تبریز؛

دولت برای ترویج کتاب خوانی یارانه تخصیص دهد

امام جمعه تبریز با انتقاد از قیمت بالای کتاب گفت: مردم و جوانان به جهت قیمت بالای کتاب توان خرید ندارند، دولت در اعطای یارانه حوزه چاپ و نشر مصمم باشد.

نمایشگاه کتاب فضایی برای ارتقای سطح فرهنگی جامعه استبه گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ جنتی، امروز در افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز اظهار داشت: فرهنگ هر کشور جزو هویت ملت آن است و یکی از پایه‌های اساسی فرهنگ و تمدن از آغاز تاریخ تا به امروز قطعا کتاب بوده است.

وی با بیان این‌که افتخار مسلمانان معجزه بزرگ پیامبر اسلام است، خاطرنشان کرد: قرآن به عنوان کتاب درس زندگی برای همه ملت‌ها در دوران ها و برای همه تاریخ است، قرآن به عنوان معجزه بزرگ پیامبر عظیم الشأن اسلام نجات‌بخش جوامع بشری از تمام ظلمات‌ها و تاریکی‌هاست.

جنتی با اشاره به این‌که تاریخ ایران سرشار از فرهنگ غنی و پربار اسلامی است و دوست و دشمن به آن اعتراف دارند، تصریح کرد: در گذشته های دور تنها تمدن ایران و روم بوده که دنیا آن را می شناخته و امروز هم همه مردم دنیا به ایران به عنوان مهد فرهنگ، تمدن، علم و دانش می نگرند، به یقین کتاب و کتابخوانی نقش بسیار مؤثر در ارتقای فرهنگی هر ملتی دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پس از انقلاب اسلامی ایران، مردم با کتاب آشنایی و انس مضاعفی داشته‌اند، عناوین کتب منتشره در کشور گسترش یافته، کتابخانه ملی، مجلس شورای اسلامی، کتابخانه آشتان قدس رضوی، کتابخانه آیت الله مرعشی و صدها کتابخانه بزرگ دیگر افتخار ملت ایران هستند و در ارتقای سطح دانش و فرهنگ کشور نقش مؤثری دارند.

جنتی افزود: دامنه فرهنگ غنی و پربار آن قدر گسترده است که وقتی به حوزه تمدنی ایران نگاه می کنیم، از آسیای مرکزی گرفته تا شبه قاره هند تا عراق و کشور های خلیج فارس، تحت تأثیر این فرهنگ بوده اند، مجموعه کتاب های خطی فارسی که در کتابخانه های بزرگ هندوستان و پاکستان می باشد، شگرف همگان را وا داشته است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز پس از نمایشگاه تهران بزرگترین نمایشگاه کشور محسوب می شود، گفت: هم اکنون در بسیاری از استان‌ها شاهد برگزاری نمایشگاه از سوی مؤسسه نمایشگاه های کتاب هستیم، در حقیقت نمایشگاه تنها محلی برای ارایه و فروش کتاب نیست، بلکه باشگاه‌هایی فرهنگی هستند که میزبان میزگردهای علمی، نقد کتاب، بحث و تبادل نظر پیرامون مسائل فرهنگی هستند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان این‌که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز زمینه ای برای گردهم آمدن اهالی فکر، دانش و فرهنگ است، خاطرنشان کرد: سال گذشته 73 هزار عنوان کتاب در کشور به چاپ رسیده که بسیاری از آن کتب چاپ اول بوده است.

جنتی با بیان این‌که برگزاری نمایشگاه های کتاب با هدف گسترش و توسعه فرهنگ کتاب برگزار می شود، گفت: سعی داریم در چارچوب قانون فضا را به گونه ای باز کنیم که همه اهالی فکر، نظر و اندیشه که سخنی برای گفتن دارند، کتاب خود را انتشار دهند و به ارتقای سطح فرهنگی کشور کمک کنند.

وی افزود: فضایی باید ایجاد شود که کتاب به قیمت مناسب در اختیار مردم قرار گیرد، علی رغم افزایش عناوین کتاب، تیراژ کتاب ها کاهش پیدا کرده که دلیلش بالا رفتن قیمت کاغذ، افزایش دست‌مزدها، چاپ و دیگر مسائل است، در چنین شرایطی با ایجاد معافیت های مالیاتی و دادن یارانه‌ها و خرید بخشی از کتب ناشران درصدد کمک به وضعیت کتاب و کتابخوانی هستیم.
*تجلیل از سه برگزیده فرهنگ، هنر و ادب آذربایجان‌شرقی
همزمان با سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز از سه برگزیده عرصه فرهنگ، هنر و ادب استان آذربایجان‌شرقی تجلیل شد. 

