انرژی درمانی مورد تائید وزارت بهداشت نیست

رشته‌ انرژی درمانی که از جمله شاخه‌های طب مکمل است در ایران مجوز ندارد.

محمود خدا دوست معاون طب سنتی وزیر بهداشت درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص خدمات غیر مجاز برخی افراد در حوزه انرژی درمانی بیان کرد: طبق گفته‌ سازمان جهانی بهداشت بسیاری از رشته‌های طب مکمل به اندازه کافی تائیدیه تاثیرگذاری را ندارند، بنابراین باید اطلاع رسانی به گیرنده‌های خدمت را مورد توجه قرار دهیم. 

وی افزود: هر چند که استفاده از ظرفیت‌های طب مکمل در کنار طب رایج ضروری است اما باید این طب نیز تائیدیه‌های لازم وزارت بهداشت را دارا باشد.

خدا دوست با بیان اینکه انرژی درمانی در ایران مورد تائید وزارت بهداشت نیست، عنوان کرد: با وجود اینکه این رشته در برخی کشورها تائید شده است اما افراد ایرانی باید پس از گذراندن دوره‌های آکادمیک در مراکز معتبر این کشورها، مدارک خود را به معاونت آموزشی وزارت بهداشت ارائه و در صورت تائید فعالیت خود را شروع کنند.
  
وی با تاکید بر اینکه در صورت اثبات قابلیت درمانی طب مکمل وزارت بهداشت، معرفی و تائید آن اقدام می کند، اظهار کرد: افراد دوره دیده در صورت تائید، اگر پایه پزشکی داشته باشند ضمن تعیین سطح مشخص برای آنها به نظام پزشکی معرفی می‌شوند و می‌توانند طبابت کنند، اما در صورتی که فرد پایه پزشکی نداشته باشد، باز هم در صورت تائید باید زیر نظر فرد پزشک و در محدوده مشخصی فعالیت کند. 

معاون طب سنتی وزیر بهداشت ادامه داد: در رشته‌ انرژی درمانی هیچ مجوزی داده نشده است. با وجود مراکز غیر معتبر ارائه دهنده خدمات طب مکمل قطعا افراد آسیب دیده‌‌ای هستند که فریب تبلیغات اغواگرانه را خورده‌اند اما آمار مشخصی از تعداد آن‌ها در دست نداریم.
 
وی با اشاره به اهمیت هوشیاری مردم در صورت مشاهده تبلیغات طب مکمل خاطر نشان کرد: گرایش عموم مردم به استفاده از ظرفیت‌های طب مکمل افزایش یافته است. بنابراین پزشکان که قسم خورده‌اند باید با رعایت اخلاق حرفه‌ای و اصول قانونی به ارائه خدمت بپردازند به مردم هم توصیه می کنم که تحت تاثیر تبلیغات افراد سوجو قرار نگیرند.

 
انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار