ترکیب نوشابه‌ها باید اصلاح شود/ مشکل جدی نان‌های سنتی

رئیس سازمان غذا و دارو با بیان اینکه امروزه نگرانی عمده این حوزه در دسترسی به غذای سالم است گفت: وجود حداقل 11 درصد شکر در نوشابه‌ها مطابق با حصول ارتقای سلامت نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ رسول ‌دیناروند معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو در نشست خبری همایش روز جهانی غذا که امروز در سالن همایش سازمان غذا و دارو برگزار شد در خصوص نگرانی عمده و دسترسی مردم به غذای سالم بیان کرد: نگرانی عمده سازمان غذا و دارو در دسترسی به غذای سالم است. فراتر از این افراط در مصرف غذای ‌پرکالری و‌ْ آسیب رسان است متاسفانه دریافتی کالری در ایران 20 درصد بالاتر از حد مطلوب است‌. مصرف شکر 20درصد بالاتر از حد مطلوب، مصرف سرانه نمک بیش از دو برابر نیاز و مصرف روغن بیش از 20 درصد بیشتر از حد مجاز است. بدین ترتیب مشکل دسترسی عادلانه به غذا در ایران تا ‌حد زیادی شده است و تنها کمتر از 4 درصد از افراد دسترسی به غذا ندارند که وزارت رفاه برای رفع این مشکل برنامه دارد‌.

وی ادامه داد: مصرف اسید چرب ترانس کاهش یافته است تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم  کاهش اسید چرب ترانس یکی از برنامه های اصلی  برنامه پیشگیری بیماریهای غیر واگیر است. ‌

دیناروند در خصوص اختلافات ارگانهای دولتی در سالهای گذشته این گونه توضیح داد: این اختلافات بر خلاف حواشی موجود هنوز حذف نشده است اما خوشبختانه نگاه دولت در حوزه غذا همگرا شده است و از دستگاههای مسئول مانند وزارت بهداشت، دامپزشکی و جهاد کشاورزی و استاندارد و سازمان غذا و دارو. ضمن همکاری بیشتر نگاه منسجم تری به این موضوع دارند و در اجرای وظایف خود راسخ تر عمل کردند.

دیناروند با بیان اینکه مسئول فنی موظف به تضمین کیفیت است، گفت: نباید انتظار داشته باشیم مسئول فنی کارمند و حقوق بگیر دولت باشد زیرا تعداد افراد کارکنان حدود 3 هزار نفر است در حالی که تعداد کارخانه های صنایع غذایی به 11هزار رسیده است که اگر تسامح نشود و در صورت مشاهده تخلف با جدیت برخورد شود، تولیدکنندگان مجبور می‌شوند خودشان مسئولیت سلامت کالای خود را تامین کنند. از دیگر اقدامات برای افزایش نظارت‌ها می توان به کنترل در سطح عرضه اشاره کرد.

رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص استفاده از خمیر مرغ در محصولات غذایی اظهار کرد: یکی از مشکلات عمده در این مورد طرح موضوع توسط رسانه‌هاست که هیچ کمکی به دستگاه‌های نظارتی نمیِ‌کند. سازمان دامپزشکی و استاندارد به رسمیت شناخته شده‌اند و باید به آنها احترام گذاشته شود. مردم اطمینان داشته باشند که اگر سلامت و صحت کالایی مورد تائید ما نباشد، وارد بازار نمی‌شود که این موضوع در مورد خمیر مرغ نیز صدق می‌کند.

وی راجع به جریمه شرکت‌های تولیدکننده آب معدنی مطرح کرد: ما در چارچوب قانون عمل می‌کنیم و نمی‌توانیم کارخانه یا خط تولیدی را تعلیق کنیم. اگر به توقف دائمی خط تولیدی نیاز باشد، به تعزیرات حکومتی و دادگاه معرفی می‌کنیم وضع جریمه به عهده مراکز قضایی است.

وی اضافه کرد: اگر کارخانه‌ای تخلف عمدی داشته باشد به قوه قضائیه معرفی می‌شود. در مورد آب معدنی دماوند باید بگویم که کالایی تحت عنوان آب معدنی دماوند دیگر تولید نمی‌شود اما آب آشامیدنی دماوند تولید و به بازار عرضه می‌شود.

دیناروند در مورد طرح فرصت 18 ماهه برای محصولات غذایی برای نصب چراغ راهنمای سلامت اذعان کرد: متاسفانه از این طرح استقبال خوبی نشده است، زیرا این طرح صنعت را نگران کرده است. صنعتگران نگران افزایش هزینه‌های خود هستند، همچنین ممکن است چراغ‌های قرمزی که روی کالاهای آنها درج می‌شود سبب فروش کمتر آن شود. در فرآورده‌های اسنک که چرب و پرنمک هستند، این علامت نصب شده است. 6 ماه از فرصت 18 ماهه اعلام شده باقی مانده است تا سایر تولیدات این نشانگر را نصب کنند. انتظار داشتیم دو سوم کالاها تا امروز به این کار اقدام کنند که متاسفانه هنوز به 10 درصد هم نرسیده است. باید بگویم که نصب چراغ راهنمایی برای تولیداتی که صادر می‌شود اجبار نیست.

معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی عنوان کرد: در نوشابه‌ها که مصرف آنها بسیار زیاد است، حداقل 11 درصد شکر وجود دارد. در حال حاضر ما برای اصلاح این قانون مصوب کردیم که تنها حداکثر 9 درصد شکر در نوشابه‌ها وجود داشته باشد. نوشتن کلمه طبیعی روی آبمیوه‌ها تنها زمانی مجاز است که مستقیما از میوه استفاده شود، در حالیکه برخی تولیدات این موضوع را رعایت نمی‌کنند که در پی اصلاح آن هستیم.

وی راجع به قرار گرفتن نان در گروه کالاهای آسیب رسان خاطرنشان کرد: من با اینکه نان در حال قرار گرفتن در گروه کالاهای اسیب رسان است موافقم، اما فکر می‌کنم که نان سنتی را می‌توان سالم تولید کرد. در حال حاضر نمک ، جوش شیرین استفاده شده در نان بیش از حد است، همچنین در دوره تخمیر و پخت نان نیز استانداردها رعایت نمی‌شود. سیاست ما در سازمان غذا و دارو این است که نان صنعتی را جایگزین نان سنتی کنیم، هرچند که مردم از این موضوع استقبال نکردند.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۱۶ ۲۱ مهر ۱۳۹۴
پوکی استخوان, اسید کربنیک و اسفید فسفریک عامل پوسیدگی مینای دندان
آخرین اخبار