همزمان با مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان سینمایی کشور، نماینده ولی فقیه و استاندار آذربایجان‌شرقی و همچنین دیگر مسؤولان لشکری و کشوری همراه بود، از سه برگزیده عرصه فرهنگ، هنر و ادب استان آذربایجان‌شرقی تجلیل به عمل آمد.

بنابر این گزارش، در این آئین از استاد علی نظمی، از فرهیختگان عرصه شعر و ادب به خاطر اهدای کتابخانه شخصی خود به بنیاد فرهنگ، ادب و هنر آذربایجان با اهدای هدایا، لوح تقدیر و تابلوهای هنری قدردانی شد.

همچنین از سرکار خانم معصومه سپهری، نویسنده کتاب لشکر خوبان، که از آثار فاخر حوزه دفاع مقدس محسوب می شود، تقدیر به عمل آمد، این کتاب از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز مورد تجلیل قرار گرفته و تاکنون ده‌ها بار چاپ مجدد شده است.

بر اساس این گزارش، در این مراسم از خانم سمیرا جنت دوست، به خاطر موفقیت در عرصه آشپزی و نگارش کتاب آشپزی که اثر برگزیده بین‌المللی شناخته شده است، تجلیل به عمل آمد.

گفتنی است:سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز از نهم تا سیزدهم مهر ماه از ساعت 10 تا 20 در محل نمایشگاه بین المللی تبریز آماده بازدید علاقه‌مندان است.

*نمایشگاه کتاب تبریز بزرگترین رویداد فرهنگی شمال‌غرب کشور

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی گفت: نمایشکاه کتاب تبریز بعد از نمایشگاه تهران، بزرگترین نمایشگاه کتاب تبریز محسوب می شود.

صفی‌پور، امروز در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز اظهار داشت: امسال نمایشگاه کتاب تبریز شرایط بسیار ویژه‌ای دارد و قرار است اتفاق های مهمی را شاهد باشیم.

وی با بیان این‌که ششمین نمایشگاه ملی کتاب دفاع مقدس برای اولین بار در تبریز همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز برگزار می شود، خاطرنشان کرد: امروز شاهد افتتاح سومین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال نیز هستیم که علاقه‌مندان خاص خود را دارد، چنانکه سال گذشته نیز با استقبال مطلوب مخاطبان همراه بود.

صفی‌پور با اشاره به این‌که نمایشگاه کتاب تبریز سالانه یک میلیون نفر بازدید کننده دارد، گفت: امسال بخش مهم برنامه های جنبی این نمایشگاه مربوط به تبیین ضرورت و اهمیت احیای دریاچه ارومیه خواهد بود، امروز شاهد آغاز جشنواره احیای دریاچه ارومیه همزمان با افتتاح نمایشگاه کتاب تبریز نیز هستیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی با بیان این‌که این جشنواره 5 روز با حضور تمامی هنرمندان، نویسندگان، اندیشمندان و اصحاب رسانه اهمیت موضوع احیای دریاچه ارومیه را نشان خواهند داد، افزود: امیدوارم برگزاری این جشنواره گامی مؤثر در نجات این دریاچه باشد.

 وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که یک میلیارد تومان بن کتاب با تخفیف 20 درصد در نمایشگاه کتاب تبریز ارایه خواهد شد، تصریح کرد: علاوه بر این یارانه ویژه ای نیز برای خرید کتب دفاع مقدس اختصاص یافته که عموم علاقه‌مندان می توانند با استفاده از این شرایط نسبت به خرید تازه های نشر دفاع مقدس اقدام کنند.

صفی‌پور با اشاره به این‌که 24 کشور جهان به همراه ناشران داخلی در سیزدهمین نمایشگاه کتاب تبریز آخرین انتشارات خود را در این نمایشگاه عرضه می کند، گفت: نمایشگاه کتاب تبریز ملجاء اصحاب فرهنگ، کتاب و مطالعه از سراسر نقاط کشور به ویژه منطقه شمال غرب است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان‌شرقی در پایان با اشاره به این‌که نمایشگاه کتاب تبریز بعد از نمایشگاه تهران، بزرگترین نمایشگاه کتاب تبریز محسوب می شود، گفت:  نمایشگاه کتاب تبریز به عنوان ماندگارترین دستاورد فرهنگی استان به یک مطالبه عمومی تبدیل شده و استقبال مردم از این نمایشگاه، رسالت متولیان امر را به مراتب خطیر کرده است.

*نمایشگاه کتاب بزرگترین اتفاق فرهنگی در آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی گفت: نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز مهم‌ترین و بزرگترین رویداد فرهنگی در استان آذربایجان شرقی است.

