حبیب ایل‌بیگی:

تعداد جشنواره‌ها به اندازه ظرفیت سینماگران ما نیست

کشور ما در حوزه تربیت سینماگر استثنایی است، به این جهت باید نگاه ویژه‌تری به برگزاری جشنواره‌ها شود.

حبیب ایل‌بیگی معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص تعدد جشنواره‌های سینمایی، گفت: متاسفانه تعداد جشنواره به اندازه ظرفیت سینماگران ما نیست چون شاید ما در حوزه تربیت سینماگران یک کشور استثنایی باشیم اما با توجه به گستردگی کشور، مراکز استان‌ها، دانشکده‌های سینمایی، دفاتر انجمن سینمای جوان کشور و آموزش سالانه تعداد زیادی هنرجو و سینماگر در این مراکز، رویدادهای سینمایی زیاد و مناسبی نداریم.

وی افزود: از آنجایی که شاید این جشنواره‌ها به شکل درستی در مناطق مختلف کشور توزیع و برگزار نمی‌شود این حس را ایجاد کند که در حال تکرار شدن است البته این را باید در نظر داشت یک فیلم خوب، خوب است و در هر جشنواره‌ای شرکت کند جایزه خواهد گرفت و ما نمی‌توانیم حضور این فیلم را در جشنواره‌های متعدد محروم کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته و زمانی که من در انجمن سینمای جوان و مدیریت جدید سازمان سینمایی بودم تمرکززدایی را تا حد زیادی در دستور کار قرار دادیم و بردن فعالیت‌ها و رویدادهای سینمایی در سطح کشور یکی دیگر از اهداف ما شد.

ایل‌بیگی عنوان کرد: برگزار شدن یک رویداد سینمایی خارج از مرکز استان بسیار انرژی‌بر خواهد بود چنانکه تجربه این را در تربت حیدریه، آبادان و خمین با برگزاری جشنواره داشتم و جوابگو بود.

ایل‌بیگی بیان کرد: اگر شما بخواهید رویدادها را با تهران بسنجید، پر است از فعالیت‌ها و برنامه‌های هنری و سینمایی و ... و به این نتیجه خواهید رسید که تعدد جشنواره‌ها و برگزاری آنها تکراری و بی‌فایده خواهد بود اما قاطعانه و با توجه به سفرهای شهری و استانی و دیدار با مسئولان فرهنگی آنها عرض می‌کنم که در بسیاری از شهرها در طول سال هیچ اتفاق فرهنگی در حوزه سینما رخ نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: سال 92 که در انجمن سینمای جوان فعالیتم را آغاز کردم حدود 15سال بود که در برخی استان‌ها هفته فیلم و عکس سینمای جوان برگزار نمی‌شد اما سال گذشته در 152 شهر هفته فیلم و عکس برگزار کردیم با این رویکرد که بالاخره جوانی که فیلم کوتاه می‌سازد، عکاسی می‌کند و در این زمینه آموزش‌های لازم را دیده تمایل دارد اثرش مقابل دوستان، اساتید و خانواده‌اش به نمایش درآمده و دیده شود.

ایل‌بیگی اظهار داشت: اگر به صرف برگزاری چند جشنواره بسنده کنیم بسیاری از آثار نمی‌توانند به جشنواره‌ها راه پیدا کنند به این جهت و با توجه به زمین‌ها حاصلخیز در حوزه سینما و برکت انقلاب اسلامی در کشور ما همه جوانان علاقه‌مند می‌توانند در هر نقطه از کشور به سهولت در جشنواره‌ها حضور پیدا کرده و امکان دیده شدن فیلم های‌شان فراهم شود.

وی عنوان کرد: نیاز عاطفی و روحی جوانان مستعد فیلم‌ساز دیده شدن خودشان و اثرشان است که این جز به حضور در جشنواره‌ها میسر نیست و نکته مهم دیگر و جدا از فیلم‌های بلند این است که چطور می‌توان تولید 2-3 هزار فیلم کوتاه سالانه را فقط در تعداد محدودی جشنواره‌ نمایش داد و تعریف کرد؟!

ایل‌بیگی در پایان خاطر نشان کرد: پس با همه تفاسیر به این نتیجه می‌رسیم که برگزاری جشنواره‌های مختلف البته به صورت هدفمند و با رویکرد مثبت بسیار سودمند خواهد بود و در مسیر پویایی هرچه بیشتر سینمای ما کمک خواهد کرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.