا هموگلوبین کافی در خون برای رساندن اکسیژن به سایر بافت های بدنتان وجود ندارد از این رو مشکلات تنفسی و ضعف و احساس خستگی از جمله مشخصات این بیماری است. 
 
وی در خصوص اهمیت تغذیه در بروز کم خونی تصریح کرد: هرچند کم خونی عوامل مختلفی همچون ناهنجاری های ژنتیکی دارد اما تغذیه ناصحیح نیز نقش مهمی در ایجاد کم خونی دارد. 
 
حق ویسی خاطرنشان کرد: شایع ترین علت کم خونی فقر آهن می باشد که بانوان بیش از همه درگیر این نوع کم خونی می باشند. 
 
وی گفت: یکی از علائم کم خونی می تواند میل به خوردن مواد غیر خوراکی مانند خاک و کاغذ باشد که در این زمینه باید فقر آهن را از طریق دارو و یا تغذیه جبران کرد. 
 
این کارشناس تغذیه بیان داشت: برخی از رژیم های غذایی فاقد ویتامین های مورد نیاز به ویژه آهن، ویتامین B12 و فولیک اسید می تواند خطر ابتلا به کم خونی را افزایش دهد. 
 
وی افزود: زنان باردار نیز در معرض بیماری کم خونی هستند که باید برای جلوگیری از بیماری حتما زیر نظر پزشک به تغذیه صحیح روی بیاورند چرا که کم خونی موجب پرخاشگری و اضطراب می شود که در این راستا باید به تغذیه صحیح در جهت کنترل بیماری توجه داشت. 
 
حق ویسی در مورد تامین آهن برای مقابله با کم خونی خاطرنشان کرد: غذاهای سرشار از آهن همچون سبزیجات سبز تیره برگدار، اسفناج، کنگر فرنگی، زرد آلو، لوبیا، عدس، نخود، سویا، گوشت سفید و قرمز، تخم مرغ، آجیل، آلو بخارا و کشمش است که باید در رژیم غذایی گنجانده شود. 
 
این کارشناس تغذیه در پایان گفت: این غذاها باید با موادی حاوی ویتامین c مصرف شود چرا که این ویتامین به جذب بهتر آهن کمک کند.

انتهای پیام/ پ

برچسب ها: قم ، کم خونی ، پرخاشگری ، فقر آهن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.