جبارزاده، امروز در مراسم افتتاح سیزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز با ابراز خرسندی از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تبریز، اظهار داشت: نمایشگاه کتاب یک رویداد مهم و مبارک برای استان است.

وی با بیان این‌که نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز همه ساله با استقبال مردم شمال غرب کشور همراه است، تصریح کرد: این نمایشگاه با محوریت احیای دریاچه ارومیه آغاز به کار می کند که می تواند با برنامه های هنری و فرهنگی در فرهنگ سازی احیای دریاچه مؤثر باشد.

استاندار آذربایجان شرقی ادامه داد: امیدواریم این نمایشگاه تأثیر بسزایی در احیای دریاچه ارومیه داشته باشد، اموری که برای احیای دریاچه ارومیه لازم بود در ستاد احیای دریاچه ارومیه برنامه ریزی شده است، از نظر بودجه و هزینه در احیای دریاچه ارومیه محدودیتی نداریم .

جبارزاده با دعوت از اهالی هنر و فرهنگ استان جهت همکاری در احیای دریاچه ارومیه، ابراز داشت: صرفه جویی چهل درصدی آب پروسه احیای دریاچه ارومیه را تسریع خواهد بخشید، هنرمندان، شاعران و اهل رسانه می تواند تأثیری بالاتری نسبت به مسؤولان داشته باشند .

وی با اشاره به حضور گسترده مردم و علاقه مندان کتاب در این نمایشگاه، اذعان داشت: قطعا با حضور این میزان بازدید کننده در نمایشگاه کتاب می توان در احیای دریاچه ارومیه و فرهنگی سازی در خصوص احیای دریاچه عمل کرد مناسب و قابل قبول را داشته باشیم .

گفتنی است:سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز از نهم تا سیزدهم مهر ماه از ساعت 10 تا 20 در محل نمایشگاه بین المللی تبریز آماده بازدید علاقه‌مندان است.

*حضور 800 ناشر داخلی و 76 ناشر خارجی در نمایشگاه کتاب تبریز

مدیرعامل نمایشگاه بین‌المللی تبریز گفت: در سیزدهمین نمایشگاه بین المللی کتاب تبریز 800 ناشر داخلی از سراسر کشور، 76 ناشر خارجی و 60 ناشر استانی حضور دارند.

ماهوتی در مراسم افتتاح این نمایشگاه، با ارائه آماری از نمایشگاه کتاب تبریز، اظهار داشت: در سیزدهمین نمایشگاه کتاب تبریز 800 ناشر کشوری، 76 ناشر خارجی و 60 ناشر استانی حضور دارند .

وی با تأکید بر ضرورت تشکیل نمایشگاه کتاب، تصریح کرد: افتخار داریم که در سال های گذشته نمایشگاه کتاب تبریز را برگزار کرده ایم، چراکه نمایشگاه کتاب از ضروری ترین مسائل در حوزه فرهنگ است که باید مورد توجه قرار گیرد.

ماهوتی با اشاره به علاقه دانش پژوهان استانی در بهره گیری از کتاب های منبع و اساسی، ابراز داشت: استان آذربایجان شرقی در نمایشگاه کتاب موفق عمل کرده است، بیشتر دانش پژوهان استان به جهت بعد مسافت توان حضور در نمایشگاه کتاب تهران را نداشتند که این نمایشگاه می تواند این خلاء را پر کند.

وی با ابراز خرسندی از حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ادامه داد: در کنار نمایشگاه کتاب تبریز، افتخار میزبانی ششمین نمایشگاه دفاع مقدس را داریم، این نمایشگاه در سالن شهریار و با حضور 85 ناشر در حوزه دفاع مقدس کار خود را آغاز کرده است.

ماهوتی همچنین با ابراز علاقه مندی برای حضور رهبر معظم انقلاب، اذعان داشت: ما علاقه‌مند حضور رهبر معظم انقلاب همچون نمایشگاه کتاب تهران در نمایشگاه کتاب تبریز هستیم.

گفتنی است: سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز از نهم تا سیزدهم مهر ماه از ساعت 10 تا 20 در محل نمایشگاه بین المللی تبریز آماده بازدید علاقه‌مندان است.

*دولت برای ترویج کتاب خوانی یارانه تخصیص دهد

امام جمعه تبریز با انتقاد از قیمت بالای کتاب گفت: مردم و جوانان به جهت قیمت بالای کتاب توان خرید ندارند، دولت در اعطای یارانه حوزه چاپ و نشر مصمم باشد.

آیت الله محسن مجتهد شبستری، امروز در مراسم افتتاحیه سیزدهمین نمایشگاه کتاب تبریز، اظهار داشت: کلمه «کتاب» در قرآن کریم 230 بار به کار رفته است که 24  بار در مورد قرآن مجید استفاده شده است.
وی قرآن مجید را جامع‌ترین و کاملترین کتاب دنیا دانست، تصریح کرد: قرآن کتابی ارزشمند، جامع و مفید است، از این رو کتاب در 24 مورد به طور مطلق در خصوص قرآن کریم به کار رفته است، قرآن کریم کتاب هدایت بشر است.

عضو خبرگان رهبری مطالب مذکور در قرآن کریم را در جهت هدایت بشریت دانست و اذعان داشت: تبیان بودن قرآن کریم با جهت هدایتی آن می باشد، قرآن کریم بهترین و کاملترین مسیر رشد را برای انسان ها بیان و ابلاغ نموده است.

وی با اشاره به تأثیر نمایشگاه قرآن و عترت در ترویج فرهنگ قرآنی، افزود: قرآن کریم هر آنچه که نیاز هدایت بشر و سعادت اوست بیان نموده است، نمایشگاه قرآن و عترت بسیار در ترویج فرهنگ قرآن مؤثر است.

امام جمعه تبریز با اشاره به حکومت های اسلامی در منطقه ابراز داشت: کدام یک از کشور های اسلامی به مفاهیم قرآنی عامل هستند، اگر عامل بودن این گونه در مسیر اهداف استکباری قرار نمی گرفتند، در ایران اسلامی با عمل به چند آیه قرآن انقلاب به پیروزی رسید.

وی با بیان این‌که اگر به تمام آیات قرآن کریم عمل شود مدینه فاضله جهانی تحقق خواهد یافت، تصریح کرد: این عزت، عظمت و اقتدار بین المللی ایران اسلامی به جهت عمل به چند آیه قرآن کریم است، بی شک عمل به تمام قرآن مدینه فاضله جهانی را تحقق خواهد بخشید.

رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع)، کتاب را عامل رشد و توسعه فرهنگی جامعه دانست و ابراز داشت: با وجود تهاجم فرهنگی مبتذل غرب، گسترش و ترویج کتاب و کتاب خوانی در کنار انتشار کتاب های مفید می توان تأثیر مثبتی داشته باشد.

وی با بیان این‌که در کشور های مترقی مردم با فرهنگ و کتاب سر و کار دارند، اذعان داشت: رواج کتاب خوانی در کشور ما کم است، مردم در کشور به کتاب و کتاب خوانی اهمیت کمی می دهند باید فرهنگ کتاب خوانی در جامعه و در میان مردم بیشتر شود.

نماینده ولی فقیه در استان بهترین سرگرمی را برای جوانان کتاب خوب و مفید دانست و تصریح کرد: با وجود گسترش و ترویج فضای مجاری در جامعه، کتاب جایگاه خود را در میان علاقه مندان و آگاهان حفظ کرده است.

وی با تأکید بر ترویج کتاب خوانی در جامعه، اذعان داشت: جوانان سرگرمی خود را کتاب و کتاب خوانی قرار دهند و عمر خود را به بطالت و لهو و لعب نگذارند، کتاب خوانی در میان جوانان باید گسترش یابد تا جوانان در فضای مجازی عمر خود را تلف نکنند.

آیت الله شبستری با بیان دو شرط برای کتاب و کتاب خوانی و ترویج آن، خاطرنشان کرد: کتاب باید مفید باشد، از این رو است که خرید و فروش کتب ضاله به فتوای تمام فقها حرام است، وزارت ارشاد باید در صدور مجوز کتاب دقت بیشتری را مبذول داشته باشند، تا اضلال افکار مردم اتفاق نیافتند.

وی کتب شهید مطهری را مصداق بارز کتاب مفید دانست و افزود: شهید مطهری در هر زمینه‌ای دست به قلم شده است و حقا کتاب های مفیدی را به جامعه عرضه کرده است، شهید در مسائل مختلف روز و در برابر مکاتب الحادی دست به قلم شده است.

امام جمعه تبریز با انتقاد از قیمت بالای کتاب، ادامه داد: مردم  و جوانان به جهت قیمت بالای کتاب توان خرید کتاب را ندارند، راه حل این مسأله تخصیص یارانه کتاب برای جوانان و مردم است، دولت می تواند در کنار یارانه نان و دیگر موارد یارانه کتاب را در نظر بگیرد، کتاب غذای روحی انسان است.

گفتنی است: سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تبریز از نهم تا سیزدهم مهر ماه از ساعت 10 تا 20 در محل نمایشگاه بین المللی تبریز آماده بازدید علاقه‌مندان است.
انتهای پیام/ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.